AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #1 Skrevet 11. februar 2020 Er det noen som har erfaring med dette? Sønnen min er 9 år og har de siste par årene kremtet og snufset gjennom nesen konstant,. I tillegg blunker han ganske mye. Vi har vært hos legen som mener at det ikke er noe alvorlig men etter å ha lest på nettet mistenker jeg at han kan ha tourettes syndrom. Han har ikke tegn til noe som ADHD eller OCD, som jeg har lest en stor andel av barn med tourettes har. Men leser at angst, depresjon og psykiske lidelser pleier å komme som følge av Tourettes og jeg får så vondt i hjertet 😞 Er det noen som har erfaring med dette, gjennom seg selv eller egne barn? Anonymkode: fdaef...0a5 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #2 Skrevet 11. februar 2020 Vår nevø har det, han er 9 år nå. Han har hatt forskjellige tics og lyder og fikk nylig diagnosen. Ikke adhd eller annen diagnose, men han er noe angstpreget og redd for en del ting. Det du beskriver trenger derimot ikke være noe alvorlig, tics er veldig vanlig blant barn. Anonymkode: 11b97...5c0
Gidavmeg Skrevet 11. februar 2020 #3 Skrevet 11. februar 2020 Har han noe andre tegn på tourettes enn tics?
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #4 Skrevet 11. februar 2020 1 time siden, Gidavmeg skrev: Har han noe andre tegn på tourettes enn tics? Nel, bare disse tics Anonymkode: fdaef...0a5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #5 Skrevet 11. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vår nevø har det, han er 9 år nå. Han har hatt forskjellige tics og lyder og fikk nylig diagnosen. Ikke adhd eller annen diagnose, men han er noe angstpreget og redd for en del ting. Det du beskriver trenger derimot ikke være noe alvorlig, tics er veldig vanlig blant barn. Anonymkode: 11b97...5c0 Takk for svar. Han sliter ikke med noe annet, er veldig uredd og flink både sosial og skolemessig ligger han langt foran. Men disse tics har vedvart i godt over ett år, uten opphold. Anonymkode: fdaef...0a5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #6 Skrevet 11. februar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Han sliter ikke med noe annet, er veldig uredd og flink både sosial og skolemessig ligger han langt foran. Men disse tics har vedvart i godt over ett år, uten opphold. Anonymkode: fdaef...0a5 Da ville jeg ikke bekymret meg. Som sagt er tics ganske normalt og de kan også vokse det av seg. Anonymkode: 11b97...5c0
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #7 Skrevet 11. februar 2020 Har tourettes selv, adhd i tillegg men de henger ofte sammen. Plager meg ikke i hverdagen annet enn at det er slitsomt for kroppen selvsagt, men jeg fungerer som normalt ingen psykiske lidelser eller noe slikt. Lest et sted at det pleier å nå toppen i 11-14 års alderen og deretter vokser de fleste det av seg, jeg er jo bare en av de uheldige der. Fin måte å merke forskjell på om det er normale tics eller tourettes, er at tourettes blir i de aller fleste tilfeller verre med årene. Perioder med mye fysisk eller psykisk stress feks kan forverre det og da blir det ikke bedre. Men tics holder seg stort sett på samme nivå livet ut Uavhengig av hva det er så er ikke tourettes noe stort nederlag altså, de fleste lever med det helt fint. Bare glad jeg ikke har det verbalt, syns det virker som de må ha det tøffere enn meg altså. Mitt største problem er å spise suppe når jeg er full eller sliten liksom, det er en umulig oppgave 😂 kaster det litt hit og dit 😂 Anonymkode: 0e0d2...d52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå