Gå til innhold

Mulige overgripere i nær familie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter med et dilemma.

Min fraskilte kone har tidligere fortalt om en til dels vanskelig oppvekst med seksuelle overgrep. Hun sier det er nære familiemedlemmer av henne som sto bak. Dette har hun fortalt til meg og minst to andre personer som jeg kjenner til. Fortellingene har vært alvorlige, men også litt diffuse. Jeg har alltid tenkt at det er naturlig da det er lenge siden (10-15 år siden) og fordi det er svært vanskelig å fortelle om. Så vidt jeg vet har det aldri blitt noen politisak eller at andre har vært inne for å undersøke.

Da vi fikk barn var hun kategorisk på at våre barn aldri skulle oppleve det samme og dermed ikke fikk lov å være alene med de nevnte familiemedlemmene. Dette ble praktisert, men det var fortsatt jevnlig sosial omgang med de nevnte familiemedlemmene.

Etter at vi ikke lenger bor sammen, er jeg kjent med at de nevnte familiemedlemmene faktisk er alene sammen med barna. Jeg vet helt sikkert at det har skjedd to ganger.
Jeg har over lang tid forsøkt å få til en avtale med min fraskilte kone som reflekterer det som var ordningen før. At familiemedlemmene ikke skal være alene med barna. 
Det ønsker hun ikke, og jeg kommer ingen vei.
Hun forteller nå en annen historie om sin oppvekst, som er langt mindre alvorlig og egentlig ikke gir grunn for bekymring.

Jeg tror ikke min eks kone ønsker barna vondt. Men jeg er usikker på om hun etter bruddet med meg har bindinger og et avhengighetsforhold til familiemedlemmene som gjør at hun ikke kan eller vil lage en avtale slik jeg ønsker.

Så jeg føler jeg står overfor to valg:
1) La det skure og gå og håpe at hun kanskje fant på hele historien for å gjøre seg interessant eller for å få sympati.
2) Politianmelde familiemedlemmene hennes for de forholdene min eks i utgangspunktet har fortalt om til meg og minst to andre personer.

Begge valg oppleves som ganske dramatiske.

Anonymkode: ed12b...19c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

3) Kontakte barnevernet og melde bekymring om at barna dine tilbringer tid alene sammen med overgripere.

Anonymkode: 8fef4...ef5

• Liker 22
Skrevet

Det den over sa! 

Anonymkode: 9721f...2d1

• Liker 2
Gjest Alterego666
Skrevet

Jeg vil gjerne være enige med kommentarene over, men planen har en kritisk svikt:

Du kjenner denne historien gjennom én kilde, og denne kilden har nå endret historien.

Før du gjør noe drastisk, bør du sikre flere troverdige vitner. Beklager sterkt, men jeg tror ikke du vinner fram slik det står nå.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

3) Kontakte barnevernet og melde bekymring om at barna dine tilbringer tid alene sammen med overgripere.

De har vært inne. Av en helt annen grunn, men denne bekymringen kom også opp i saken.

De sjekket om noe faktisk hadde skjedd med barna. Noe jeg ikke tror det har, og som Barnevernet heller ikke trodde. Så hørte de den nye versjonen av historien - som ikke er høres så farlig ut.

Så Barnevernet henla saken uten tiltak. Jeg opplevde at de ikke var opptatt av historien og heller ikke risikoen, kun her og nå. Og de har ikke mulighet til å vurdere hva som er sant og ikke sant når de får servert ulike versjoner av en historie. Disse personene er uansett ikke dømte eller engang anmeldte overgripere.

For øvrig var det er en veldig belastende prosess å ha Barnevernet inne i familien.

Jeg kan jo umulige vite hva som har skjedd for 10-15 år siden og dermed hvilken risiko disse familiemedlemmene utgjør. Men jeg vet hva jeg har blitt fortalt. Og jeg kjenner veldig på at jeg ikke kan sitte med informasjonen jeg har uten å gjøre noe. Hvis noe skulle skje med mine barn, så kommer jeg til å føle skyld hvis jeg ikke har snudd hver stein nå.

Anonymkode: ed12b...19c

Skrevet

Her ville jeg forsøkt alt i min makt til å lokke og lure mor tilbake til den tidligere avtalen. 

Har du noe du kan forhandle med? Kan du stille opp på noe vis, praktisk eller økonomisk, for å bryte avhengigheten hennes av disse mulige overgriperne? 

Er hun så presset i hverdagen, at hun har valgt å tro på sin nye historie?

Kan du snakke fornuft i henne? Evt. få venninner eller andre familiemedlemmer på banen. 

Kan du kreve mer samvær? 

I verste fall "true" med politi som aller siste utvei. 

Siden barnevernet allerede har vært inne, blir nok dette vanskelig. Men du kan jo alltids forsøke å melde igjen, og da fokusere direkte på denne saken. 

Hadde følt meg så maktesløs! 

Føler med deg ♥️

Anonymkode: 0195a...690

Skrevet

Hvor gamle er barna? 

Er de 5 + ville jeg rett og slett vært åpen og snakket med barna om seksuelt overgrep, om hva som er lov og ikke lov. På generell basis. Se gjerne NRK super sin serie som omhandler dette, husker ikke helt navnet- Kroppen min eier jeg? Google det så finner du.

Jeg har sett denne med mine barn flere ganger, den er en fin åpning om temaet. Viktig å snakke om forskjellen på gode og vonde hemmeligheter- vonde skal aldri holdes på. Jeg har vært svært tydelig overfor mine barn at skulle de noensinne fortelle om overgrep vil jeg tro dem uansett hva og hvem det gjelder. Derfor må de aldri lyve om sånt. 

Anonymkode: 0d13e...f2e

• Liker 3
Gjest Nina1975
Skrevet (endret)

Må være en forferdelig situasjon å være i.

Ikke lett å gjøre noe, når disse ikke er blitt anmeldt/dømt. 

Hva med å ta en prat med disse folka og si at du vet hva som har skjedd med din eks og at du holder øye med de, foråsidetsånn?

Endret av Nina1975
Skrevet

Jeg ville sagt til henne at du kommer til å konfrontere de det gjelder med historien, og si til de direkte at de ikke får være alene med barna, og hvis du får vite at de er alene med de så blir de anmeldt. 

Da får hun valget 1. Dere forholder dere til den gamle avtalen, 2. De mulige overgriperne får vite hva som er uttalt, i tillegg til at det får konsekvenser.

Anonymkode: 726e1...aa2

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette. 

Man vil jo ikke lage unødvendige konflikter, men dette er alvorlig. Og hvorfor skulle hun lyve om noe slikt i første omgang? Tenker hun har pyntet på historien nå for at du ikke skal lage noe mas, og nå som hun ikke har deg så trenger hun familiemedlemmene til barnepass/sosialt. De har sikkert snakket godt for seg også. Exn din kan ha gode hensikter, men rett og slett bli rundsnakket av disse familiemedlemmene. Stol aldri på en overgriper. 

Skrevet

Støtter forslaget over om å informere barna om kropp og grenser. Legg til rette for at det er rom for å snakke om alt med deg uansett. Oppsøk informasjon om hvordan du kan snakke med barn om deres egen seksualitet og private soner på kroppen.

Ellers ville jeg prøvd meg på nok en prat med eksen.

Anonymkode: da79d...a6f

Skrevet

Kan Familievernkontoret være en arena å ta dette opp hos, dersom samtaler med eksen alene ikke fører fram? Så du får fram klart og tydelig at du ikke har RÅD TIL å stole på at ny versjon av historien er sammheten, etter at det har vært strengt praktisert i mange år at barna ikke skulle være alene med aktuelle personer.  

Utrolig vanskelig situasjon, men svært viktig at du står på slik du gjør til barnas beste. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...