Gå til innhold

Sliter forferdelig engelsk, tør ikke spørre om hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 23 år og sliter noe forferdelig med engelsk. Jegg tar opp engelsk som privatist. Jeg har aldri hatt engelsk på skole fordi jeg hadde fritak fra det på ungdomsskolen, så jeg ble ikke prioritert når det kom til hjelp med det. Så alt jeg kan til nå er selvlært. Forstår engelsk helt greit og kan ha små samtaler som dreier seg om hverdagsting. Men når jeg skal snakke om det som står i kompetansemåla, så får jeg det ikke til. Det er så mange ord jeg ikke finner og ikke forstår. Spesielt når det kommer noe om politikk i Storbritannia og USA og andre fagtinga. Men hverdagsting klarer jeg helt greit, men man skal jo kunne mer enn det for å klare seg på eksamen. Jeg skal jo kunne det som forgår i kulturen til engelskspråkelige landa osv. Og der dukker det opp mange ord man ikke bruker i hverdagen og som jeg som sagt ikke forstår. 

Jeg skammer meg så over dette og jeg sliter med å la andre komme inn på meg. Jeg sliter med å spørre om hjelp fordi jeg føler meg bare dum. Jeg ønsker virkelig å bestå dette. Jeg klarer ikke tanken på å ikke klare eksamen. Jeg er kjempe redd. Hvordan kan jeg bli flinkere med å la folk komme inn på meg med å hjelpe? Hvordan kan jeg fortelle læreren dette her? 

Jeg sliter både med engelsken og å spørre læreren om hjelp med dette. Og trenger noe råd til hvordan jeg kan slippe hun inn på meg. 

Anonymkode: 64e98...af3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først må du skaffe deg en engelsk norsk dictionary, slik at du kan slå opp og se hva ordene betyr. Eller bruk dictionaries på internet som er gratis. Så finn Engelske chatterom/Twitter, og skriv masse på engelsk, der får du masse øvelse. 

Anonymkode: 77854...4ae

• Liker 1
Skrevet

Snakk med lærer eller i alle fall rådgiver. 99% av alle lærere er behjelpelige når du spør og forklarer hva du sliter med. Spør om du kan få lettere tekster (de finnes til mange læreverk), be om hjelp til å finne ut hva du bør fokusere på. 

Det er mange elever som har forskjellige utfordringer. Vi lærere er vant til det, men vi kan ikke lese tanker, så du bør spørre om hjelp. 

Lykke til!

Anonymkode: 60e75...41a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...