AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #1 Skrevet 11. februar 2020 Igår fikk jeg diagnosen endometriose! Etter 7 år med mistanke om endometriose. 7 år siden jeg først kontaktet legen angående mine ryggsmerter, blod etter sex, enorme menssmerter osv. Legen har ikke tatt meg seriøst. Har vært uttalige ganger hos legen med mine problemer. Vært mye sykemeldt pga all smertene. Legen nektet meg lapraskopi da han mente jeg ikke hadde dem typiske symptomene på endometriose. 7 år gikk og jeg fikk endelig en henvisning fra gyn åga ufrivillig barnløshet. Endometriose har jeg, det var ille. Begge eggledere var tette og endometriosevev overalt. Sjansen er liten for å kunne bli gravid var beskjeden fra kirurg. Nå vurderer vi å gå til sak mot fastlegen da han aldri har tatt me seriøst og har latt dette gå så lang nå og vi risikerer å ikke kan få barn. Pga all fravær fra jobb, mistet jeg jobben min og hvis vi nå må gjennom ivf har vi ikke råd til å ta dette privat. Så vi MÅ få det til med de 3 forsøkene gjennom det offentlige Anonymkode: 7f243...349
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #2 Skrevet 11. februar 2020 Her høres det ut som forsinket diagnostisering; jeg ville søkt pasientskadeerstatning hos Norsk pasientskadeerstatning. Anonymkode: 4f5fe...aaf 6
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #3 Skrevet 11. februar 2020 Sender deg mange gode tanker 💙💙 Jeg skal selv snart undersøkes, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre om de ikke finner noe. Jeg fikk symptomer på UVI en del år tilbake, tissetranghet som aldri har gått bort. Det er ikke heller et typisk symptom, men nå med sterkere kramper (på p-piller) har jeg fått meg henvist til sykehuset. Første mens nå etter p-pilleslutt, paralagin forte fikk meg gjennom 😐 var borte fra jobb i 2 dager, burde hatt flere, men følte jeg ikke kunne det heller. Jeg kan ikke en gang forstå lettelsen du nå kjenner på. Håper du vinner frem 💙 Hadde dette bare vært noe menn også hadde plager med, for kvinnehelse er det ikke nok fokus på 💙💙 Anonymkode: de3c5...ce6
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #4 Skrevet 11. februar 2020 Jeg vet ikke om du får gått «til sak», men å melde det inn bør du absolutt. Når det er sagt så får du like god oppfølging med IVF offentlig, og de er ikke sikkert at endometriosen din var særlig «bedre» før heller, man vetaldri helt sikkert. Det er heller ikke sammenheng alltid mellom lite/mye endometriose og fertilitet, det kan variere - så jeg synes dere skal gå videre med offentig IVF uansett ❤️ Herregud, jeg blir så provosert altså. Jeg har selv samme opplevelse med en lege etter akutt innleggelse, men jeg hadde ikke mistenkt endo før (prøvde uten hell å få barn). Men: ikke kast bort tiden, få ny fastlege til å sende henvisning nå. Si du vil bruke Prednisolon og lang protokoll (fastlegen kan gi deg Prednisolon selv om offentlig IVF ikke benytter det). Anonymkode: 39866...299
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #5 Skrevet 11. februar 2020 Uff, det er jo altfor dårlig men dessverre ikke uvanlig. Dessverre er kompetansen på kvinnesykdommer sjokkerende lav og gjennomsnittlig tid for å få diagnosen endometriose er 7 år. Det er helt hinsides, og det er i tillegg lite forskning på det, få leger i landet som kan mye om det selv om så mange som 1 av 10 kvinner har det. Vi blir jo ofte fortalt at det «skal» gjøre vondt, at symptomene er ting som «alle» lever med, bare å hive nedpå med Ibux og tvinge seg gjennom dagen. Og så er det bare lapraskopi som egentlig kan gi sikker diagnose, og det er jo et inngrep som gjerne ikke tilbys før man har kommet langt inn i barnløsheten. Når det er sagt så har du fortsatt gode sjangser for suksess med IVF. Jeg ble fortalt på OUS at 60% av ivf pasientene deres er endometriose pasienter og det er absolutt mange som har suksess med behandling. Selv har jeg endo og tette eggledere, og det tok en stund men jeg ble gravid til slutt. Regner med at kirurgen fjernet det de fant av vev hos deg når de først holdt på der inne, så det har gjerne god effekt på forsøk en stund etterpå, så få gynekologen til å henvise deg til ivf asap og som hun sier over, lang protokoll kan dempe betennelsen i livmor. Suksessraten på 3 forsøk er over 70% og den er ikke signifikant lavere for endometriose pasienter. Anonymkode: 3bd5e...2e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå