AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #1 Skrevet 11. februar 2020 Noen erfaringer/kunnskap å dele? Bilde av underlaget det vurderes brukt på. Alternativet er å rive tapeten, sparkle skjøtene mellom sponplatene, slett tapet og male. Men det er mye arbeid for en liten gang, samt om renoveringsduk funker er det et alternativ for soverommet vårt også! Anonymkode: 6a6de...261
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #2 Skrevet 11. februar 2020 Ah, jeg lukter 90-tall! 😄 Jeg har litt sånn tapet her selv, om enn malt i en litt mer behagelig farge, så jeg tenker jeg skal følge med på denne tråden. Jeg har også et soverom med glassfiberstrie som skriker etter renovering. Anonymkode: b4d5b...dee
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #3 Skrevet 11. februar 2020 sparkeltapet/veggfornyer funger godt det. Anonymkode: e6094...e85
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #4 Skrevet 11. februar 2020 Min erfaring er at renoveringsduk vil gi akkurat samme overflate som du har fra før. Brukte det på første huset vårt, og syns det var irriterende at det ikke ble helt glatt. Det funket på strietapeten, men frendeles noe mønster. Så det ble sparkel og gips denne gangen Anonymkode: e78f8...c0a
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #5 Skrevet 11. februar 2020 Ikke gjør det. Alle vi snakket med sa det var altfor mye arbeid og ble ikke bra. Vi hørte ikke på dem siden Coop obs anbefalte oss det. Vi skulle hørt på alle andre. Det er arbeidet som er verst, den er veldig vanskelig å jobbe med siden den er så stiv. Skjøtene er også vanskelig å få helt rette. Vi fikk teken på det helt på slutten, da ble det bra. Men recovery krever nesten at man har 10 kvm å øve seg på før man starter. Veggen ble heller ikke helt slett siden den har litt struktur. Hvis du likevel velger å gjøre det kan jeg gi deg noen tips, men frarådes altså på det sterkeste. Legg heller plater. Anonymkode: 148ac...8f9 1
halap Skrevet 11. februar 2020 #6 Skrevet 11. februar 2020 (endret) Jeg ville ikke lagt nye plater. Det er mye arbeid med lister, elektrisk anlegg og ikke minst må du sparkle før du kan male. Min anbefaling er å sparkle veggene du har nå, før du setter opp slettvegg og maler ferdig. Da slipper du å bruke tid på å fjerne den gamle tapeten og listene. Det eneste som er viktig er at den gamle tapeten sitter fast og at du fjerner/skjærer bort det som er løst. Renoveringsduk synes jeg er for tykk og gir et ujevnt resultat. I tillegg synes ofte mønsteret igjennom. Endret 11. februar 2020 av halap
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #7 Skrevet 11. februar 2020 Jeg liker virkelig ikke produktet renoveringstapet. Det er et produkt med begrenset effekt, tidsperspektiv og nytte. Det er altså noe man bruker rett før man selger, for å få huset til å se bittelitt bedre ut på salgsbodene, også kan videre eiere ta og løse det ordentlige problemet. Renoveringstapet var mye brukt i de to siste husene vi kjøpte, så derfor har erfaring med det. Ja, for noen ville vel ha raske, billige, slette vegger. Akkurat i det tilfelle, finnes det faktisk ikke noe snarvei. Vil man ha flotte vegger, er det gips som gjelder, gipsrehab om man ikke vil fjerne eksisterende vegger. Anonymkode: 5901c...9e7
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #8 Skrevet 11. februar 2020 Takk for tilbakemeldinger! Jeg må ærlig innrømme at langtidsutsiktene ikke er kjempeviktige for meg, jeg er bare så drit lei av den stygge gangen. Det er en liten gang med hele 4 dører på, så plater er uaktuelt fordi det blir masse ekstraarbeid med tilpassing. I tillegg er det samboer som da må stå for ca alt arbeidet siden jeg er en kløne uten like, mens med minst mulig verktøy bruk kan jeg stå for oppussingen, jeg er god sådan. Jeg jobber ikke på dagtid og kan derfor styre mens mini er i barnehage, samboer kan kun bruke ettermiddager og helg og da vil prosjektet da langt lengre tid. Vi skal ikke bo her for alltid, men aner jo ikke om vi blir her i to år til eller 5 år til eller plutselig 10 år... Halap nevner slettvegg, hva er det kontra renoveringsduk? Helsparkling er i grunn veldig uønsket... Hadde håpet på minst mulig pussearbeid, siden det er i gangen mellom stuen og bad- og to soverom, vil ikke tenke på alt støvet som vil sive ut i de andre rommene. I tillegg til selve sparklingen, vel å vite 🙃 Anonymkode: 6a6de...261
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #9 Skrevet 11. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: ... Hvis du likevel velger å gjøre det kan jeg gi deg noen tips, men frarådes altså på det sterkeste. Legg heller plater. Anonymkode: 148ac...8f9 Kom gjerne med noen tips, så jeg lettere kan ta en beslutning 😅 Og tilleggsspørsmål: Vil lett pussing av tapeten for å matte den ned samt gjøre den "tynnere" ha noe for seg, mtp at tapeten synes gjennom? Anonymkode: 6a6de...261
halap Skrevet 11. februar 2020 #10 Skrevet 11. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vil man ha flotte vegger, er det gips som gjelder, gipsrehab om man ikke vil fjerne eksisterende vegger. Anonymkode: 5901c...9e7 Ikke helt enig. Du får vakre, slette vegger om du sparkler veggen du har i dag, før du setter opp slettvegg og maler (gitt at eksisterende vegg er fast og ikke er i ferd med å falle med😂😂😂) Å sette opp nye gipsplater (Rehab eller vanlige) mener jeg kun gir ekstra arbeid.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #11 Skrevet 11. februar 2020 1 minutt siden, halap skrev: Ikke helt enig. Du får vakre, slette vegger om du sparkler veggen du har i dag, før du setter opp slettvegg og maler (gitt at eksisterende vegg er fast og ikke er i ferd med å falle med😂😂😂) Å sette opp nye gipsplater (Rehab eller vanlige) mener jeg kun gir ekstra arbeid. Med slettvegg, mener du tynn "tapet" da? Det gjorde vi i allefall på barnerommet, men da fjerna vi gammel tapet først og sparklet mellom skjøtene. Er det ikke mye arbeid med å sparkle nåværende tapet? Veggene sitter bom fast, altså 😅 Huset er "bare" fra 1997.. Anonymkode: 6a6de...261
halap Skrevet 11. februar 2020 #12 Skrevet 11. februar 2020 Slettvegg er tynnere enn renoveringsduk og gir en penere, slettere overflate. Ulempen er at slettvegg stiller større krav til underlaget og forarbeidet. Til slutt blir det et spørsmål om hvor mye arbeid man vil legge ned i prosjektet. Det finnes ingen snarvei for et perfekt resultat.
newman01 Skrevet 12. februar 2020 #13 Skrevet 12. februar 2020 Har du prøvd å pusse ned mønsteret med en pussemaskin? Prøv 80 papir på et lite område og se hva som skjer. Kanskje du er heldig og det er alt som skal til
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #14 Skrevet 12. februar 2020 3 timer siden, newman01 skrev: Har du prøvd å pusse ned mønsteret med en pussemaskin? Prøv 80 papir på et lite område og se hva som skjer. Kanskje du er heldig og det er alt som skal til Sånne overmalbare tapeter vil vel fort bli veldig rufsete om man prøver å pusse dem? De inneholder jo en del fibre som jeg ser for meg vil bli revet løs av sandpapiret. Anonymkode: b4d5b...dee
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #15 Skrevet 12. februar 2020 3 timer siden, newman01 skrev: Har du prøvd å pusse ned mønsteret med en pussemaskin? Prøv 80 papir på et lite område og se hva som skjer. Kanskje du er heldig og det er alt som skal til Det er litt det jeg vurdere å prøve! 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånne overmalbare tapeter vil vel fort bli veldig rufsete om man prøver å pusse dem? De inneholder jo en del fibre som jeg ser for meg vil bli revet løs av sandpapiret. Anonymkode: b4d5b...dee Enn om jeg pusser det litt ned og legger slettvegg over der igjen? Anonymkode: 6a6de...261
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #16 Skrevet 12. februar 2020 På den tapeten der tror jeg faktisk recoverytapet ville funket. Strukturen er jo ikke særlig dyp. Men man bør være to når man setter det opp. Det er tungt, og stivt, og det er vanskelig å skjære presist. Jeg synes ikke skjøtene var så vanskelig, så lenge man har nok lim, så det "sklir" bedre (da kan man skyve den inntil). Jeg brukte det på klassisk strie med dypt mønster, og ca. 80% av mønsteret forsvant. Stria var mye verre enn det du har! Evt kan dere sjekke ut Lady minerals revive. Da trenger du ikke å være en mester med sparkelspaden, for det skal ikke være perfekt. Striper kan pusses vekk med en mikrofiberklut, og resten skal ikke pusses. Anonymkode: 3fa9e...153
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #17 Skrevet 12. februar 2020 22 hours ago, halap said: Slettvegg er tynnere enn renoveringsduk og gir en penere, slettere overflate. Ulempen er at slettvegg stiller større krav til underlaget og forarbeidet. Til slutt blir det et spørsmål om hvor mye arbeid man vil legge ned i prosjektet. Det finnes ingen snarvei for et perfekt resultat. jeg synes i grunn også slettvegg trekker litt for mye maling. og gir litt for mye struktur, så veggen blir ikke like pen som bare malt gips. TS, når du vil ikke ha ekstra jobb, og vil bare ta gang og raskt, så ja, prøv renoveringsduk. Blir sikkert bedre enn nå. Husk å bruke masse lim, mer enn du tror. Smør både vegger og duken, f.eks. Hvis ikke nok lim er brukt, kan tapet boble seg. Det er for så vidt verste som kan skje. Men også da, kan du jo rive det ned og starte på nytt. Anonymkode: 5901c...9e7
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #18 Skrevet 12. februar 2020 Renoveringsduk utgår om vi må være to for å utføre arbeidet 😅 Jeg tror nok det enten blir Minerals Revive eller rett og slett fjerne gammel tapet og alt arbeidet som følger med. Det er en liten gang så Minerals Revive er egentlig et greit alternativ, det dumme er bare at fargen jeg ønsker ikke finnes. Anonymkode: 6a6de...261
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #19 Skrevet 13. februar 2020 Man må absolutt være to med renoveringsduk. Vi brukte det i en gang med 6 dører. Det er så mye jobb at jeg er sikker på at det hadde vært mindre jobb å legge plater til tross for masse kapping og foring av dører. Ville brukt walls2paint eller rehabgips. Evt. helsparklet, det kan man jo gjøre alene. Anonymkode: 148ac...8f9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #20 Skrevet 14. februar 2020 Vi har brukt infra veggfornyer i store deler av leiligheten vår. Den gamle tapeten var stygg og vi hadde hverken tid eller ork til å helsparkle. På de verste veggene brukte vi walls2paint, men det hadde blitt alt for dyrt å sette opp i hele leiligheten. Det er en stor jobb å tapetsere med den tykke og stive veggfornyeren og resultatet blir ikke perfekt, men vi er fornøyde. Vi fjernet gammel tapet før vi tapetserte rett på betong. Veggene var ganske ujevne, og veggfornyeren har gjort veggene rimelig slette å fine. Jeg stod for store deler av tapetseringsjobben alene, så det er fullt mulig. Men vær nøye og ta deg god tid. Det som er mest tidkrevende er å skjære til rundt dører og vinduer. Tapeten vi brukte suger til seg MYE maling, så du må regne med minst tre strøk. Anonymkode: 3915b...06c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå