AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #1 Skrevet 11. februar 2020 Jeg er dame i 30 årene , singel og lyst til å være singel noen år for jeg kom nettopp ut av forhold. Har egentlig ikke lyst på barn da det aldri har passet i livet, liker ikke barn og jeg har kort vært inne på tanken om sterilisering for å ikke få barn, men dette kan muligens endre seg om ti år og med rett mann. Bør jeg fryse ned egg i tilfelle? Eller bør jeg glemme det fordi 40+ år er for gammelt til å bli mor? Kan man få barn naturlig uten nedfrysing i denne alderen? Hvor mye koster prosessen og nedfrysning? Tar de betalt pr egg de tar ut og hvor mange er vanlig å ta ut? Hva skjer hvis eggene ikke brukes? Vil det å ta ut egg minske sjansen for naturlig befruktning? Anonymkode: 5f053...e58
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #2 Skrevet 11. februar 2020 Og hvor gjør man det? Hører gjerne fra de med erfaring:) Anonymkode: 5f053...e58
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #3 Skrevet 11. februar 2020 Ikke lov i Norge utenom i noen spesielle sykdommer. Men i utlandet kan det gjøres. Det påvirker ikke eggreserver. Men om det blir en litt falsk trygghet...muligens. Ved stimulering er det ideelt å få ut ca 10-14 egg. Av disse vil ikke alle utvikle seg normalt. Fryste egg skal tåle opptining, og bli befruktet, ha normal celledeling...for så å feste seg (ca 40% sjanse for de fleste). Så antallet embryo kan bli ganske få for hvert forsøk. Ved ivf i norge fryser man kun ned embryo (befrukta egg) av god kvalitet. Det kan være alt fra 0 til 5. Vanligvis 1-2 Jeg hadde ikke fryst ned egg..Det er for mye jobb, med for liten garanti. Og mest at alt, det er kanskje helt unødvendig for deg Anonymkode: 1dc4e...819 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #4 Skrevet 11. februar 2020 Støtter forrige innlegg. Etter en del prøverørsforsøk ser jeg alt som må klaffe for at dette skal gå. De fleste eggene faller fra underveis i prosessen, særlig om det skal fryses ned i tillegg. Dette er noe du kan gjøre som en "kanskje hvis jeg har flaks" greie. Men ikke som en garanti. Er barn det viktigste er det dette du må prioritere. Jeg synes forøvrig ikke 40+ er for gammelt. Det er mye viktigere at man lever sunt og tar vare på seg selv. Har mange venninner som har fått nummer 1, 2 eller 3 når de er ca 40, og alle er spreke og raske mødre. Anonymkode: 293bf...704 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #5 Skrevet 11. februar 2020 Det å fryse ned egg anser jeg som falsk trygghet. Bare se på forumet for prøverør og ufrivillig barnløse. Der er det kvinner som får ut 8-10 egg ved hvert prøverørsforsøk hvor kanskje ingen blir befruktet på den måten det skal. I tillegg skal du bli gravid og bære frem barnet uten å spontanabortere. Anonymkode: 6e7d0...09a 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #6 Skrevet 11. februar 2020 Nordic IVF klinikk i Sverige tilbyr dette. Jeg ser litt på det selv av samme grunn. Er midt i 30-årene, singel og ingen barn. Dette er prislisten hentet fra klinikken i Gøteborg: Så alt er i svenske kroner Quote Utredning/fertilitetsbedömning inför äggfrys Inklusive blodprov för äggreserv (AMH) samt undersökning. Kostnad: 5 000 kr Läkarkonsultation Planering inför behandling. Kostnad: 1 600 kr. Om kompletterande prover behöver tas, tillkommer kostnad för dessa enligt gällande prislista. Äggfrysbehandling Behandling samt frysförvaring 1 år. Kostnad: 34 000 kr Efterföljande äggfrysbehandling Kostnad: 28 000 kr Paket om 3 äggfrysbehandlingar Kostnad: 77 000 kr IVF-behandling med egna frysta ägg En provrörsbefruktning, inklusive ICSI. Kostnad: 29 000 kr IVF-behandling med egna frysta ägg och donerade spermier Provrörsbefruktning, ICSI. Kostnad: 37 000 kr (exkl familjerätt) Frysförvaring av obefruktade ägg per år Kostnad: 3 500 kr Det er ikke akkurat billig, og som de andre skriver ingen garanti, men det blir jo sagt at eggene blir dårligere med alderen. Jeg har enda ikke bestemt meg for å prøve. Hormonbehandlingen for å ta ut egg, frister ikke og er heller ikke lett å få til med min jobb. Anonymkode: b7418...d6f
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #7 Skrevet 11. februar 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nordic IVF klinikk i Sverige tilbyr dette. Jeg ser litt på det selv av samme grunn. Er midt i 30-årene, singel og ingen barn. Dette er prislisten hentet fra klinikken i Gøteborg: Så alt er i svenske kroner Det er ikke akkurat billig, og som de andre skriver ingen garanti, men det blir jo sagt at eggene blir dårligere med alderen. Jeg har enda ikke bestemt meg for å prøve. Hormonbehandlingen for å ta ut egg, frister ikke og er heller ikke lett å få til med min jobb. Anonymkode: b7418...d6f Oi wow nei det var ikke billig! Jeg kan ingenting om dette fra før men ville kanskje tenkt meg en sammenlagt pris på 30-40 tusen... Her ender man opp på flere hundre og jeg registrerer at prisen også gjelder oppbevaring i kun ett år. Da blir det svimlende med 10 år! Mitt dilemma pr dags dato er at jeg ikke vil bli gravid. Jeg vil ikke ha spiral eller hormonprevensjon pga helseårsaker og bivirkninger, og kondom er leit i forhold. Derfor er egentlig det beste alternative for meg å sterilisere meg. Jeg tror ikke jeg kommer til å gå til det punktet, fordi jeg tenker at lysten på barn kanskje kan endre seg om ti år. Jeg føler livet mitt fortsatt er ungt og sånn sett skulle jeg ønske jeg var 20 og ikke over 30, så jeg slapp å ta stilling til dette med nedfrysning osv. Pga prisen ser jeg dette heller ikke kan bli aktuelt for meg desverre Anonymkode: 5f053...e58
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #8 Skrevet 11. februar 2020 Ja, prisen taler litt i mot forsøket for min del, man må virkelig ønske barn senere for å gjøre det, og det vet ikke jeg enda om jeg vil. Når jeg må ut med 40 000kr + reise og opphold og så oppbevaring i x antall år, og kanskje for å være ekstra sikker ta 2 uttak og så ut med 25000 til for runde to og så senere betale før IVF. Lysten min på barn er ikke så sterk at jeg ser det som verdt det, og jeg har hatt det i tankene i noen år, så det forblir sannsynligvis bare med tanken for meg Anonymkode: b7418...d6f
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #9 Skrevet 11. februar 2020 Det er en egen dokumentar om det på NRK nett TV, anbefales i Sverige kanskje 70 tusen Anonymkode: 8de3e...91c
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #10 Skrevet 11. februar 2020 Baby på is heter det, innafor på NRK nett tv Anonymkode: 8de3e...91c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå