Gjest Anonym Bruker Skrevet 11. februar 2020 #1 Skrevet 11. februar 2020 (endret) Stadig flere dør idag utan familie og venner rundt seg, og betenkeleg når personer kan ligge syke eller døde i sin bopel i uker utan at noen reagerer . Har vi etterhvert fått eit samfunn der vi er blitt så selvopptatt at vi ikkje bryr oss og harvtid å vise særleg omtanke for hverandre ,og de fleste har mer en nok med å tenke på vår selve ? Har du ein god nabo som du kan inngå igjennsidig avtale med om tilsyn av bopelen når du reiser på ferie. ? En Nabo eller venner som kan tømme postkassen. ? Noen som kan bistå m/innkjøp om du blir syk. ? Noen som kan kjøre deg til legen om du blir søk. ? Noen du kan spørre om praktisk hjelp av ymse slag. ? Noen du kan spørre om data-hjelp o.l ?. Endret 11. februar 2020 av Anonym Bruker
Tatja Skrevet 11. februar 2020 #2 Skrevet 11. februar 2020 11 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Stadig flere dør idag utan familie og venner rundt seg, og betenkeleg når personer kan ligge syke eller døde i sin bopel i uker utan at noen reagerer . Har vi etterhvert fått eit samfunn der vi er blitt så selvopptatt at vi ikkje bryr oss og harvtid å vise særleg omtanke for hverandre ,og de fleste har mer en nok med å tenke på vår selve ? Har du ein god nabo som du kan inngå igjennsidig avtale med om tilsyn av bopelen når du reiser på ferie. ? En Nabo eller venner som kan tømme postkassen. ? Noen som kan bistå m/innkjøp om du blir syk. ? Noen som kan kjøre deg til legen om du blir søk. ? Noen du kan spørre om praktisk hjelp av ymse slag. ? Noen du kan spørre om data-hjelp o.l ?. Ja. Og den naboen er i samme situasjon som oss; innflyttere uten stort nettverk. De er i ferd med å bli nære venner av oss.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #3 Skrevet 11. februar 2020 Venner ja, naboer nei. Anonymkode: b0149...59d
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #4 Skrevet 11. februar 2020 det var mye mer av dette før. For 20-30 år siden kunne du bare ringe noen om hjelp, og vipps så var vedkomende hjemme hos deg og fikset på ting. Idag tør man faen nesten ikke å spørre i redsel for å "forstyrre" vedkomedes privatliv/fred.... Anonymkode: 1f66d...d19
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #5 Skrevet 11. februar 2020 Her drar vi på ferie med naboene, spiser middag sammen innimellom, ber inn til fest, har felles dugnader, møtes ute når ungene leker, passer på huset til hverandre når man er på ferie osv. Norges koseligste nabolag da Anonymkode: 9d568...50a
Gjest Anonym Bruker Skrevet 11. februar 2020 #6 Skrevet 11. februar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Her drar vi på ferie med naboene, spiser middag sammen innimellom, ber inn til fest, har felles dugnader, møtes ute når ungene leker, passer på huset til hverandre når man er på ferie osv. Norges koseligste nabolag da Anonymkode: 9d568...50a Enestående og sånt som bidrar til godt bomiljø og god trivsel.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #7 Skrevet 11. februar 2020 Jeg kjenner kun den ene naboen vår, moren til en kompis. Samboer vokste opp i nabogata og vet hvem flere er, men kjenner kun moren til kompisen vår godt. Vi har allerede foreldrene til samboer boende i nabogata, så vi er ikke avhengig av en nabo til å tømme postkassa mens vi er på ferie eller til å hjelpe oss om vi trenger hjelp til noe. Men vi vet at moren til kompisen vår stiller opp om vi trenger det. Hvis naboer spør om vi f.eks. kan ta inn posten, se til katten eller holde hagen vedlike mens de er bortreist, hjelper vi mer enn gjerne til med det. Selvfølgelig også om de trenger hjelp med andre ting, som å handle, måke og strø trappa og gårdsplassen, bistå med datakyndighet, sette sammen et møbel, rense takrennene... Vi vil at alle skal trives og ha det godt. Men jeg pleier å kaste søppel som har havnet utenfor søppeldunkene våre, både rundt dunkene og på fellesområdene, og tenkte å ta en skikkelig rusken-aksjon når været blir litt bedre. Vet ikke om det regnes som å hjelpe naboer, men jeg hadde ihvertfall satt pris på at naboer gjorde det, og gjør det for å være grei. Anonymkode: 73e1c...9dd
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #8 Skrevet 11. februar 2020 Er på hils med noen, andre har jeg et litt mer vennskapelig forhold til da jeg har kjent de i 15 + år. Anonymkode: e82de...027
frogner Skrevet 18. februar 2020 #9 Skrevet 18. februar 2020 Har 3 gode naboskap i husene rundt oss! Vi låner ting/matvarer av hverandre, passer hverandres barn om det er noe spesielt, barna leker hjemme hos hverandre, vi snakker om smått og stort når vi møtes ved postkassen, vi feirer bursdager og 17.mai sammen - kunne ikke vært mer fornøyd :)
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #10 Skrevet 18. februar 2020 Et ikkeforhold. Jeg foretrekker å holde mine nærmeste naboer på en armlengdes avstand. Der jeg bodde tidligere i 7år ble nærmeste nabo min bestevenninne og vi er det fremdeles, venner for livet. Jeg har 5 venninner , typer vennskap for livet, bunnsolide. Jeg foretrekker å være sikker på hvor jeg har mine venner istedenfor å bruke energi på perifere vennskap som bare er ute etter å utnytte deg.Jeg synes det er nydelig å bruke mental energi på det sosiale spillet som foregår i nabolaget mitt. Jeg er ikke laget for den slags mingling og det er dermed ikke et savn. Jeg pleier sosialt samvær regelmessig med mine få gode. Jeg er således fri og sitter ikke fast i et edderkoppnett, jeg slipper å utrykke en fasade overfor mine naboer. Jeg kan i større grad være meg selv slippe å forestille meg. Slippe å slå av en prat, slippe...….listen er lang og det er deilig!!!! Man har oppnådd en uendelig grad av frihet når man har sluttet å bry seg om hva andre tenker om deg. Mine venner elsker meg ubetinget og da er jeg lykkelig. Anonymkode: 0a960...42c 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #11 Skrevet 18. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Et ikkeforhold. Jeg foretrekker å holde mine nærmeste naboer på en armlengdes avstand. Der jeg bodde tidligere i 7år ble nærmeste nabo min bestevenninne og vi er det fremdeles, venner for livet. Jeg har 5 venninner , typer vennskap for livet, bunnsolide. Jeg foretrekker å være sikker på hvor jeg har mine venner istedenfor å bruke energi på perifere vennskap som bare er ute etter å utnytte deg.Jeg synes det er nydelig å bruke mental energi på det sosiale spillet som foregår i nabolaget mitt. Jeg er ikke laget for den slags mingling og det er dermed ikke et savn. Jeg pleier sosialt samvær regelmessig med mine få gode. Jeg er således fri og sitter ikke fast i et edderkoppnett, jeg slipper å utrykke en fasade overfor mine naboer. Jeg kan i større grad være meg selv slippe å forestille meg. Slippe å slå av en prat, slippe...….listen er lang og det er deilig!!!! Man har oppnådd en uendelig grad av frihet når man har sluttet å bry seg om hva andre tenker om deg. Mine venner elsker meg ubetinget og da er jeg lykkelig. Anonymkode: 0a960...42c Jeg synes det er nydelig å slippe å bruke mental energi skal det stå Anonymkode: 0a960...42c 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #12 Skrevet 18. februar 2020 Vil helst bare være på hils. Orker ikke mer utover det. Har nok med meg og mine. Anonymkode: f8258...984 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #13 Skrevet 19. februar 2020 Jeg har litt dårlig samvittighet, for det er tydelig at noen av mine naboer er interessert i kontakt. I stedet holder jeg dem på avstand fordi jeg ikke orker et styr med at de stadig oppsøker meg, i hvert fall ikke akkurat nå. Synes jeg har nok med familie og venner, og en krevende jobb. Er typen som må ha en viss alenetid. Enkelte er veldig kontaktsøkende, og hvis du gir etter for det presset, så har du dem på døra støtt og stadig (og da helt uanmeldt). Skulle ønske at det gikk an å ha et fint forhold der vi snakker sammen når vi møtes, og så lar det være med den kontakten. Men samtalene utvikler seg ofte til å omhandle når vi skal besøke hverandre. Anonymkode: 961d7...0aa 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #14 Skrevet 19. februar 2020 Nei, og takk og lov for det! Har dårlig erfaring med å få naboer for nært innpå. Herregud for en byrde! Aner ikke hva slags psycho naboen er. Har familie som kan hjelpe om det kniper. Anonymkode: 153e0...302 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #15 Skrevet 19. februar 2020 Vi er på hils med alle i blokka. Jeg sier hei uansett hvem jeg treffer på i gangen eller utenfor, men slår ikke av en prat med noen av dem. Samboer er litt mer sosial av seg, så jeg hører han prater en del med de som bor i samme etasje. Vi bor på Lademoen i Trondheim, så det er litt av hvert av naboer her som jeg ikke har behov for å bli bedre kjent med. Anonymkode: 5d22c...b62 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #16 Skrevet 19. februar 2020 Jeg hilser på naboene. Har en som tar inn post for meg når jeg er borte. En gang kom en annen nabo og ringte på for å høre om det gikk greit med meg. Det hadde ikke vært spor i snøen på 3 dager. Handling og alt annet må jeg fikse selv. Jeg bor alene så jobben er den første til å savne meg. Anonymkode: dee6b...c37 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #17 Skrevet 19. februar 2020 Hos meg er det ingenting å stjele. Bruker heller penger på opplevelser enn ting. Trives godt i eget selskap. Kontakt med naboer vil jeg ikke ha. Anonymkode: 542f0...5ca 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #18 Skrevet 19. februar 2020 Naboene? Jeg godtar at de eksisterer, men ikke noe mer. Hvis jeg reiser bort for mer enn 2-3 dager bestiller jeg oppbevaring av post slik at det ikke kommer noe i postkassen. Kjøre meg til legen? Hvis jeg ikke klarer å gå/kjøre selv tar jeg taxi. Anonymkode: 51d53...fb6 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #19 Skrevet 19. februar 2020 Aner ikke hva de heter engang. Anonymkode: 0b7d5...985 1
milla80 Skrevet 19. februar 2020 #20 Skrevet 19. februar 2020 Har et bra forhold til nærmeste naboer.(en barnefamilie) De prater vi med nesten hver gang vi ser dem ,og hjelper hverandre med små ting i hverdagen De som bor litt lenger borte hilser jeg alltid på ,men har ikke prata så mye med dem. Synes det er koselig å ha naboer som man kan prate litt med av og til ,det trenger ikke være snakk om flere timer men synes det er koselig å kunne prate med de ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå