Gå til innhold

Hvordan få barn til å gå ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på 6 år som har lagt på seg akkurat litt for mye det siste året. Det er ikke et helseproblem, ennå, men jeg vil ikke at det skal bli det heller. Vet at det er vanlig at overvektige barn blir overvektige voksne. 

Jeg er ikke ute etter å få et "tynt barn", jeg bare vil at barnet mitt skal holde seg sunn på både kort og lang sikt. 

Vi spiser ganske normalt, og jeg ønsker ikke å blande inn helsesøster/lege helt enda. Noen tips? Barnet går på idrett 2 ganger i uka, er i bhg om dagen og leker normalt der. Vi spiser variert og helt "vanlig" sunt. Kostholdet preges ikke av pølse, pasta, pizza eller godis, og jeg serverer alltid grønsaker til middag og lunch. 

Kom med dine erfaringer! 

Anonymkode: 93de9...2bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første blir vel å se om det finnes "tomme kalorier" noe sted i kostholdet. Altså en kjeks her, juice der, saft her osv... Når dere spiser brød, er det groveste type, eller mer Kneip-grovt? Grov/fin pasta? Mye smør/majones? Mye yoghurt/ost/melk?

Sier ikke at noen av disse tingene er feil! Men det er enklere å finne ut hvor man kan kutte hvis man går gjennom alt....

Spiser barnet mye? Altså, maten kan jo være sunn som bare det, men allikevel kan det bli for mye i mengde.

Datteren min var litt eldre enn din TS, da hun plutselig ble litt rundere. Det varte faktisk et par-tre år. Hun spiste sunt, men lite, var i overkant aktiv både med idrett og ellers, ble aldri kjørt til og fra skolen, satt sjelden i ro - og allikevel var hun altså litt rundere enn hun burde. Tok det med helsesøster uten datter til stede, og hun skjønte heller ikke hva vi kunne endre og rådet oss til å fortsette som vi gjorde og ha litt is i magen. Det funket her, plutselig fikk hun en vekstspurt, og siden da har hun vært slank til tross for at veksten har stagnert. Jeg prøver bare å si at unger vokser litt i rykk og napp - først i bredden, så i høyden - eller omvendt. Har barnet ditt kanskje ikke vokst så mye i høyden det siste året?

Når du har gått gjennom kostholdet og sett om det er ting der som kan endres, så kan jeg egentlig bare anbefale deg å være aktiv med barnet. Både i hverdagen og i helgene. Vi var mye i svømmehallen og på ski, pluss at vi har hunder som fikk lange turer i helgene hvor ungen hoppet og spratt og sikkert gikk tre ganger så lang som oss voksne. Og dersom ungen spiser for store porsjoner/for mange brødskiver, fyll på med rå grønnsaker, det kan man spise ubegrenset av.

Skjønner bekymringen din, har vært der selv!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...