Gå til innhold

15 åring bursdagsfest alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattera vår fyller 15 nå snart og skal feire bursdagsfest i kjelleren vår til helga. Jeg og mannen drar bort under feiringa så de skal få være alene. 16 gutter og jenter er invitert og jeg innser ikke før nå at de har planer om å drikke alkohol, da jeg overhørte henne FaceTime med en venninne i stad. Hvordan de skal/har fått tak i drikke aner jeg ikke, men de har vel sine kontakter... ikke vet jeg. 

Feiringa er planlagt for flere uker siden, jeg og mannen har lagt planer med et vennepar(noe jenta er glad for så de får være alene), hun har brukt masse av egne penger på å kjøpe inn pynt/stæsj og gleda seg til dette lenge.

Jeg aner ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette. Nå som jeg vet hva de skal burde jeg jo ta ansvar for at de ikke drikker, men skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre det. Om jeg og mannen blir hjemme blir jo dattera knust og jeg vil tro hele feiringa blir «ødelagt» for hennes del. Kan jeg bare ignorere det hele, og late som jeg ikke vet noenting? Eller blir det bv-materiale? Aner ikke når det er vanlig å begynne utforske med alkohol... Kan jeg evt. konfrontere henne med at jeg hørte samtalen, være den «kule mammaen» men kjøpe alkoholfri cider/vin til hele gjengen og la placebo kjøre showet?

Råd?

Anonymkode: e3f4c...90e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde snakket med datteren og sagt at du overhørte samtalen. Gi beskjed at alkohol ikke er aktuelt og ingen diskusjon rundt dette.

I hvert fall ikke være den kule mamma. Husk din rolle og den er ikke være kompis med barna.

Anonymkode: 5fc88...fcf

• Liker 24
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Tror du bør ta en snakk med datteren din, 16 stk 15 åringer med alkohol inne i bildet kan utarte seg til noe dere virkelig ikke ønsker.

Ta en prat med de andre foreldrene. Det er ikke greit at 15 åringer drikker alkohol.

Hadde de vært et par år eldre, hadde jeg kanskje sett litt mer gjennom fingrene med det, husker selv jeg var 16-17 år. Men det er stor forskjell på 15 år og 17. 

Skrevet (endret)

Har du noen naboer du kan alliere deg med? Noen du stoler på, som også ungdommene respekterer? 

Personlig hadde jeg nok droppet å reise bort den kvelden, men jeg har ikke fullt så store barn enda så vanskelig å være skråsikker. Kommer dere hjem samme kveld, eller er dere borte til neste dag? Det har jo også litt å si tenker jeg.

Jeg skjønner dilemmaet med at du "ødelegger" festen, men samtidig føler det utrygt å reise bort. Så kanskje en nabo kan være til hjelp. Avtale både med nabo og datteren at vedkommende kommer innom ila kvelden og sjekker at alt går bra, og kanskje ikke så dumt å være ærlig på at du skjønner at det har planer om alkohol, og si at det er helt uaktuelt i ditt hus?

En ting er at en nabo er en trygghet for deg, i form av at vedkommende kan holde litt øye med de. Men det kan også være en VELDIG verdifull trygghet for din datter i tilfelle ting kommer ut av kontroll. Da har hun voksne som hun VET hun kan få hjelp av.

Hvis du skal være HELT sikker på at de ikke drikker må du antagelig være der, alkoholfritt tror jeg ikke du lurer noen med.

Endret av Splittbinders
  • Liker 1
Skrevet

Jeg ville fortalt at jeg overhørte samtalen,og besluttet på grunnlag av den å bli hjemme. De ville fått være alene på festen i kjelleren,men jeg ville vært hjemme og hatt kontroll. Både over ungdommer som kan bli så dårlig av alkohol at de skader seg,men også for å passe på huset mitt! 

Reiser du bort når du vet de har planer om å drikke synes jeg det er svært uansvarlig. Uansett hvor knust og sint 15åringen blir. Din jobb er ikke å være bestekompis og legge til rette for at ungdommer går på fylla.

Anonymkode: ada7b...fe1

• Liker 24
Skrevet

Ja, enig med hun over - si at alkohol ikke er aktuelt. Og i tillegg alliere deg med nabo som nevnt over? Så ødelegger du ikke festen helt, men setter klare forventninger.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville fortalt at jeg overhørte samtalen,og besluttet på grunnlag av den å bli hjemme. De ville fått være alene på festen i kjelleren,men jeg ville vært hjemme og hatt kontroll. Både over ungdommer som kan bli så dårlig av alkohol at de skader seg,men også for å passe på huset mitt! 

Reiser du bort når du vet de har planer om å drikke synes jeg det er svært uansvarlig. Uansett hvor knust og sint 15åringen blir. Din jobb er ikke å være bestekompis og legge til rette for at ungdommer går på fylla.

Anonymkode: ada7b...fe1

Dette!

Anonymkode: 8e846...67e

• Liker 7
Skrevet

Dette må du bare stå i! Konsekvensene av å være «grei mamma» her kan være uopprettelige!

Gi beskjed om at du overhørte samtalen. At alkohol på en 15-års fest selvsagt ikke er greit, og derfor blir dere i huset.

Alternativet kan bli en hjemme alene fest med ødelagt hus, kuppa fest, voldtatte unger og mer. Hun har ingen sjanse til å kontrollere dette om det utarter seg, og skal heller ikke ha det ansvaret. Med så mange inviterte har garantert noen plapret og fortalt videre, hun risikerer veldig mange ekstra gjester av et dlag hun ikke vil ha!

Om feiringen blir «ødelagt» av dette skyldes det utelukkende at hun prøver å gå bak ryggen på dere. 

Har dere ikke snakket sammen om rammene for festen?

• Liker 9
Skrevet

Du skal ikke være den kule mammaen nå, du skal være ansvarlig. Bli hjemme, festen er jo i kjelleren, dere trenger jo ikke være i samme rom. Om datteren din hater deg for det er det jo hun selv som har brutt tilliten med å planlegge alkoholfest. Har du lyst å komme hjem til en kjeller full av fylle 14 og 15 åringer?

• Liker 7
Skrevet

At dere i det hele tatt vurderte å la en 15åring ha fest uten voksne hjemme er hårreisende. Det er sånne som deg politiet reiser rundt på skoler og advarer mot. Det er selvsagt fullstendig idiotisk å la henne ha fest alene, alkohol eller ikke. Dere trenger ikke sitte midt i stua og skravle med ungdommene, dere kan være på soverommet og pusle med deres, men det skal være voksne hjemme. Dette er det ikke hun som bestemmer og jeg er veldig glad mine barns venner ikke har så fullstendig ignorante foreldre som dere. Sjokkerende, intet mindre.

Anonymkode: 7e688...c19

• Liker 17
Skrevet

Bli hjemme. Guud, da jeg ble 15 blandet vi enda brus, spilte just dance og såg en film med masse godteri. 19 årsdagen min var familien min alle hjemme i samme etasje bare på et annet rom. festen ble absolutt ikke ødelagt. Men nå er ikke min gjeng en veldig drikkegjeng😆 vi koset oss.

Anonymkode: 22b32...3ad

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tatt en god prat med datteren din om fornuftig drikking. Hvertfall at hun må love at det ikke blir drikking av sprit, og hvorfor det er så farlig. 

Mange på den alderen kan fint drikke litt alkohol ansvarlig og jeg ville gitt klar beskjed om at dette er en tillitsprøve, og at hvis hun feiler den på noen som helst måte vil det ikke blir rom for at hun får en slik sjanse igjen før hun blir 18. 

Ville også vurdert å komme hjem utover kvelden rundt midnatt, så du kan sjekke innom at alt står greit til. Det er bedre at drikking skjer under litt kontrollerte forhold enn at de raver ut i skogen helt alene hvor alt kan skje. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At dere i det hele tatt vurderte å la en 15åring ha fest uten voksne hjemme er hårreisende. Det er sånne som deg politiet reiser rundt på skoler og advarer mot. Det er selvsagt fullstendig idiotisk å la henne ha fest alene, alkohol eller ikke. Dere trenger ikke sitte midt i stua og skravle med ungdommene, dere kan være på soverommet og pusle med deres, men det skal være voksne hjemme. Dette er det ikke hun som bestemmer og jeg er veldig glad mine barns venner ikke har så fullstendig ignorante foreldre som dere. Sjokkerende, intet mindre.

Anonymkode: 7e688...c19

Sånne som deg som gjør foreldre usikre, lei seg og fortvilte. "Jeg er veldig glad ikke mine barns venner ikke har så fullstendig ignorante foreldre som dere" Hva i alle dager er det for noe og si når ts sør om råd til hvordan å takle en vanskelig situasjon? Hun oppsøker jo råd og informasjon til hvordan hun skal ta seg av situasjonen, det kaller jeg ikke fullstendig ignorant.

Og ts, ikke la henne være alene hjemme. 15 åringer og alkohol hører ikke sammen, og med 16 stykk så er det fort jenta di får festen ut av kontroll. Vær den kule mammaen på det viset at du forteller henne at du hørte samtalen, men ikke er sur og bare vil det beste for henne så derfor blir dere hjemme og alkohol blir uaktuelt under deres tak. Lykke til!

Endret av sstinemor
  • Liker 5
Skrevet

Jeg er rimelig liberal, men akkurat her må du faktisk ta tak. Du er voksen, «late som jeg ikke vet noenting», virkelig? Forestill deg at du kommer hjem til et herpa hus og/eller en voldtatt unge, er det verdt det? Jeg hadde et par slike fester da jeg var ung, første gikk tålelig greit, andre not so much.

Hun er ditt ansvar til hun er 18, og selv om de kanskje kommer til å eksprimentere litt med alkohol de neste årene er det vår jobb å sette grenser, ikke gjøre det for lett. At vi vet det foregår betyr ikke at vi skal gi uttrykk for at det er greit. 

Hadde min unge vært på en slik fest, noe skjedde og det kom frem at foreldrene var klar over at alkohol ville bli inntatt hadde jeg klikket i vinkel, vil du være den moren som ingen stoler på lenger?

Anonymkode: 6c43d...3a7

• Liker 11
Skrevet

Synes folk her er veldig strenge, dette handler mye om tillit mellom mor og datter. 

Ikke finn på å avlys hele festen, da vil hun ikke tilgi deg på en stund.

Ville snakket med hun om at du vet, og at du stoler på at hun vil gjøre riktige valg.

Eventuelt om du skal gripe inn mer kan dere bli hjemme, de skal jo være i kjelleren uansett ikkesant? Det er bedre å ta en liten sjekk innom si hver andre time, det hadde ikke jeg syntes var krise hvertfall om det var meg. 

Det er ikke så mange år siden jeg var så ung, og jeg ville vært sjeleglad om min mor lot meg ha festen uansett om hun visste, og ville ikke hatt noe imot å bli sjekka innimellom. 

Bli hjemme men ikke invader er altså rådet!

Anonymkode: 04152...363

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du lot en jente på snart 15 invitere 16 gutter og jenter på besøk når du skal være borte, men du skjønte ikke før nå at de hadde tenkt å drikke? 🙄 Det er veldig naivt, men vi ser bort i fra akkurat det nå. Jeg regner med at du vil ha råd her fordi du innser at dette er en dårlig idé, og at du som mor hadde vært uansvarlig hvis du lot disse ungdommene drikke i huset ditt. Jeg syns helt ærlig talt at det er helt utrolig at du vurderer å gjøre ingenting fordi du er redd for å si til datteren din at det er uaktuelt. 

Kanseller planene dine, og fortell datteren din at du overhørte hva hun sa. Du trenger ikke avlyse festen, men informer henne om at det skal være alkoholfritt. Det er ditt hus, du er ansvarlig. 

Endret av Chiyo
  • Liker 11
Skrevet
27 minutter siden, Herix skrev:

Jeg ville tatt en god prat med datteren din om fornuftig drikking. Hvertfall at hun må love at det ikke blir drikking av sprit, og hvorfor det er så farlig. 

Mange på den alderen kan fint drikke litt alkohol ansvarlig og jeg ville gitt klar beskjed om at dette er en tillitsprøve, og at hvis hun feiler den på noen som helst måte vil det ikke blir rom for at hun får en slik sjanse igjen før hun blir 18. 

Ville også vurdert å komme hjem utover kvelden rundt midnatt, så du kan sjekke innom at alt står greit til. Det er bedre at drikking skjer under litt kontrollerte forhold enn at de raver ut i skogen helt alene hvor alt kan skje. 

Hvis jeg var mor til en tenåring som dro i bursdag, og jeg fant ut at foreldrene til til den personen godtok at alkohol ble drukket i huset deres, så hadde jeg kontaktet barnevernet. 

Anonymkode: b05e0...354

• Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg var mor til en tenåring som dro i bursdag, og jeg fant ut at foreldrene til til den personen godtok at alkohol ble drukket i huset deres, så hadde jeg kontaktet barnevernet. 

Er så glad jeg aldri hadde en så hysterisk mamma som deg. De som hadde sånne ble gjerne både sosialt utstøtt og tok igjen alt de hadde gått glipp av når de ble 18/20 og det tok gjerne MYE mer av enn de som hadde fått lov å smålig utforske da de var 15/16. Med gode samtaler og tillit kommer en veldig langt i møte med ungdommene, for dersom de vil drikke alkohol kan de gjerne finne på å drikke hjemme hos eldre ungdommer som får lov eller utendørs. Dette er åpenbart mye mer utrygt enn kontrollerte forhold, og etter min erfaring var det de med strengeste foreldre som hadde de verste fyllekulene. 

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon med 16-årsfest flere ganger. Jeg har en klar holdning til alkohol som barna har visst om siden de var små. Før festen gjentar jeg at jeg ikke vil ha fest. Jeg avtaler med flere naboer som skal gi beskjed om ting utarter seg, og at mine barn kan gå til en nabo dersom de mister grepet. Jeg sier at jeg skal komme hjem ett, og da skal festen være over. Jeg går på kino eller noe lignende, og har telefonen på.

Erfaring: Når jeg kommer hjem er festen over. Ingenting er ødelagt, og de siste gjestene hjelper til med å rydde og vaske.

Jeg ser gjennom fingrene med at jeg finner et par ølbokser i hagen dagen etterpå.

Skrevet
3 minutter siden, Herix skrev:

Er så glad jeg aldri hadde en så hysterisk mamma som deg. De som hadde sånne ble gjerne både sosialt utstøtt og tok igjen alt de hadde gått glipp av når de ble 18/20 og det tok gjerne MYE mer av enn de som hadde fått lov å smålig utforske da de var 15/16. Med gode samtaler og tillit kommer en veldig langt i møte med ungdommene, for dersom de vil drikke alkohol kan de gjerne finne på å drikke hjemme hos eldre ungdommer som får lov eller utendørs. Dette er åpenbart mye mer utrygt enn kontrollerte forhold, og etter min erfaring var det de med strengeste foreldre som hadde de verste fyllekulene. 

Jeg hadde ikke strenge foreldre, men jeg drakk ikke alkohol før jeg var 18, og jeg drikker sjeldent i dag. De "kule" og "populære" som drakk mest alkohol den gangen er de som har dårlig utdannelse og lite penger i dag. 
Ungdom har ikke ferdig utviklet hjerne enda, og alkohol og en tendens til å gjøre dårlige valg, er ikke en god kombinasjon. Det er ikke hysterisk og forvente at foreldre er ansvarlige. Du har ikke lov til å gi barnet ditt alkohol, og du skal ikke tillate barn å ha fyllefest i huset ditt.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...