Gå til innhold

Sofa fra Bolia eller Ikea når man har småbarn? (Holdbarhet og pris)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slik min erfaring er: 

Bolia holder formen, har vaskbare sete og ryggputer (tenker scandinavia-serien), og ser ofte sofaer fra den serien på finn som er mange år gamle, og fortsatt ser like bra ut. Koster 2-3 ganger så mye som en rimelig sofa fra Ikea (Ektorp). Hvis kjøpe en hjørnesofa er innkjøpsprisen 25000 ca, og videresalgprisen om tja 5 år er kanskje 10-15000. For å ikke ta i feil vei, så si 15.000 på fem år, som tilsvarer 3000 i året. 

Ikea er billig, enkelt å vaske trekkene og bytte de, inkludert på armlener. Holdbarheten på putene er vesentlig dårligere, de blir fortere nedsittet og uformelige. Synker også raskt i pris. Innkjøpspris 8000 (hjørne-ektorp), etter fem år så får man kanskje solgt den for 2-3000 om man passer godt på den. Verditap altså minimum 5000, dvs 1000 i året. 

Hvor mye er sofa verdt for dere, hvis man ser slik på tallene? Her er det småbarn (toåring + baby) i hus, så det vil bli sølt litt til tider. Sofaen skal brukes til amming, hviling, tv, besøk osv. Vi har to stuer, men dette blir hverdagsstuen der vi oppholder oss mest. 

Mitt "luksusproblem" er at jeg trenger ny sofa i begge stuene, og jeg synes nesten det gjør litt vondt den tanken på å putte den fineste sofaen (Bolia) i det rommet som brukes minst. Men det er jo der vi setter oss hvis vi har finere besøk eller etter barna har lagt seg om kvelden. 

Jeg drømmer også om mindre hus etterhvert, og det å kvitte meg med Bolia-sofa jeg har brukt mye penger på da, den tanken gjør vondt. Selv om vi nok ikke får kjøpt noe nytt før barna nærmer seg skolalder, om jeg skal være realistisk. 

Anonymkode: bdda2...eb9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en fra Ikea med faste puter som ikke kan vaskes, blir ikke nedsittet, den er helt super. Kostet 12 000 og vi er like fornøyd etter 3 år. 

Anonymkode: b8778...b54

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en fra Ikea med faste puter som ikke kan vaskes, blir ikke nedsittet, den er helt super. Kostet 12 000 og vi er like fornøyd etter 3 år. 

Hvilken er det? Jeg har hatt tre sofaer fra Ikea de siste fire årene, og har måttet reklamert på to av dem. Den eneste jeg synes holder seg ift pris er Ektorp faktisk. Resten har vært dyrere og absolutt ikke bedre holdbarhet. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror forresten det hadde vært krise her i huset å ha sofa hvor trekkene ikke kan vaskes :) Både jeg og ungene søler og velter glass og kaffekopper ukentlig. 😛 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drømmer også om mindre hus etterhvert

Hva?! 

Anonymkode: 11066...f88

Skrevet

Jeg gidder ikke å kjøpe møbler med den tanken i bakhodet at jeg skal selge de om 5 år så hele ideen om bruktverdi er ganske irrelevant når jeg kjøper sofa. Jeg går for kvalitet og levetid, med andre ord bruksverdi i praksis og ikke penger. I tillegg er det viktig med lavere forbruk, så levetid på det jeg kjøper er faktisk viktig for meg. Vi kjøpte ny sofa for et par år siden til 40000 og har virkelig intensjoner om at den skal holde betydelig lengre enn 5 år... 

Anonymkode: c00b2...724

• Liker 8
Skrevet

Hvis du lærer ungene til at mat og annet klisj spises på kjøkkenet hjelper det betraktelig. Ellers må du generelt ta innover deg at med barn i hus ender det meste som forbruksvare og ikke gamle klenodier. Kjøp en praktisk, billig sofa nå, og en penere sofa når ungene er større. Da slipper du å være redd for sofaen din. 

Jeg kjenner til barn som fargelegger veggene med tusj, og barn som "sitter pent". Se an hvilken type barn du har og hvilken oppdragelse de får. Det har noe å si det også.

Anonymkode: 5b750...1d0

• Liker 4
Skrevet

Kjøpte akkurat ny på Ikea, er 10 års garanti, billig og sabla fin!

Anonymkode: cc38b...071

• Liker 5
Skrevet

Jeg har en Bolia skandinavia, som vi har hatt i 4(?) år og to barn på 3 og 5. Nå, tror ikke de sofa har noe salgsverdi igjen når vi er ferdig med den. Trekkene kan tas av og vaskes, og det er veldig praktisk, og putene og sofa selv ser veldig fint ut fortsatt, har skum i alle putene. Men tror barna vil en gang knekke den helt da de driver og hopper i sofa stadig. 

vi kjøpte sofa brukt forresten, på finn. Anbefaler det med små barn. Da sliper man å være bekymret for en ting man brukte masse penger på, som man ser omtrent like etter blir nedspydd foran dine øyne. 

Anonymkode: a06a0...527

Skrevet

Har Bolia sephia og har spiseforbud i den🙈Trekket  putene har jeg vasket, men armlenene ser ikke ut. Tatt flekker med fuktig klut og det blir vannmerker av det dessverre, så vet ikke hvordan jeg skal då dem pene og rene igjen.

Anonymkode: e2dfe...2ef

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Slik min erfaring er: 

Bolia holder formen, har vaskbare sete og ryggputer (tenker scandinavia-serien), og ser ofte sofaer fra den serien på finn som er mange år gamle, og fortsatt ser like bra ut. Koster 2-3 ganger så mye som en rimelig sofa fra Ikea (Ektorp). Hvis kjøpe en hjørnesofa er innkjøpsprisen 25000 ca, og videresalgprisen om tja 5 år er kanskje 10-15000. For å ikke ta i feil vei, så si 15.000 på fem år, som tilsvarer 3000 i året. 

Ikea er billig, enkelt å vaske trekkene og bytte de, inkludert på armlener. Holdbarheten på putene er vesentlig dårligere, de blir fortere nedsittet og uformelige. Synker også raskt i pris. Innkjøpspris 8000 (hjørne-ektorp), etter fem år så får man kanskje solgt den for 2-3000 om man passer godt på den. Verditap altså minimum 5000, dvs 1000 i året. 

Hvor mye er sofa verdt for dere, hvis man ser slik på tallene? Her er det småbarn (toåring + baby) i hus, så det vil bli sølt litt til tider. Sofaen skal brukes til amming, hviling, tv, besøk osv. Vi har to stuer, men dette blir hverdagsstuen der vi oppholder oss mest. 

Mitt "luksusproblem" er at jeg trenger ny sofa i begge stuene, og jeg synes nesten det gjør litt vondt den tanken på å putte den fineste sofaen (Bolia) i det rommet som brukes minst. Men det er jo der vi setter oss hvis vi har finere besøk eller etter barna har lagt seg om kvelden. 

Jeg drømmer også om mindre hus etterhvert, og det å kvitte meg med Bolia-sofa jeg har brukt mye penger på da, den tanken gjør vondt. Selv om vi nok ikke får kjøpt noe nytt før barna nærmer seg skolalder, om jeg skal være realistisk. 

Tror du er altfor optimistisk når du setter bruktprisen om 5 år til 10 - 15 000.  De som kjøper brukt sofa på Finn er ute etter billige sofaer og 15 000 for en brukt sofa er dyrere enn en helt ny.

• Liker 10
Skrevet

Bolia har jevnlig kampanjer på sofaer. -50% ihvertfall en gang i året, så det gjelder å følge med:) 

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en Bolia skandinavia, som vi har hatt i 4(?) år og to barn på 3 og 5. Nå, tror ikke de sofa har noe salgsverdi igjen når vi er ferdig med den. Trekkene kan tas av og vaskes, og det er veldig praktisk, og putene og sofa selv ser veldig fint ut fortsatt, har skum i alle putene. Men tror barna vil en gang knekke den helt da de driver og hopper i sofa stadig. 

vi kjøpte sofa brukt forresten, på finn. Anbefaler det med små barn. Da sliper man å være bekymret for en ting man brukte masse penger på, som man ser omtrent like etter blir nedspydd foran dine øyne. 

Jeg tør ikke kjøpe sofa og senger brukt, nettopp fordi jeg er redd noen andre har tisset/spydd e.l. i dem, og så bare renset dem før salg eller brukt luktfjerner på et vis 😛 

Ellers takk for svar om hvor holdbar den er, synes det høres helt supert ut jeg, så små barn og sofa som ser fin ut etter fire år :) 

Har Bolia sephia og har spiseforbud i den🙈Trekket  putene har jeg vasket, men armlenene ser ikke ut. Tatt flekker med fuktig klut og det blir vannmerker av det dessverre, så vet ikke hvordan jeg skal då dem pene og rene igjen.

Husker du hvilket stoff du har? Som altså gir vannmerker? For det vil jeg gjerne unngå 😕 Må jo kunne vaske av med fuktig klut tenker jeg, ellers blir det jo helt umulig å holde den noenlunde ren. 

7 timer siden, Pillarguri skrev:

Tror du er altfor optimistisk når du setter bruktprisen om 5 år til 10 - 15 000.  De som kjøper brukt sofa på Finn er ute etter billige sofaer og 15 000 for en brukt sofa er dyrere enn en helt ny.

Jeg tok det etter prisene på tilsvarende sofaer i typen scandinavia fra Bolia som ligger på finn.no nå :) Jeg er nok ikke ute etter å selge den etter noen år om den holder seg godt uansett, jeg bare tok det med for å beregne hvor mye penger man egentlig bruker på sofa pr år. 

Bolia har jevnlig kampanjer på sofaer. -50% ihvertfall en gang i året, så det gjelder å følge med:) 

Ja, de har det nå, derfor jeg spør :) 

Skrevet

jeg kjøpte nettopp derfor brukt men etter rens. Den er renset med Karsher sofarens. Det er støvsuger som vasker. Som nevnt, det er mange som driver med det som business, hvis du bor på Østlandet. Sånn som han her - https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=100304421 Men de er flere, bare søk på nyrenset sofa f.eks. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken er det? Jeg har hatt tre sofaer fra Ikea de siste fire årene, og har måttet reklamert på to av dem. Den eneste jeg synes holder seg ift pris er Ektorp faktisk. Resten har vært dyrere og absolutt ikke bedre holdbarhet. 

Ikea sørvallen, men ser de dessverre har sluttet med den. Solid stoff som tåler barn, søl og vask med klut. Vi søler mye og det går fint, selv melkesjokolade går bort. Den ligner på bolia sephia. 

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Slik min erfaring er: 

Har du småbarn kjøper du en brukt Bolia sofa på Finn eller en fra Bolia Outlett. Ikke særlig komplisert. 

Anonymkode: e1826...f4c

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du småbarn kjøper du en brukt Bolia sofa på Finn eller en fra Bolia Outlett. Ikke særlig komplisert. 

Du ville absolutt valgt det fremfor Ikea? Pga kvalitet eller noe annet? Jeg kjenner jeg er fristet, for på finn ser jeg vesentlig forskjell på bolia-sofaer som selges (ser nesten nye ut!) og Ikea som ser ut som de har vært i kollektiv de fleste av dem..

Skrevet

Qvalitet i forhold til pris ja. 

Skrevet

Du ville absolutt valgt det fremfor Ikea? Pga kvalitet eller noe annet? Jeg kjenner jeg er fristet, for på finn ser jeg vesentlig forskjell på bolia-sofaer som selges (ser nesten nye ut!) og Ikea som ser ut som de har vært i kollektiv de fleste av dem..

Kanskje folk har Ikea i bruks-stua og Bolia i den stua som de bare har penbesøk i?😜

• Liker 1
Skrevet

Bolia er ikke god kvalitet, bare overpriset. Vi har en fra ikea nå med avtagbart trekk med 10 års garanti på at bla. puter skal holde formen. Nockeby med pocketfjær :)

Anonymkode: fbbf2...235

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...