Gå til innhold

Alternativ bolig til "fattige" gamliser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i ett langvarig forhold som har vart i 10++ år og vært idiot nok til å være den som har prioritert tid med barna og stell av hjemmet. Mens mora har kunnet prioritert kariære. Har jobbet deltid i 15 år og ikke hatt noe fast på denne perioden. Har bikka 40 og ser liten mulighet for å kunne tjene gode penger i fremtiden.

Virker som om forholdet her nærmer seg slutten, det har virka sånn lenge da. Men av praktiske årsaker, som små barn og diverse vedlikehold på eiendom har jeg ikke blitt sparket ut døra av samboer enda. Her er det og har det vært for mye drama uten at jeg skal gå inn på det. Pg av økonomi har jeg ikke turt å forlatt forholdet også fordi jeg vet det hadde blitt vanskelig for samboer. Noe som hadde gått utover ungene. Ungene blir nå mer og mer selvstendig, derfor ser jeg at mitt bidrag her snart er over.

Hvilket alternativ har man med lav inntekt i en slik alder? Ser fryktelig mørkt på å leie hybel eller en mini sokkel i min alder, det er jo nesten flaut. Vurderer nesten å kjøpe en liten tomt og bunkre ned en campignvogn for en periode. Noen som vet om det er lov?

Anonymkode: a32cc...5cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det begynner vel å bli flere og flere som bor i campingvogn. Vet også at det er noen fastboende på etpar helårs campingplasser. De har i tillegg til campingvognen isocamp/ spikertelt for å få større plass.

Hva med minihus?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=166443946

Anonymkode: f3a17...588

• Liker 1
Skrevet

Du skal dessuten ikke skamme deg for å ikke eie bolig. Vi er mange som leier. Men vi har campingvogn som feriebolig og koser oss med den. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det begynner vel å bli flere og flere som bor i campingvogn. Vet også at det er noen fastboende på etpar helårs campingplasser. De har i tillegg til campingvognen isocamp/ spikertelt for å få større plass.

Hva med minihus?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=166443946

Vurdert minihus ja, men de koster i underkant av 1 mill de også. Plusser du på tomt og oppkobling av strøm og vann, så er en faktisk nesten oppi det et hus vil koste å kjøpe. Å byggie selv er et alternativ, bare at det ikke bare er bare bare å få tilatelser dersom den ikke er på jul i hvertfal.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vurdert minihus ja, men de koster i underkant av 1 mill de også. Plusser du på tomt og oppkobling av strøm og vann, så er en faktisk nesten oppi det et hus vil koste å kjøpe. Å byggie selv er et alternativ, bare at det ikke bare er bare bare å få tilatelser dersom den ikke er på jul i hvertfal.

Hvis du ikke vil leie, hva med å sjekke om det er helårscamping der du bor, og om det er mulig og bo der hele året. Du kan kanskje få kjøpt vogn og bu på rot, eller kjøpe en brukt vogn. Er mange fine brukte vogner. 

Skrevet

Dessverre er det mange, da spesielt kvinner, som har gått i denne fattigdomsfellen. Det høres jo så "riktig" ut når man har småbarn å bruke tiden sin på dem, men man bør jo ha en plan for hva man skal gjøre når barna ikke har behov for en daglig omsorgsperson lenger. 
Statistisk er det også på denne tid at samliv ryker.  Da drar den som har vært hovedforsørgeren av gårde med både lønn og pensjonsavsetning.  Den andre sitter igjen som deg nå, uten noen ting. 

Antar du er 40-50 år.  Ta kontakt med NAV og få hjelp til å skaffe deg en jobb evt. med oppgradering.  Du har enda 25 år hvor du kan tjene penger og sørge for at du ikke blir minstepensjonist. 

PS.  Ser her skrives om å bo i campingvogn og på -plass.  Synes ærlig talt at det høres ille ut å skulle bli gammel og bo slik.  Du har barn som kommer på besøk og overnatter.  Tenk deg om. 

Skrevet

Flytt ut på bygda, hvis du har mulighet til det.. Mange steder kan du få kjøpt et hus til godt under millionen, og hvis du er litt handy, så kan du få en ganske god standard for relativt lite penger.

Skrevet

Ikke noe flaut med å si at du har nylig avsluttet et langvarig forhold og vil leie litt før du finner ut hvor du vil kjøpe og bu. Du trenger ikke si at du har ikke har råd enda. Støtter de som sier flytt ut på landet. Er kanskje flere eksentriske eldre menn der så du kan passe inn med. 

Anonymkode: 61b07...352

Skrevet

Bo billig i en liten hybel, og fokuser på å få deg en skikkelig jobb. Da kan du tjene penger og på sikt kjøpe deg noe større. Det er ingen skam å slite litt økonomisk etter samlivsbrudd. Det er det mange som gjør. Uansett bør du fokusere på jobb mer enn fin bolig, da du tross alt har mange år igjen å leve ennå.

Anonymkode: ebb7d...c94

Skrevet

Hva med å bo i campingvogn på helårs campingplass, mens du jobber mye og sparer opp. Så du kan kjøpe deg en leilighet. 

Anonymkode: 8f663...3e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...