Gå til innhold

Personlighet: Spesialstyrkene og beredskapstroppen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes de mennene som jobber innenfor spesialseksjonene i Forsvaret og Politiet er fasinerende mennesker. Mitt inntrykk er at mange forbinder slike menn med harde muskelbunter som kauker "til Valhall!" før de kjører ut med halvstivert, og jeg hadde nok selv et slikt syn på dem en gang i tiden. 

Slik jeg "kjenner" dem i dag er dette derimot gutter som viser stor medmenneskelighet, er utrolig jordnære og løser oppdrag med minst mulig bruk av makt. Samtidig er de handlekraftige, snartenkte og operer med et kaldt hode i svært pressede situasjoner. 

Jeg undrer stadig på hva som har formet disse gutta, og hva slags personlighet de har. For en stund tilbake tok jeg 16-personlighetstesten, og i etterkant har jeg tenkt mye på om mannfolkene i spesialstyrkene har en lik personlighet, eller om det er bred variasjon. Eventuelt hvilke personligheter er det som går igjen? Jeg tror selv at det er en ganske typisk personlighet som passer til en slik jobb. Hvis jeg skulle valgt en av personlighetene i 16-personlighetstesten hadde jeg gjettet på INFJ (Advokate). 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: ec49d...7fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når spesialstyrkene driver med reklame så sier de som regel at de ser etter folk som har høy utholdenhet mentalt. De holder ikke bare ut når det er vondt, men de er innstilt på å fortsatt gjøre sitt beste. Det er en vinnermentalitet som man også ser blant toppidrettsutøvere. Olaf Tufte tror jeg  sa noe sånt som: "I hodet mitt er jeg den best trente. Når jeg er sliten og har det vondt så har konkurrentene det verre. Så når jeg er sliten og har det vondt så må jeg bare pushe enda hardere slik at konkurrentene må kaste inn håndkleet. "

Det er jo frivillig å være med i spesialstyrkene og det er frivillig å drive med idrett. Men de færreste ønsker å være kalde, våte, sultne, utslitte, osv. 

Anonymkode: e44e0...bb5

Skrevet

Ja, akkurat. Så hva er det som kjennetenger de som orker? Er det egenskaper som går igjen i flere personlighetstyper, eller er det en eller få spesifikke personligheter som søker et slikt liv? 

En ting er jo mental utholdenhet, men en annen ting er jo egenskapen å kunne jobbe både i team og individuelt. Det er jo åpenbart at Forsvaret og Politiet er ute etter mange bestemte egenskaper hos spesialmannskapet sitt. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, akkurat. Så hva er det som kjennetenger de som orker? Er det egenskaper som går igjen i flere personlighetstyper, eller er det en eller få spesifikke personligheter som søker et slikt liv? 

En ting er jo mental utholdenhet, men en annen ting er jo egenskapen å kunne jobbe både i team og individuelt. Det er jo åpenbart at Forsvaret og Politiet er ute etter mange bestemte egenskaper hos spesialmannskapet sitt. 

Tror nok at visse egenskaper går igjen blant flere personlighetstyper, men at det nok er mer spisset blant folk som søker seg til slike yrker. Å beholde roen i ekstreme situasjoner og fortsatt ha evne til å pushe på står nok sterkere blant f. eks. spesialsoldater enn blant ansatte i andre yrkesgrupper som til en viss grad har samme personlige egenskap. 

Det sagt, jeg kjøper ikke at alle som har slike spissede militære yrker har en utømmelig drivkraft og motstandsdyktighet. I etterkant viser erfaring at det er mange som sliter og som får ulike former får psykiske senreaksjoner av det de har opplevd i militær tjeneste. Mange kan fremstå som om man tåler det godt ganske lenge, men man finner egentlig ikke ut om man egentlig tålte det før etter at man har vært med på en del, og da kan det være for sent. Det er den store risikoen med en militær yrkeskarriere, for det er bortimot umulig for en ung/mann kvinne å vurdere risikoen for dette i forkant selv med alskens tøffe tester under opptak og opptrening. 

Anonymkode: b386e...dc8

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok at visse egenskaper går igjen blant flere personlighetstyper, men at det nok er mer spisset blant folk som søker seg til slike yrker. Å beholde roen i ekstreme situasjoner og fortsatt ha evne til å pushe på står nok sterkere blant f. eks. spesialsoldater enn blant ansatte i andre yrkesgrupper som til en viss grad har samme personlige egenskap. 

Det sagt, jeg kjøper ikke at alle som har slike spissede militære yrker har en utømmelig drivkraft og motstandsdyktighet. I etterkant viser erfaring at det er mange som sliter og som får ulike former får psykiske senreaksjoner av det de har opplevd i militær tjeneste. Mange kan fremstå som om man tåler det godt ganske lenge, men man finner egentlig ikke ut om man egentlig tålte det før etter at man har vært med på en del, og da kan det være for sent. Det er den store risikoen med en militær yrkeskarriere, for det er bortimot umulig for en ung/mann kvinne å vurdere risikoen for dette i forkant selv med alskens tøffe tester under opptak og opptrening. 

Anonymkode: b386e...dc8

Nei, de er jo mennesker de også. Det er mange fra diverse spesialstyrker som sliter med feks PTSD. Jeg personlig tror ikke dette betyr at en person er mentalt svak - det finnes en grense for oss alle

For selv soldater blir skrøbelig som glas når mørke tanker slår rod og sidder fast

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...