AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #1 Skrevet 11. februar 2020 Jeg fyller rundt tall og skal ha åpent hus for de som ønsker å komme. Jeg ønsker å servere mat, jeg vet flere kommer på ulike tider denne dagen. Jeg tenker da kald mat, som pastasalat og Kjøttboller, focacciabrød osv.. En del retter. Men det frister å ha maten stående hele tiden så folk kan forsyne seg når de vil. Det blir da ca 6 timer. Hvilken mat kan jeg servere? Hvordan burde jeg oppbevare det på benken? Ønsker jo ikke at gjestene skal bli syke 🙈 Noen som har tips til meg? Anonymkode: 0fdb9...2af
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #2 Skrevet 11. februar 2020 Brød, uten pålegg... event syltetøy Frukt Pikekyss Tørre kjeks Bør vel ha alt kaldt som er laget kaldt... be de gå i kjøleskapet å forsyne seg. Anonymkode: 70701...91a
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #3 Skrevet 11. februar 2020 Hvis du tenker på bakterier tåler det meste av mat dette helt fint, så ingen blir syke. Jeg ville først og fremst vært redd for oksidering, eller at mat blir tørr, og ekkel. Enig i at du må droppe varmmat, det er håpløst, og det kan føre til matforgiftning. Du må planlegge å fylle opp underveis, om ikke blir alt tørt og enkelt, selv brød. Det er ganske raskt gjort om du har et godt system. Jeg ville laget diverse fingermat og småretter. Foccachia, et-par grytebrød, pesto, hummus, aioli, lakse- og spekematruller, Quiche. deviled egg. Tortilla. 2-3 typer salater. ost og spekemat. Jeg ville så ryddet kjøleskapet, fylt store tallerkener med rettene, og en gang innimellom fylt opp tallerkner og skåler. Brød og enkelte av tingene kan fint ligge under et kjøkkenhandkle slik at det er raskt å fylle opp. Anonymkode: 27130...e85 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #4 Skrevet 11. februar 2020 Veldig smart å ha det i kjøleskapet og fylle på etter hvert Tenkte litt på å ha beholdere med is som maten kunne stå på også? Usikker.. Skal ikke være så dyrt heller. Og det blir kaker stående fremme også. Blir de også tørre? Anonymkode: 0fdb9...2af
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #5 Skrevet 11. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Veldig smart å ha det i kjøleskapet og fylle på etter hvert Tenkte litt på å ha beholdere med is som maten kunne stå på også? Usikker.. Skal ikke være så dyrt heller. Og det blir kaker stående fremme også. Blir de også tørre? Anonymkode: 0fdb9...2af Utfordringen din vil nok ikke være temperatur, men at maten blir utsatt for luft. Det gir raskt ekle og tørre overflater, med misfarging. Jeg ville derfor ikke styrt med is og nedkjøling på benk. Og heller funnet gode løsninger for å dekke til maten. For kaker/søtt ville jeg tenkt på løsninger som tåler litt mer. Brownies kan man enkelt skjære opp i små fingerbites, de tåler oksygen i mange timer. Muffins som settes frem litt etter litt, fra kjøleskap. En wienerstang som du kan ha et rent/pent kjøkkenhandkle delvis over. Eplekake står seg også veldig godt, man kan eventuelt fylle på med krem fra kjøleskap. Eventuelt ville jeg lånt noen kakefat med glasslokk. Det gjør seg veldig fint på kjøkkenbenken/bordet. Og under slike kan du ha både gulrotkake og sjokoladekake i timesvis. Anonymkode: 27130...e85
sølvdryss Skrevet 12. februar 2020 #6 Skrevet 12. februar 2020 Her ville jeg faktisk gått for en suppe. Den kan stå på svak varme hele tiden. Brød ved siden av og smør (godt smør kan fint stå ute). Enkelt og greit. Evt litt annet snadder også. Frukt, spekemat, snacks. Du kan evt lage opp på flere tallerkener og ta ut en og en.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå