AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #1 Skrevet 11. februar 2020 Min venn vil ha uføre! for å slippe å jobb! Han er egentlig veldig oppegåendes men er bare lat! Nå går han i forskjellige behandlinger, problemet her er at han ikke har noe å behandles for bortsett ifra lattskapet sitt. Han skryter av hvor herlig det hadde hvert å fått innvilget ufør. Hva han hadde kjøpt seg, hvor han hadde reist osv. Kjenner jeg blir litt oppgitt, å si opp jobben sin for dette. Er det i de heletatt mulig å svindle folk på den måten. Anonymkode: 271fe...6dd 1
EvaLena Skrevet 11. februar 2020 #2 Skrevet 11. februar 2020 Dette er ikke din business. Det er ikke sikkert du vet absolutt alt om hans problemer. 7
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #3 Skrevet 11. februar 2020 4 minutter siden, EvaLena skrev: Dette er ikke din business. Det er ikke sikkert du vet absolutt alt om hans problemer. Blir min business. Når han spør meg hva han skal si for å bli trodd på. Anonymkode: 271fe...6dd 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #4 Skrevet 11. februar 2020 Nok en mobbetråd for å disse uføre? Anonymkode: ed2c4...825 15
abc123detvardet Skrevet 11. februar 2020 #5 Skrevet 11. februar 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nok en mobbetråd for å disse uføre? Anonymkode: ed2c4...825 Nei, det er det ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #6 Skrevet 11. februar 2020 Jeg hadde nektet å bidra til dette. Og sagt det rett ut. Du er i stand til å jobbe, derfor er det ikke riktig at du skal drive dank og heve penger fra fellesskapets kasse. Anonymkode: 54468...11a 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #7 Skrevet 11. februar 2020 Din venn høres forresten ung ut. Mange som tror at "når de får trygd", så blir alt så sinnsykt rosenrødt og flott. Det blir det iallefall ikke! Mer enn sosialpenger ja, så klart. Men ikke nok til å leve et utsvevende liv med shopping, reiser og party. Anonymkode: 54468...11a 8
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #8 Skrevet 11. februar 2020 Husk at det ikke er alt som vises på yttersiden. Anonymkode: dd860...d4a 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #9 Skrevet 11. februar 2020 Si til han at du ikke kan støtte han i det og informer han om at trygd får man først etter kanskje ti år som alvorlig syk og må ha god dokumentasjon på dette. På de ti årene hadde man rukket å tjene ca 4-5 millioner kroner i vanlig jobb og fått hus og bil og reiser, noe man aldri får råd til med et liv som ufør. Man får ikke råd til å spare en krone til egenkapital eller ferie og må kjøpe first price produkter resten av livet. Anonymkode: eea9c...c8e 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #10 Skrevet 11. februar 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Min venn vil ha uføre! for å slippe å jobb! Han er egentlig veldig oppegåendes men er bare lat! Nå går han i forskjellige behandlinger, problemet her er at han ikke har noe å behandles for bortsett ifra lattskapet sitt. Han skryter av hvor herlig det hadde hvert å fått innvilget ufør. Hva han hadde kjøpt seg, hvor han hadde reist osv. Kjenner jeg blir litt oppgitt, å si opp jobben sin for dette. Er det i de heletatt mulig å svindle folk på den måten. Anonymkode: 271fe...6dd Jeg tror vennen din har en stygg overraskelse i vente, hvis han tror han kan shoppe i vei og reise på en uføretrygd fra NAV. Hvordan er det stilt med han pr i dag? Har han hatt en godt betalt jobb? Har han uføreforsikring? Hvis ja på de to siste spørsmålene, kan det være at han får en moderat, men ok inntekt som uføretrygdet. Men ikke hvis han ikke har dette på plass. Jeg tror den høyeste uføretrygden man kan få fra det offentlige (uten forsikring) er på brutto 390 000. ca Du får holde øye med saken og rapportere svindelen til NAV da. Det kan gjøres anonymt. Ingen behøver å vite at det var du som sa i fra. Anonymkode: b4e50...4ae 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #11 Skrevet 11. februar 2020 Vet om en ufør som jobber og tjener dobbelt så mye som meg som jobber 100% i fast stilling. Hvor melder jeg dette? Anonymkode: 67195...9de 2
petterm Skrevet 11. februar 2020 #12 Skrevet 11. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet om en ufør som jobber og tjener dobbelt så mye som meg som jobber 100% i fast stilling. Hvor melder jeg dette? Anonymkode: 67195...9de "NAV tar imot tips om trygdesvindel. Man kan velge å gi tips anonymt eller være åpen om sin identitet. Hvis du tipser NAV, får du ikke tilbakemelding om videre behandling av saken. Ta kontakt på telefon 55 55 33 33. Du vil bli satt over til en person som jobber med dette området." https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/samarbeid/arbeidslivskriminalitet-og-trygdesvindel/trygdesvindel 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #13 Skrevet 11. februar 2020 Hvis han tror det er lukurativt, vil han bli skuffet. Anonymkode: 78d16...ecd 5
Thepig Skrevet 11. februar 2020 #14 Skrevet 11. februar 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Min venn vil ha uføre! for å slippe å jobb! Han er egentlig veldig oppegåendes men er bare lat! Nå går han i forskjellige behandlinger, problemet her er at han ikke har noe å behandles for bortsett ifra lattskapet sitt. Han skryter av hvor herlig det hadde hvert å fått innvilget ufør. Hva han hadde kjøpt seg, hvor han hadde reist osv. Kjenner jeg blir litt oppgitt, å si opp jobben sin for dette. Er det i de heletatt mulig å svindle folk på den måten. Anonymkode: 271fe...6dd Ofte sånn dessverre, kjenner til noen selv. Hvis du gidder kan du jo anmelde\tipse, men tvilsomt at det blir tatt til følge. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #15 Skrevet 11. februar 2020 Tenker han/du har veldig begrenset syn på eit bra liv om du vil bli uføretrygd. Er ikkje så vanskelig å få en jobb som betaler bedre og gir meir goder en uføretrygdet. Anonymkode: 7e4f8...6e2 4
Thepig Skrevet 11. februar 2020 #16 Skrevet 11. februar 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Si til han at du ikke kan støtte han i det og informer han om at trygd får man først etter kanskje ti år som alvorlig syk og må ha god dokumentasjon på dette. På de ti årene hadde man rukket å tjene ca 4-5 millioner kroner i vanlig jobb og fått hus og bil og reiser, noe man aldri får råd til med et liv som ufør. Man får ikke råd til å spare en krone til egenkapital eller ferie og må kjøpe first price produkter resten av livet. Anonymkode: eea9c...c8e Feil, staten tar halvparten fra deg i skatter og avgifter. Skjønner godt at noen tenker at mindre penger for å ikke jobbe er bedre for de. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #17 Skrevet 11. februar 2020 Jeg er ufør selv og er drittlei disse svindlerne som er ute etter å bli uføre. Hvis jeg var deg så ville jeg faktisk tipset NAV om hva det er han holder på med. Slike som han er grunnen til at man som ufør knapt kan gå på butikken uten å bli mistenkeliggjort. ( jeg har forresten selv tipset om en som var ufør men jobbet svart på siden. De tar slikt ganske så seriøst ) Anonymkode: d4bc6...ca8 2
Gjest Anonym Bruker Skrevet 11. februar 2020 #18 Skrevet 11. februar 2020 (endret) Har etterhvert sett mange som svindler NAV på forskjellige måter, og synes det er merkeleg at NAV- saksbehamdlere ikkje reiser noen kritiske spørsmål. Dagpenger er ein ytelse som gjis til arbeidsledige, og ikkje ein ekstrapensjon. Ein person på 63 m/ pensjon som blir oppsagt, i en jobb er selvsagt i sin fulle rett og søke / dagpenger som alle andre De fleste vet imidlertid at etter fylte 63 år er de ikkje lenger de mest ettertraktede på arbeidsmarkede utan spesial kompetanse. Etter 2 år på dagpenger utan åha lukkast med å få eit tilbud om jobb har de fylte 65 år ,og makstiden for dagpenger er løper ut. Før den tid er bellastningskaden ein pådro seg for noen år tilbake igjenn blitt høyaktuell, det blir å søke om AAP og ytteligere 2 år på tunder AAP til Fylte 67 år. Etter fylte 67 utløper retten til både dagpenger og AAP bort. Dette er klienttell / personer som truleg ikkje har høyest gradert prioritet hos NAV. Eit vilkår for at ein får innvilget dagpenger er at ein har registrert seg som arbeidsøker og idet minste viser intrs. å søke på noen ledige jobber. Etter 2 år på dagpenger utan at vedkomende har "løftet en finger " eller sendt ein einaste søknad bør det ringe noen bjeller hos NAV. Og det kan reises noen spørsmål om hviken oppfølgning desse får hos NAV. Å bevist forsøke å utnytte vårt velferdsystem må betraktes som en slags trygdsvindel, og bidrar til å svekke tilliten også til systemet. Endret 11. februar 2020 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #19 Skrevet 11. februar 2020 8 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Har etterhvert sett mange som svindler NAV på forskjellige måter, og synes det er merkeleg at NAV- saksbehamdlere ikkje reiser noen kritiske spørsmål. Dagpenger er ikkje ein ytelse som gjis til arbeidsledige, og ikkje ein ekstrapensjon. Ein person på 63 m/ pensjon som blir oppsagt, i en jobb er selvsagt i sin fulle rett og søke / dagpenger som alle andre De fleste vet imidlertid at etter fylte 63 år er de ikkje lenger de mest ettertraktede på arbeidsmarkede utan spesial kompetanse. Etter 2 år på dagpenger utan åha lukkast med å få eit tilbud om jobb har de fylte 65 år ,og makstiden for dagpenger er løper ut. Før den tid er bellastningskaden ein pådro seg for noen år tilbake igjenn blitt høyaktuell, det blir å søke om AAP og ytteligere 2 år på tunder AAP til Fylte 67 år. Etter fylte 67 utløper retten til både dagpenger og AAP bort. Dette er klienttell / personer som truleg ikkje har høyest gradert prioritet hos NAV. Eit vilkår for at ein får innvilget dagpenger er at ein har registrert seg som arbeidsøker og idet minste viser intrs. å søke på noen ledige jobber. Etter 2 år på dagpenger utan at vedkomende har "løftet en finger " eller sendt ein einaste søknad bør det ringe noen bjeller hos NAV. Og det kan reises noen spørsmål om hviken oppfølgning desse får hos NAV. Oppfølgingen fra nav har falt ganske mye de siste årene hos alle typer brukere. De siste 3 årene mine på AAP så var det omtrent umulig å få til fysiske møter med saksbehandler ( tror han gikk med på 2 møter, tidligere skulle de ha meg inn minst en gang i måneden. jeg gikk på AAP i 8 år og husker godt hvor god oppfølging man hadde før ). Alt av kommunikasjon skulle helst foregå via nettsidene deres, og til og med fastlegen min og skoler/praksisplasser sleit med å komme gjennom for å få levert dokumentasjon, epikriser og journaler. Anonymkode: d4bc6...ca8 2
Gjest Anonym Bruker Skrevet 11. februar 2020 #20 Skrevet 11. februar 2020 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Oppfølgingen fra nav har falt ganske mye de siste årene hos alle typer brukere. De siste 3 årene mine på AAP så var det omtrent umulig å få til fysiske møter med saksbehandler ( tror han gikk med på 2 møter, tidligere skulle de ha meg inn minst en gang i måneden. jeg gikk på AAP i 8 år og husker godt hvor god oppfølging man hadde før ). Alt av kommunikasjon skulle helst foregå via nettsidene deres, og til og med fastlegen min og skoler/praksisplasser sleit med å komme gjennom for å få levert dokumentasjon, epikriser og journaler. Anonymkode: d4bc6...ca8 Idag så oppfordrer NAV og de fleste offentlige kontorer m.fl, til elektronisk kommunikasjon. Det neste er at legene som skal stille diagnosen på skybe, over telefonen. En konsekvens av den elektroniske revlusjon er at den personlige kontakten uteblir,og ein blir bare eit nr. på blokka. Personlig oppmøte var ofte avgjørende tidligere for å oppnå troverdighet , og god kommunikasjon mellom mennesker. Vi står m.a. overfor ein aldrende befolkning som l ikkje har kompetanse til å håndtere omstillingen , og møte med den elektroniske kvardagen. Mottoet til Erna Solberg og Co er å digitalisere Norge ,men mange har etterhvert sett vil følge et kan få, elektronikken er sårbar. Erna Solberg og Co lever tydelegvis i sin egne bobler og det bør kanskje reises noen kritiske spørsmål her. Som eit ledd i en effektivisering så skyver byråkrtene mer ansvaret over på brukerne igennom elektronikken. NAV brukte milliarder på konsulenter på datautvikling som ein stor del av brukarene har store problem med å skjønne. Kanskje hadde det vert bedra anvente penger å heller tilsette og høyne kompetansen til saksbehandlerne, og tilsett noen flere. Endret 11. februar 2020 av Anonym Bruker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå