Goldendreams Skrevet 11. februar 2020 #1 Skrevet 11. februar 2020 Vi er over gjennomsnittet glad i gul ertesuppe, og har i den anlendning et spørsmål vedrørende tillaging og nedkjøling før frysing. Jeg har lenge laga en stor mengde (10-15 liter) minst en gang i året for å ha til middag og for å fryse til senere turbruk og nye middager. Jeg tør påstå at jeg har gjort det 99% likt hver eneste gang. Den eneste variasjonen har vært mengde/type kjøtt. For noen uker siden satte jeg på ny igang med prosessen. Etter at suppa var ferdig, satte jeg den som vanlig til nedkjøling foran vindu på gløtt uten lokk, og rørtee iblant i suppa for å påskynde kjølinga. Etter en halv times tid ser jeg at suppa begynner å boble. Det var liv i den og det så ut som om den småkokte. Det viste seg at suppa gjæret. Temperaturen var fremdeles rundt 50-60 grader. Den luktet på vei mot fordervelse og smakte surt. Til min store fortvilelse måtte vi kaste all den gode maten. Hva kan årsaken ha vært? Jeg hadde aldri før opplevd dette over en tid på 30-40 år og 40-50 supper. Jeg vil slippe å oppleve dette igjen, og er spent på svar. Hva kan jeg ha gjort feil, eller kan det ha vært noe feil med ertene.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #2 Skrevet 12. februar 2020 Dette kan skje om suppen står for lenge ute ut en at nedkjølibgsprossessen går raskt. Fordel suppen i mindre former/gryter. Ildfaste former er fint. De er flatere og det blir raskere kaldt. Sett gjerne ut med håndkle over. Anonymkode: e2fc3...778
Goldendreams Skrevet 12. februar 2020 Forfatter #3 Skrevet 12. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette kan skje om suppen står for lenge ute ut en at nedkjølibgsprossessen går raskt. Fordel suppen i mindre former/gryter. Ildfaste former er fint. De er flatere og det blir raskere kaldt. Sett gjerne ut med håndkle over. Anonymkode: e2fc3...778 Hei "e2fc3...778" Jeg beklager å måtte minne deg på å lese mitt innlegg på nytt. Jeg lar det tydelig gå fram at jeg har gjort dette likedan 50-60 ganger tidligere. Jeg er svært nøye med å påskynde nedkjøling så langt det lar seg gjøre. Jeg spør fordi dette skjedde overraskende etter mange års erfaring. Kan ertene ha starta fermentering tidligere ved dårlig tørking under produksjon eller lagring, slik at en gjæringsprosess allerede var igang. Jeg vil anta at den eventuelle gjærsoppen da burde ha stryki med under kokinga. Som et tillegg vil jeg nevne at vi nå sist hælj laga nye 15 liter suppe på akkurat samme måten. Den sto til kjøling under intervallrøring i 4-5 timer til den blei kald nok til fryseemballering. Ingen tegn til gjæring/forsuring.
Belima Skrevet 12. februar 2020 #4 Skrevet 12. februar 2020 Når jeg lager supper i store mengder, så avkjøler jeg alltid i kaldt vann mens jeg rører. Bytter vann ofte, da går det mye fortere å få det nedkjølt. Spm ditt har jeg ikke noe svar på.
Goldendreams Skrevet 13. februar 2020 Forfatter #5 Skrevet 13. februar 2020 4 timer siden, Belima skrev: Når jeg lager supper i store mengder, så avkjøler jeg alltid i kaldt vann mens jeg rører. Bytter vann ofte, da går det mye fortere å få det nedkjølt. Spm ditt har jeg ikke noe svar på. Takk Belima! Alt vedrørande kjøletips er bra. Man bør være klar over at hurtigst mulig kjøling er det beste. På denne årstida, og i "vårt klima" fungerte forøvrig terassen, med kjelen i putekassa nå sist 😂 Det var javnt 2-3 varmegrader på kvelden og utover natta. Jeg rørte også støtt. Tok 4:25 å bli kald nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå