Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på 3 mnd har begynt å sove veldig lenge på dagen, og jeg er så i tvil om jeg skal vekke henne.

Generelt sover hun lenge på dagen, og våkner oftere på natten, alt fra 3-6 ganger ila. «min» natt.

I dag sto vi opp 7.30, hun sovnet igjen 9.30. Kl 11 vekte jeg henne fordi vi skulle ut og jeg ikke ville at hun skulle våkne sulten underveis. Sovnet 11.30 og sover fremdeles, 5,5 timer senere. Har virket fin i formen, så tror ikke hun er syk. Er det vanlig at de sover så lenge i ett strekk?

Mange sier man aldri skal vekke en baby som går fint opp i vekt (og det har hun gjort). Men er det en grense for hvor lenge babyer bør få sove? 

Har dere andre med sovebabyer latt dem styre det selv?

Anonymkode: 7450f...185

Skrevet

Etter så lang tid ville jeg vekket. Vekket senest etter 4 timer på dagtid, ville vel nesten gjort det etter 3 timer også i den alderen. På natt trenger man ikke vekke dem, så fremt de går fint opp i vekt. 

Anonymkode: de8c9...5bd

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Etter så lang tid ville jeg vekket. Vekket senest etter 4 timer på dagtid, ville vel nesten gjort det etter 3 timer også i den alderen. På natt trenger man ikke vekke dem, så fremt de går fint opp i vekt. 

Hvorfor ville du vekket?

Anonymkode: b95ae...4b5

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ville du vekket?

Ikke meg du siterte,men jeg ville vekket for å få bedre nattesøvn og færre oppvåkninger på natten for barnet (og meg) og for å så smått begynne og lage en døgnrytme, der man sover mest om natten og ikke så mange timer i strekk på dagtid.

3-4 timers søvn i strekk på dagtid er mye, synes jeg, og 5,5 timer? Det er jo nesten en nattesøvn! Jeg er vant med en baby som ikke sov mer enn kanskje 20-45 minutter sammenhengende på dagtid. Det eneste han sov lenger av, var visst vognen gynget og var i bevegelse. Da kunne han sove 1,5 timer. Stoppet vognen, var det gråt innen 5 minutter var gått.

Anonymkode: d9f7e...f98

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ville du vekket?

For å skille mellom natt og dag, det er greit å begynne å tenke på dette fra 3 mnd 

• Liker 1
Skrevet

Har jo tenkt på at det kanskje kan gi bedre nattesøvn ved å vekke henne på dagen. Men det sies jo at søvn avler søvn, og hun har helt klart sovet bedre på natten hvis hun sover bra på dagen. Men nesten 6 timer i strekk synes jeg også er litt voldsomt.. Kunne godt tenkt meg å sove så lenge på natten ja. Er jo ikke rart hun trenger å «spise seg opp» ila. natten. Men jeg vil ikke vekke henne bare for min egen del, hvis hun egentlig har det best med å styre søvnen selv. Synes det er vanskelig å vite hva som er best😬 Kanskje er det på tide å lage noen rutiner.

Er forresten veldig klar over at jeg er heldig. Hun sover mye og gråter nesten ikke. En veldig fornøyd baby❤️

Men er det ingen andre som har latt babyen sove lenge på dagen?🙈

Anonymkode: 7450f...185

Skrevet

Spedbarn har ikke melatoninproduksjon, og har ikke døgnrytme. Så lenge hun går opp i vekt så ikke vekk henne. Døgnrytme får du etterhvert. Søvnen din må ofres for baby, sånn er det i spedbarntiden

Anonymkode: f452d...848

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spedbarn har ikke melatoninproduksjon, og har ikke døgnrytme. Så lenge hun går opp i vekt så ikke vekk henne. Døgnrytme får du etterhvert. Søvnen din må ofres for baby, sånn er det i spedbarntiden

Anonymkode: f452d...848

Joda det har de, og den øker fra 3 mnd. Det er anbefalt å begynne å skille mellom natt og dag nå, nesten 6 timers dupp på dagtid er lenge. 

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg en baby som aldri har sovet så lange strekk som din, verken dag eller natt, så det har ikke vært et problem for meg🙊 Men jeg spurte helsepersonell om dette da min baby var nyfødt. Jeg fikk råd om at man de første tiden skulle la baby regulere selv (forutsatt fin vektoppgang), men på dagtid kunne man vekke etter 3-4 timer om baby sov lenge. Dette for å hjelpe baby litt på vei med døgnrytmen og sikre kaloriinntak på dagtid også☺️

Anonymkode: 363cc...4d4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...