Gå til innhold

Raclette

Gjest florence

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Den opprinnelige retten raclette består av raclette-ost, mandelpoteter og bacon/pølser. Du smelter osten i posjonsskålene, legger den oppå de ferdig kokte potetene og spiser det sammen med pølser/bacon som du steker fortløpende oppå plata.

Jeg pesonlig bruker helst raclette-jernet mitt på samme måte som andre bruker fondue-gryta: kutter opp foskellige typer kjøtt, sopp og grønnsaker og steker etterhvert. Serverer det sammen med f.eks pommes noisettes, salat og en eller flere sauser......mmmmmm :D

Men uansett: ha gode luftemuligheter, for det oser helt forferdelig!!!

Lykke til med nyanskaffelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et must til raclette er kokete poteter most med bernaisesaus mener jeg.............Ellers så er pølser veldig godt, og kyllig og kjøtt i strimler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at raclette oser noe forferdelig :( , og det kan også ta litt tid å få stekt kjøttet, selv om det er i små biter. Et tips jeg fikk en gang som avhjelper begge deler, er å steke kjøttet/baconet/pølsene på forhånd, slik at det bare behøver varmes på racletten :blunke: . Ost smeltes som vanlig i skålene, og ved siden av er båtpoteter og en god salat godt.

Ellers hørtes det godt ut med Bearnaise-potetmos - det skal jeg prøve! :D

Daisy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg syns raclette er så enkelt og greit. Vi pleier å kutte opp kjøtt( kylling/okse/svin- alt ettersom hva vi har) i tynne strimler da steker de fort.

Vi pleier skjære opp sopp, løk, paprika. tomat osv og steke det i skuffene sammen med osten. NYYYYYYYDELIG!

Syns faktisk ikke det oser så veldig når man har brukt den noen ganger. Så har vi bernaise eller peppersaus g hvis vi skal riktig kose oss lager vi kanskje fløtegratinerte poteter. NAM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tydelig at en del her er litt mer avanserte enn meg. Jeg bruker bare ost, jeg! Bruker Ridderost (lukter ille før den er smeltet, men ikke så galt etterpå), heller den smelta osten over kokte poteter og kverner pepper over. Har gjerne en god salat inntil. Kanskje sambo blir litt mer gira på denne retten hvis jeg også har kjøtt inntil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at en del her er litt mer avanserte enn meg. Jeg bruker bare ost, jeg! Bruker Ridderost (lukter ille før den er smeltet, men ikke så galt etterpå), heller den smelta osten over kokte poteter og kverner pepper over. Har gjerne en god salat inntil. Kanskje sambo blir litt mer gira på denne retten hvis jeg også har kjøtt inntil?

unnskyld at jeg spør, men hva bruker dere å ha OPPÅ plata da...

Så kjedelig å bruke racletten bare til det, når en kan fråtse i diverse kjøtt, grønnsaker og anna digg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg bruker i tillegg til det som er nevnt, å gratinere poteter i skuffene.

Lager ferigpakke med gratinerte poteter ved at jeg kokker det sammen i kasserolle, setter det på bordet, så får hver enkelt gratinere det i skuffe med ost på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm....Det ser ut til at jeg må ønske meg en sånn Raclette. Sååå kos som jeg synes det er med fondue, må jo dette være midt i blinken for meg :lol:

Er det noe spes merke dere kan anbefale, og hvordan ligger de i pris??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora: Jeg er visst litt kjedelig jeg, men jeg synes det er godt slik!

Har aldri smakt raklette på andre måter, og har igrunn ikke tenkt på å prøve noe annet. Her fikk jeg i hvertfall noen tips til ting jeg kan prøve å ha oppå plata, for til vanlig har jeg ingenting der!

Fikk skikkelig lyst på raklette nå...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Raclette er vel egentlig en sveitsisk rett, og i Sveits får man servert smeltet ost over kokte poteter med små salte sylteagurker (cornichons) ved siden av. I tillegg kan det serveres røyket/tørket kjøtt. En enkel rett, altså, men fryktelig godt. Ifølge sveitserne skal man drikke hvitvin (en fendent) eller te ved siden av, ellers "stivner osten i magen som en klump". Det gjelder forresten ostefondue også...

:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...