AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #1 Del Skrevet 11. februar 2020 Jeg går videregående voksenopplæring, er ordinært løp på en vanlig VGS, egen voksenopplæringssenter som hører til samme bygg. Vi følger samme regelverk som ordinær vgs. I forrige uke ble jeg tatt i å jukse på en prøve. Under prøven. Læreren kom bare bort og tok mobilen min. Fikk så vite av en medelev at en annen elev hadde sett meg jukse på en prøve tidligere samme uke i et annet fag og varslet læreren da læreren. Jeg viste ikke at læreren viste om jukselappen jeg gjemte. Det er da 2 forskjellige prøver på en og samme uke. Har ingen unnskyldning annet enn at jeg tok en sjanse fordi jeg er lat og dum. Sliter med disse temaene og jeg har jukset før uten å ha blitt tatt. Men ja, jeg vet det var galt og det går bare utover meg selv. Det er ingen diskusjon. Jeg har ikke hørt noe fra læreren enda og vi har ikke fått tilbake prøven. Har ikke vært på skolen i går eller i dag fordi jeg gruer meg litt til å møte læreren. Hvilke konsekvenser kan jeg forvente meg? Stryk? Ta prøven på nytt? Anonymkode: 290b6...a50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #2 Del Skrevet 11. februar 2020 Stryk er vanlig å få ved juks. Ikke noe du kan gjøre med det. Du kan nekte på at du gjorde det, og krever å ta prøven på nytt om det ikke er åpenbare bevis. Aldri legg alle kortene på bordet før de fremstiller bevis, dette gjelder også i politiavhør Anonymkode: 0ba8f...07d 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #3 Del Skrevet 11. februar 2020 Du får nok stryk Anonymkode: c3604...163 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #4 Del Skrevet 11. februar 2020 Dette må du selvfølgelig snakke med skolen/læreren om. Normalt vil du få stryk ved juks. Må også påpeke at det er svært mange som gjerne skulle hatt plass på voksenopplæringen. Hvis du ikke klarer å ta utdanning seriøst så kan du bare la være. Det er greit å ikke få toppkarakter, men det er råttent gjort å få en slik mulighet - helt gratis - og gi så faen. Anonymkode: dab64...99c 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #5 Del Skrevet 11. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går videregående voksenopplæring, er ordinært løp på en vanlig VGS, egen voksenopplæringssenter som hører til samme bygg. Vi følger samme regelverk som ordinær vgs. I forrige uke ble jeg tatt i å jukse på en prøve. Under prøven. Læreren kom bare bort og tok mobilen min. Fikk så vite av en medelev at en annen elev hadde sett meg jukse på en prøve tidligere samme uke i et annet fag og varslet læreren da læreren. Jeg viste ikke at læreren viste om jukselappen jeg gjemte. Det er da 2 forskjellige prøver på en og samme uke. Har ingen unnskyldning annet enn at jeg tok en sjanse fordi jeg er lat og dum. Sliter med disse temaene og jeg har jukset før uten å ha blitt tatt. Men ja, jeg vet det var galt og det går bare utover meg selv. Det er ingen diskusjon. Jeg har ikke hørt noe fra læreren enda og vi har ikke fått tilbake prøven. Har ikke vært på skolen i går eller i dag fordi jeg gruer meg litt til å møte læreren. Hvilke konsekvenser kan jeg forvente meg? Stryk? Ta prøven på nytt? Anonymkode: 290b6...a50 Beklager, men det er jo litt ironisk at du ikke tenkte på konsekvensene FØR du tok sjansen på å jukse. At du ikke tenkte på hva som ville skje om du ble tatt... Du får nok stryk. På høyere utdanning vet jeg at du kunne blitt utestengt fra studiet i et halvt eller et helt år, men det skjer neppe på videregående (?) Anonymkode: 27388...251 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #6 Del Skrevet 11. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går videregående voksenopplæring, er ordinært løp på en vanlig VGS, egen voksenopplæringssenter som hører til samme bygg. Vi følger samme regelverk som ordinær vgs. I forrige uke ble jeg tatt i å jukse på en prøve. Under prøven. Læreren kom bare bort og tok mobilen min. Fikk så vite av en medelev at en annen elev hadde sett meg jukse på en prøve tidligere samme uke i et annet fag og varslet læreren da læreren. Jeg viste ikke at læreren viste om jukselappen jeg gjemte. Det er da 2 forskjellige prøver på en og samme uke. Har ingen unnskyldning annet enn at jeg tok en sjanse fordi jeg er lat og dum. Sliter med disse temaene og jeg har jukset før uten å ha blitt tatt. Men ja, jeg vet det var galt og det går bare utover meg selv. Det er ingen diskusjon. Jeg har ikke hørt noe fra læreren enda og vi har ikke fått tilbake prøven. Har ikke vært på skolen i går eller i dag fordi jeg gruer meg litt til å møte læreren. Hvilke konsekvenser kan jeg forvente meg? Stryk? Ta prøven på nytt? Anonymkode: 290b6...a50 Lavmål og jukse, så jeg håper du får stryk som du fortjener. Du skriver ingenting om hvilket studie det gjelder, men er det f.eks helsefagarbeider så kan det gå utover andre mennesker om du jukser deg til kompetanse som du ikke har. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Stryk er vanlig å få ved juks. Ikke noe du kan gjøre med det. Du kan nekte på at du gjorde det, og krever å ta prøven på nytt om det ikke er åpenbare bevis. Aldri legg alle kortene på bordet før de fremstiller bevis, dette gjelder også i politiavhør Anonymkode: 0ba8f...07d Så du oppfordere til juks. Så umoralskt. Anonymkode: 113b4...d88 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #7 Del Skrevet 11. februar 2020 Du valgte å jukse. Da valgte du også konsekvensene som kanskje kom med. Stå for det du har gjort, og ta konsekvensene som kommer. Det som hjelper aller minst er å gjemme seg hjemme, og i tillegg få ugyldig fravær. Du ødelegger bare mer for deg selv nå, og gir et utrolig dårlig inntrykk av deg selv. Godta at dette er noe som har skjedd, og som du ikke kan ta tilbake, og kom deg på skolen. Oppsøk læreren, snakk med vedkommende. Hva som skjer kan ikke vi vite. Kanskje stryker du i denne prøven, kanskje hele faget. Det er ikke verdens undergang, du kan ta det på nytt. De færreste problemer i livet er så jævlige at de ikke kan løses. Dette kan definitivt løses. Anonymkode: 76a08...655 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påfugl Skrevet 11. februar 2020 #8 Del Skrevet 11. februar 2020 Fant et eksempel på nett, dette er Trysil kommunes reglement for voksenopplæring og gjelder juks, går sikkert i litt av det samme der du er: Sitat 4. Juks Juks eller forsøk på juks er ikke tillatt. Begrepet juks kan omfatte ulike forhold, herunder: Bruk av ikke tillatte hjelpemidler og ikke tillatt kommunikasjon i en vurderingssituasjon Å innlevere eller presentere som et eget produkt tekster, oppgaveløsninger og liknende som er produsert av andre, herunder tekster og løsninger som er lastet ned fra Internett. Juks eller forsøk på juks kan føre til at prøven eller besvarelsen ikke gir grunnlag for vurdering. Dette kan igjen få betydning for vurderingsgrunnlaget i faget. Juks eller forsøk på juks under eksamen er regulert i forskrift til opplæringsloven §§3-37, ́annullering av eksamen ́. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #9 Del Skrevet 11. februar 2020 LOL 🤣 Anonymkode: beb36...8d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #10 Del Skrevet 11. februar 2020 Du får vel ikke styrk en gang, men rett og slett det som kalles ikke vurdert. Anonymkode: de3fb...c75 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #11 Del Skrevet 11. februar 2020 En forklaring på hvorfor det ble som det ble. Valgte å ikke si det i HI fordi det er egentlig totalt irrelevant.Kommer nok ikke til å si det til læreren, siden det er ingen unnskyldning eller bortforklaringer som er godkjent. Juks er juks. Kort fortalt til hvorfor jeg tok det valget. Fire dager før første prøve så ble søsteren min banket opp av samboeren. Vi bor vegg i vegg og jeg fant dem. De har to barn i barnehagealder som var hjemme. Jeg og mamma har byttet på å ta oss av de to fra dag 1. Jeg har egentlig ikke tid til barnevakt av flere grunner. Kunne ikke akkurat sett meg ned å lese til prøve midt oppi dette og må ha nedprioritert mye. Men familien kommer først. Ingen unnskyldning, bare forklaring. Jeg vet jeg kunne ha fått utsettelse på prøvene, men det frister ikke. Siden vi har så tett løp med innleveringer, gruppeoppgaver, fremføringer og prøver. Det vil bare ha ført til at jeg får enda mer denne uken, også blir jeg hengende etter og det er ihvertfall ikke bra. Så jeg tok den enkleste og feigeste løsningen og jukset. Jeg har aldri gjort noe lignende og jeg tar året seriøst. Kommer ikke til å fortelle læreren hvorfor jeg tok det valget, da jeg vet jeg bare fremstår som patetisk som prøver å unnskylde det jeg gjorde. Det å jukse var et valg jeg tok og jeg må stå for det. 22 minutter siden, Påfugl skrev: Fant et eksempel på nett, dette er Trysil kommunes reglement for voksenopplæring og gjelder juks, går sikkert i litt av det samme der du er: Det kan nok være den gjelder for oss også. Høres rimelig ut å få en ikke vurdering på de to prøvene. Bare jeg ikke blir kastet ut så tar jeg hva som helst! TS Anonymkode: 290b6...a50 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #12 Del Skrevet 11. februar 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du valgte å jukse. Da valgte du også konsekvensene som kanskje kom med. Stå for det du har gjort, og ta konsekvensene som kommer. Det som hjelper aller minst er å gjemme seg hjemme, og i tillegg få ugyldig fravær. Du ødelegger bare mer for deg selv nå, og gir et utrolig dårlig inntrykk av deg selv. Godta at dette er noe som har skjedd, og som du ikke kan ta tilbake, og kom deg på skolen. Oppsøk læreren, snakk med vedkommende. Hva som skjer kan ikke vi vite. Kanskje stryker du i denne prøven, kanskje hele faget. Det er ikke verdens undergang, du kan ta det på nytt. De færreste problemer i livet er så jævlige at de ikke kan løses. Dette kan definitivt løses. Anonymkode: 76a08...655 Føler meg dum som gjemmer meg hjemme, men vi har ingen fraværregistrering. Det går bare utover meg selv da det blir ekstra å lese på hjemme. Får bare bite i det sure eplet og snakk med læreren på eget initiativ. Kanskje jeg fremstår som mer ansvarsfull enn det jeg føler meg akkurat nå. Krysser fingrene for ikke vurdering. -ts Anonymkode: 290b6...a50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #13 Del Skrevet 11. februar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: En forklaring på hvorfor det ble som det ble. Valgte å ikke si det i HI fordi det er egentlig totalt irrelevant.Kommer nok ikke til å si det til læreren, siden det er ingen unnskyldning eller bortforklaringer som er godkjent. Juks er juks. Kort fortalt til hvorfor jeg tok det valget. Fire dager før første prøve så ble søsteren min banket opp av samboeren. Vi bor vegg i vegg og jeg fant dem. De har to barn i barnehagealder som var hjemme. Jeg og mamma har byttet på å ta oss av de to fra dag 1. Jeg har egentlig ikke tid til barnevakt av flere grunner. Kunne ikke akkurat sett meg ned å lese til prøve midt oppi dette og må ha nedprioritert mye. Men familien kommer først. Ingen unnskyldning, bare forklaring. Jeg vet jeg kunne ha fått utsettelse på prøvene, men det frister ikke. Siden vi har så tett løp med innleveringer, gruppeoppgaver, fremføringer og prøver. Det vil bare ha ført til at jeg får enda mer denne uken, også blir jeg hengende etter og det er ihvertfall ikke bra. Så jeg tok den enkleste og feigeste løsningen og jukset. Jeg har aldri gjort noe lignende og jeg tar året seriøst. Kommer ikke til å fortelle læreren hvorfor jeg tok det valget, da jeg vet jeg bare fremstår som patetisk som prøver å unnskylde det jeg gjorde. Det å jukse var et valg jeg tok og jeg må stå for det. Det kan nok være den gjelder for oss også. Høres rimelig ut å få en ikke vurdering på de to prøvene. Bare jeg ikke blir kastet ut så tar jeg hva som helst! TS Anonymkode: 290b6...a50 Vi har alle gjort dumme valg, legg korta på bordet og ta lærepengen. Gå på med ny giv Anonymkode: 29539...eec 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #14 Del Skrevet 11. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Føler meg dum som gjemmer meg hjemme, men vi har ingen fraværregistrering. Det går bare utover meg selv da det blir ekstra å lese på hjemme. Får bare bite i det sure eplet og snakk med læreren på eget initiativ. Kanskje jeg fremstår som mer ansvarsfull enn det jeg føler meg akkurat nå. Krysser fingrene for ikke vurdering. -ts Anonymkode: 290b6...a50 Kanskje, men det å jukse er så lavmål som det går an, så det blir nok stryk. Er de ekstra strenge må du gå året på nytt/ta faget på nytt. Tenk om du besto og så kommer du ut i jobblivet og har ikke peiling på en dritt eller andre viktige ting fordi du juksa deg til fagbrev? Blæ Anonymkode: 2d528...48d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #15 Del Skrevet 11. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Føler meg dum som gjemmer meg hjemme, men vi har ingen fraværregistrering. Det går bare utover meg selv da det blir ekstra å lese på hjemme. Får bare bite i det sure eplet og snakk med læreren på eget initiativ. Kanskje jeg fremstår som mer ansvarsfull enn det jeg føler meg akkurat nå. Krysser fingrene for ikke vurdering. -ts Anonymkode: 290b6...a50 Ja, det ser veldig mye mer modent ut. Ro ned på alle mulige forklaringer fordi det høres ut som unnskyldninger. Ta skiten og stå i det. Dette fikser du 🙂 Anonymkode: 29539...eec 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 11. februar 2020 #16 Del Skrevet 11. februar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: En forklaring på hvorfor det ble som det ble. Valgte å ikke si det i HI fordi det er egentlig totalt irrelevant.Kommer nok ikke til å si det til læreren, siden det er ingen unnskyldning eller bortforklaringer som er godkjent. Juks er juks. Kort fortalt til hvorfor jeg tok det valget. Fire dager før første prøve så ble søsteren min banket opp av samboeren. Vi bor vegg i vegg og jeg fant dem. De har to barn i barnehagealder som var hjemme. Jeg og mamma har byttet på å ta oss av de to fra dag 1. Jeg har egentlig ikke tid til barnevakt av flere grunner. Kunne ikke akkurat sett meg ned å lese til prøve midt oppi dette og må ha nedprioritert mye. Men familien kommer først. Ingen unnskyldning, bare forklaring. Jeg vet jeg kunne ha fått utsettelse på prøvene, men det frister ikke. Siden vi har så tett løp med innleveringer, gruppeoppgaver, fremføringer og prøver. Det vil bare ha ført til at jeg får enda mer denne uken, også blir jeg hengende etter og det er ihvertfall ikke bra. Så jeg tok den enkleste og feigeste løsningen og jukset. Jeg har aldri gjort noe lignende og jeg tar året seriøst. Kommer ikke til å fortelle læreren hvorfor jeg tok det valget, da jeg vet jeg bare fremstår som patetisk som prøver å unnskylde det jeg gjorde. Det å jukse var et valg jeg tok og jeg må stå for det. Det kan nok være den gjelder for oss også. Høres rimelig ut å få en ikke vurdering på de to prøvene. Bare jeg ikke blir kastet ut så tar jeg hva som helst! TS Anonymkode: 290b6...a50 Vondt å høre om søsteren din, men det er ingen unnskyldning for å jukse. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #17 Del Skrevet 11. februar 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det ser veldig mye mer modent ut. Ro ned på alle mulige forklaringer fordi det høres ut som unnskyldninger. Ta skiten og stå i det. Dette fikser du 🙂 Anonymkode: 29539...eec takker. Håper det ordner seg, største frykten er å bli kastet ut! 10 minutter siden, The Kitten skrev: Vondt å høre om søsteren din, men det er ingen unnskyldning for å jukse. Jeg vet, derfor ville jeg ikke si noe egentlig 😫 Siden det er totalt irrelevant, juks er juks uavhengig av hvordan og hvorfor. Ser flere snakker om å stryke hele faget. Jeg tviler på at jeg stryker selve faget, sånn logisk sett. Da jeg hadde standpunkt 5 og 6 i disse to fagene 1. termin. Også har vi en haug med prøver, innleveringer og fremføringer enda. Vi har heldagsprøve i Mai og eksamen i Juni som gjelder for karakterer og bestått skoleår. Det er de to som setter grunnlaget for sluttkarakteren. Stryker vi på heldagsprøven så får vi ikke gå opp til eksamen. Får jeg 6 i alt hele halvåret, men 2 på heldagsprøven så kan sluttkarakteren i faget falle helt ned til 3 og kanskje også 2, siden den gjelder såpass mye. Jeg vet ikke om reglene er såpass at juks = automatisk stryk i selve faget. Det får jeg vell vite i morgen. Har ingen planer om å jukse igjen, det er ihvertfall sikkert! Tar heller karakter 2 enn ikke vurdering fremover om det blir behov for det. TS Anonymkode: 290b6...a50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Verden Skrevet 11. februar 2020 #18 Del Skrevet 11. februar 2020 Det blir nok bare stryk 😛 Du kan høre med læreren om du har nok vurderingsgrunnlag i faget eller om du bør gjøre noe ekstra i og med at du mister en karakter. Sørg for å ikke jukse igjen for da kan du ikke få karakter i faget Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #19 Del Skrevet 11. februar 2020 Det som skjer nå er at fuglene slutter å synge og sola går ned. Alle må pakke sakene sine og flytte til mars. Anonymkode: 17ee4...5c1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #20 Del Skrevet 11. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: En forklaring på hvorfor det ble som det ble. Valgte å ikke si det i HI fordi det er egentlig totalt irrelevant.Kommer nok ikke til å si det til læreren, siden det er ingen unnskyldning eller bortforklaringer som er godkjent. Juks er juks. Kort fortalt til hvorfor jeg tok det valget. Fire dager før første prøve så ble søsteren min banket opp av samboeren. Vi bor vegg i vegg og jeg fant dem. De har to barn i barnehagealder som var hjemme. Jeg og mamma har byttet på å ta oss av de to fra dag 1. Jeg har egentlig ikke tid til barnevakt av flere grunner. Kunne ikke akkurat sett meg ned å lese til prøve midt oppi dette og må ha nedprioritert mye. Men familien kommer først. Ingen unnskyldning, bare forklaring. Jeg vet jeg kunne ha fått utsettelse på prøvene, men det frister ikke. Siden vi har så tett løp med innleveringer, gruppeoppgaver, fremføringer og prøver. Det vil bare ha ført til at jeg får enda mer denne uken, også blir jeg hengende etter og det er ihvertfall ikke bra. Så jeg tok den enkleste og feigeste løsningen og jukset. Jeg har aldri gjort noe lignende og jeg tar året seriøst. Kommer ikke til å fortelle læreren hvorfor jeg tok det valget, da jeg vet jeg bare fremstår som patetisk som prøver å unnskylde det jeg gjorde. Det å jukse var et valg jeg tok og jeg må stå for det. Det kan nok være den gjelder for oss også. Høres rimelig ut å få en ikke vurdering på de to prøvene. Bare jeg ikke blir kastet ut så tar jeg hva som helst! TS Anonymkode: 290b6...a50 Synd med søsteren din, men det virker som at du bruker det for alt det er verdt. ⬇️ 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg går videregående voksenopplæring, er ordinært løp på en vanlig VGS, egen voksenopplæringssenter som hører til samme bygg. Vi følger samme regelverk som ordinær vgs. I forrige uke ble jeg tatt i å jukse på en prøve. Under prøven. Læreren kom bare bort og tok mobilen min. Fikk så vite av en medelev at en annen elev hadde sett meg jukse på en prøve tidligere samme uke i et annet fag og varslet læreren da læreren. Jeg viste ikke at læreren viste om jukselappen jeg gjemte. Det er da 2 forskjellige prøver på en og samme uke. Har ingen unnskyldning annet enn at jeg tok en sjanse fordi jeg er lat og dum. Sliter med disse temaene og jeg har jukset før uten å ha blitt tatt. Men ja, jeg vet det var galt og det går bare utover meg selv. Det er ingen diskusjon. Jeg har ikke hørt noe fra læreren enda og vi har ikke fått tilbake prøven. Har ikke vært på skolen i går eller i dag fordi jeg gruer meg litt til å møte læreren. Hvilke konsekvenser kan jeg forvente meg? Stryk? Ta prøven på nytt? Anonymkode: 290b6...a50 Tja, hva skal man si... Du burde kanskje lese hva du skreiv i HI før du kom med en "forklaring" på hvorfor du jukset. Anonymkode: 113b4...d88 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå