Gå til innhold

Hvor lenge kan en skolestarter være alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en  6åring som snart begynner på skolen. 

Er det greit å:

-La barnet leke i hagen alene mens jeg følger med innenfra? 

-Gå på butikken i til sammen max 15 min mens barnet er alene hjemme og ser en film? (butikken er 100 m unna) 

-La barnet gå 100 m til lekeplassen og være der i 5 min alene før jeg kommer bort? 

Jeg synes jo disse tingene er greit i og med at barnet skal begynne på skolen snart og må bli mere selvstendig. Men jeg har hørt delte meninger. 

Anonymkode: 9c8b9...548

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å leke alene i hagen trodde jeg alle barn gjorde fra 3 års alderen. Selvfølgelig ser en etter i ny og ne. Det å gå i butikken kunne ikke jeg gjort, for datteren min var husredd. Spør hva barnet mener om det.  Selvfølgelig lekte hun på lekeplassen uten meg fra hun var i hvert fall 4 år. Var jo alltid noen unger der å leke med.
Er det ikke meningen at barna skal bli selvstendige og klare seg selv før de flytter ut? Hvis vi foreldre ikke slipper taket, så får de aldri prøvd egne grenser noe som er viktig.

• Liker 2
Skrevet

Å leke ute er uproblematisk. Å gå på butikken er også helt greit dersom barnet tør det selv. Kanskje det er en nabo han/ hun kan gå til dersom han blir redd, eller barnet kan ringe dere dersom det blir redd. Gutten min er 6,5 og han har fått klokke han kan ringe med.

Anonymkode: ac69f...da5

Skrevet

Min seksåring går på besøk selv, går hjem fra skolen selv (1.5 km) og er hjemme alene i ca 1 time før jeg kommer hjem og kan fint være alene mens jeg er i butikken. 

Anonymkode: a914f...e37

Skrevet

Jeg synes det er helt greit om det er greit for barnet. Leke ute alene kan de gjøre fra de er ganske små. Min datter på 6 er litt redd for å være alene, men da jeg skulle kjøre eldste før mannen kom hjem med mellomste, ville hun heller være hjemme alene noen minutter enn å være med. Vi har en telefon i huset som jeg ringte til da jeg kjørte, og da gikk det helt fint. Jeg tror og det er viktig å la dem lære seg å føle ansvar og være selvstendige.

Anonymkode: 536c3...4c5

Skrevet

Bra, da er jeg ikke alene om å tenke sånn. 

Ts

Anonymkode: 9c8b9...548

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...