Gå til innhold

Hvor mye rabatt/prosent på ting man selger brukt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har tenkt å selge litt forskjellig jeg ikke bruker. Alt fra klær, gardiner, pynteting som vaser osv. 

Hva kan jeg selge tingene for? Er det en uskreven regel om feks en viss prosent mindre enn det man kjøpte for selv? Og hvor er det lettest å selge? Finn, Facebook, tise?

Anonymkode: b99da...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Halvparten av dagens ny-pris, altså ikke den prisen tingen hadde da den var ny for noen år siden. Ting som har slitasje eller mangler får man selvsagt ikke like mye for, se hva lignende ting ligger ute til på Finn og grupper på FB. 

Anonymkode: ee245...a62

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under halv pris på pent brukte ting og plagg, og 1/4 av pris på normalt brukt.  

Er det dyr design og merkevarer kan du nok få solgt det med bare 30-40% avslag.  

Anonymkode: e3ae1...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva det er, og hvordan markedet er der du bor. Det er jo ingen som nekter deg å selge for _mer_ enn halv pris hvis noen er villig til å betale for det. Og det kan jo hende at noen ting må du gi bort, selv om det er pent brukt. 

Fine ting av bra kvalitet har jeg fått solgt for mer enn halv pris (og ja jeg er ærlig på både nå-pris og ny-pris), mens andre ting som også er i bra stand har vi endt opp med å gi bort. 

Er jo bare å prøve seg frem det. og senke prisen om det ikke blir solgt :). Eller åpne for "pris kan diskuteres" eller lignende i annonsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt faller ting til ca 66% av nypris årlig, gitt at den fortsatt er i fin tilstand, enda mer om det ser velbrukt ut.  Også i butikker går jo prisene ned på de eldste varene over tid.  Er varen ny, ubrukt el.l. kan man prøve seg på 80% av nyverdien eller verdien den selges for i butikk i dag.  Varer som ofte er på tilbud bør du bruke laveste tilbudspris, ikke det du selv betalte om du kjøpte dyrt.   Sjekk på prisjakt.no for faktisk utsalgspris.  Prøver du å selge høyrere enn denne tommelfingerregelen bør du ikke forvente et kjapt salg, setter du for lavt, renner det inn med kjøpere, så det er greit å finne et fornuftig startpunkt på din finn-annonse.  Du kan jo senke prisen hver uke til du får et salg, men ikke alt er det kjøpere til.

Noen få ting øker i verdi, samlerobjekter, men det tar mange år sånn at de faktisk ikke er mulig å få tak i lengre, som Mummi  serien, hvor noen krus nå er verdt mange tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange varer kan man ta halv pris av ny pris for. Nypris er altså dagens nypris, ikke hva DU betalte for f.eks. fem år siden. Selv om du betalte f.eks 1000 for noe, og den viser seg å koste 800 i dag, "kan" du ikke ta hensyn til din gamle pris og forlange 500, når 400 er mere riktig utifra dagens prisnivå. Det er det folk ser på, ikke hva du måtte ha gitt for varen i sin tid. Eller du kan, men du vil bare få pruteforslag og lavere pristilbud og få om noen vil være interessert i å kjøpe til ditt prisforlangende om du priser deg selv ut av markedet.

Designermerker og luksusvarer kan man noen ganger ta mer for, enn halv pris. For eks dyre designervesker av populære merker eller enkelte skodesignermerker som Christian Louboutin.

Iphone har også en god bruktpris ved salg. Sjekk Finn og søk på produktet du har, og se hva andre rundt om i landet ber om for et tilsvarende produkt.

Et vanlig klesplagg uten noe spesielt merke eller verdi, vil jeg si er under halv pris av nypris ofte. Klær selges ofte veldig rimelig, og ofte også i posevis eller en hel kasse for èn sum. Jeg har solgt og donert vekk mye klær. F.eks en kjole som jeg hadde brukt kun en gang (betalte 600 for den på salg), den solgte jeg for 100.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk finn.no for hva tilsvarende selges for, men sjekk også hvor lenge annonsene ligger ute og om de blir faktisk solgt. 

Noen ting kan man selge til omtrent halvpart-tredjedel av pris, f.eks. møbler som ser moderne og minimalistiske ut, ekte treverk, kanskje spesielt eik, eller valnøtt. 

Noen ting har enten veldig lite salgsverdi eller umulig å selge fordi marked er mettet. Det gjelder spesielt dameklær. Så fremt det ikke er spesielle dyre merker, som det kan være interesse for. I disse oppryddingstider virker det som alle vil bli kvitt ting..

Anonymkode: a6d7e...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...