AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #1 Skrevet 11. februar 2020 Jeg visste virkelig ikke hvor jeg skulle legge denne tråden, det handler litt om jus, men også om barn. For det første, dette skjer i hjembygda mi. Der det var slik da jeg vokste opp, jeg er snart 40 år. Som ung var vi jentene med gutter i 20-årene, kjørte bil, var med på fest osv. Jeg selv var med fra jeg var 15, men vet jo om jevngamle jenter som var med fra 13-årsalder, med alt det innebar med både alkohol og sex også. Jeg har tatt for gitt at dette er en kultur som er et tilbakelagt stadie nå når vi alle har vokst opp, og alle vet mer om overgrep, hvordan maktforskjell kan vise seg i slike forhold osv. Har derfor ikke tenkt mye på dette, og det virker for meg utenkelig at noe sånt skulle skjedd nå i 2020. Likevel fant jeg ut i vinter at det er en 14 år gammel jente som har et offisielt forhold til en 23 år gammel mann der, noe som har vart i flere måneder. Mor og far til jenta virker å godkjenne det uten problem (ser kontakt på facebook), og jeg er rett og slett i sjokk. Kan det virkelig skje, at det sitter familier, venner og et helt samfunn der og vet om dette uten å gjøre noe? Lærere, andre voksenpersoner? Jeg har ingen kontakt med denne familien, annet enn at jeg har vokst opp på samme sted og vi festet noe sammen for mange år siden. Likevel bekymrer dette meg stort, og jeg plages av å vite dette. At ingen rundt der kan fortelle noen at dette er galt?!? For det MÅ jo være galt! Jeg hadde selv forhold med voksne menn omtrent på den alderen, og gikk i den villfarelsen at jeg trodde det var ok på noe vis. Det er det jo virkelig ikke. En ting er ungdom og barn som utforsker ting felles, men her er det snakk om nesten ti års aldersforskjell. Pga egne barn kan jeg ikke anmelde noenting under eget navn. Jeg vet heller ikke hva jeg skulle anmeldt, jeg vet jo ikke om de ligger sammen, eller hvordan forholdet er. Jeg kan ikke ta det opp med foreldrene, jeg husker hvordan de var i ungdommen, og er det noen som kan godta slike ting så er det sjokkerende nok dem. Det er tydelig at de ikke har endret seg noe. Kan jeg sende bekymringsmelding til barnevernet? Eller skolen? Eller skal man ikke bry seg? Det sitter en hel bygd her og "ikke bryr seg", og jeg skjønner ikke hvorfor. Er det noe jeg ikke vet om dette forholdet, som gjør at det er greit? Dette plager meg veldig, og jeg får vondt av jenta som skal vokse opp og tro at dette er ok på noe som helst vis. Må bare lufte det her, for jeg føler meg så ambivalent til alt sammen. Og ikke minst sjokkert, jeg trodde dette var fullstendig tilbakelagt kapittel.. Anonymkode: 099f7...15c 6
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #2 Skrevet 11. februar 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: For det første, dette skjer i hjembygda mi. Der har du svaret. Anonymkode: 902ac...804 19
Castor Troy Skrevet 11. februar 2020 #3 Skrevet 11. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Der har du svaret. Anonymkode: 902ac...804 Det samme tenkte jeg. Er det i det hele tatt noen på bygda som hever et øyebryn over dette her?
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 11. februar 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg visste virkelig ikke hvor jeg skulle legge denne tråden, det handler litt om jus, men også om barn. For det første, dette skjer i hjembygda mi. Der det var slik da jeg vokste opp, jeg er snart 40 år. Som ung var vi jentene med gutter i 20-årene, kjørte bil, var med på fest osv. Jeg selv var med fra jeg var 15, men vet jo om jevngamle jenter som var med fra 13-årsalder, med alt det innebar med både alkohol og sex også. Jeg har tatt for gitt at dette er en kultur som er et tilbakelagt stadie nå når vi alle har vokst opp, og alle vet mer om overgrep, hvordan maktforskjell kan vise seg i slike forhold osv. Har derfor ikke tenkt mye på dette, og det virker for meg utenkelig at noe sånt skulle skjedd nå i 2020. Likevel fant jeg ut i vinter at det er en 14 år gammel jente som har et offisielt forhold til en 23 år gammel mann der, noe som har vart i flere måneder. Mor og far til jenta virker å godkjenne det uten problem (ser kontakt på facebook), og jeg er rett og slett i sjokk. Kan det virkelig skje, at det sitter familier, venner og et helt samfunn der og vet om dette uten å gjøre noe? Lærere, andre voksenpersoner? Jeg har ingen kontakt med denne familien, annet enn at jeg har vokst opp på samme sted og vi festet noe sammen for mange år siden. Likevel bekymrer dette meg stort, og jeg plages av å vite dette. At ingen rundt der kan fortelle noen at dette er galt?!? For det MÅ jo være galt! Jeg hadde selv forhold med voksne menn omtrent på den alderen, og gikk i den villfarelsen at jeg trodde det var ok på noe vis. Det er det jo virkelig ikke. En ting er ungdom og barn som utforsker ting felles, men her er det snakk om nesten ti års aldersforskjell. Pga egne barn kan jeg ikke anmelde noenting under eget navn. Jeg vet heller ikke hva jeg skulle anmeldt, jeg vet jo ikke om de ligger sammen, eller hvordan forholdet er. Jeg kan ikke ta det opp med foreldrene, jeg husker hvordan de var i ungdommen, og er det noen som kan godta slike ting så er det sjokkerende nok dem. Det er tydelig at de ikke har endret seg noe. Kan jeg sende bekymringsmelding til barnevernet? Eller skolen? Eller skal man ikke bry seg? Det sitter en hel bygd her og "ikke bryr seg", og jeg skjønner ikke hvorfor. Er det noe jeg ikke vet om dette forholdet, som gjør at det er greit? Dette plager meg veldig, og jeg får vondt av jenta som skal vokse opp og tro at dette er ok på noe som helst vis. Må bare lufte det her, for jeg føler meg så ambivalent til alt sammen. Og ikke minst sjokkert, jeg trodde dette var fullstendig tilbakelagt kapittel.. Anonymkode: 099f7...15c Ja, du kan sende en melding til bv tjenesten. Det er straffbart å ha sex med en 14 åring. Anonymkode: 19a4e...743 58
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #5 Skrevet 11. februar 2020 Akkurat nå, Castor Troy skrev: Det samme tenkte jeg. Er det i det hele tatt noen på bygda som hever et øyebryn over dette her? Jeg bor på bygda, og er ikke sjokkert akkurat 😅 Er jo som å lese om min ungdomstid. Men skjønner at ts reagerer. Det er jo veldig spesielt at en 23-åring legger seg etter en jente som nettopp har blitt tenåring 🧐 Anonymkode: 14635...a3c 4
Silva Pluvialis Skrevet 11. februar 2020 #6 Skrevet 11. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, du kan sende en melding til bv tjenesten. Det er straffbart å ha sex med en 14 åring. Anonymkode: 19a4e...743 Eller kontakte politiet og anmelde 23 åringen. Dette er IKKE greit 39
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #7 Skrevet 11. februar 2020 Det kan være strategisk plan av mor og far å «godkjenne» gutten, da får de jo mer info om hva 14åringen foretar seg. Sammenlignet med om de nekter henne å møte han, som gjør at hun kanskje da sniker seg ut, har mer lyst på å treffe han, eller i verste fall rømmer av gårde med han. Er førovrig enig i at 14-24år er stor aldersforskjell og at dette ikke er OK! Men vill kanskje tenke at du bor ikke i bygda lengre, du kjenner ikke til historien rundt forholdet, så da er det kanskje ikke din oppgave å meldte til BV eller lignende. Anonymkode: a0fb3...cbc 5
Gjest Alterego666 Skrevet 11. februar 2020 #8 Skrevet 11. februar 2020 Meld fra til barnevernsvakta. Du kan fjøre det anonymt og dokumentere med fb-dump. En 23-åring som har sex med en 14-åring kan bli tiltalt for voldtekt uansett hvor lang ut på bygda det er.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #9 Skrevet 11. februar 2020 Jeg trodde også dette var noe som hørte fortiden til. Skulle tro de var kommet lenger selv på bygda i dag. Internet var ikke så vanlig når jeg vokste opp på bygda, men i dag får man jo info om alt mulig pga internet. Dette er rart. Anonymkode: 22995...2ce 3
Gjest Alterego666 Skrevet 11. februar 2020 #10 Skrevet 11. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan være strategisk plan av mor og far å «godkjenne» gutten, da får de jo mer info om hva 14åringen foretar seg. Sammenlignet med om de nekter henne å møte han, som gjør at hun kanskje da sniker seg ut, har mer lyst på å treffe han, eller i verste fall rømmer av gårde med han. Er førovrig enig i at 14-24år er stor aldersforskjell og at dette ikke er OK! Men vill kanskje tenke at du bor ikke i bygda lengre, du kjenner ikke til historien rundt forholdet, så da er det kanskje ikke din oppgave å meldte til BV eller lignende. Anonymkode: a0fb3...cbc Loven driter i dette. Det er dessuten IKKE formildende omstendigheter.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #11 Skrevet 11. februar 2020 Jeg er også vokst opp på "bygda", men det her er ikke normalt hvor jeg kommer fra. En 14 åring skal ikke være sammen med en mann på 23 år! Hun er så vidt kjønnsmoden, og det er helt skeivt matkbalanse i forholdet. Han kan enkelt manipulere og utnytte henne. Du kan melde fra til barnevernet anonymt. Vær så snill å gjør det, fordi dette er ikke greit. Det er slik unge jenter får fremtiden sin ødelagt fordi de blir mødre i alt for ung alder, uten en gang å få sjans til å forestille seg en utdannelse eller karriere. Jeg sier ikke at barn ødelegger alt, men hun har hele livet fremfor seg, og det ville vært veldig dumt hvis hun plutselig blir låst fast i et liv som en fattig alene mamma uten utdannelse, fordi hele bygda syns det var greit at en voksen mann utnyttet henne. Anonymkode: d3219...1b9 10
Cinnamondiva Skrevet 11. februar 2020 #12 Skrevet 11. februar 2020 Dette er jo egentlig veldig galt. En 23 åring skal virkelig ikke bli sammens med en 14 åring. Noen burde tatt et alvorsprat med både jenten og foreldrene og den 23 åringen. Noen bør på slutt på dette. Hun blir sikkert bare seksuelt utnyttet. Tenk hvis 14 åringen blir tilbydd alkohol. Veldig skummelt 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #13 Skrevet 11. februar 2020 Jeg er fra bygda, og dette har ikke vært vanlig her, verken da jeg var liten eller nå.. Anonymkode: f2135...32e 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #14 Skrevet 11. februar 2020 Meld til bv og ta en telefon til politiet. Begge deler kan du gjøre anonymt. Dette er ikke greit på noen som helst måte. Jeg ble selv seksuelt misbrukt fra jeg var yngre til den alderen av en pedofil mann som var 13 år eldre. I mitt hode var han "kjæresten" min, men han utnyttet meg, groomet meg og misbrukte meg. Han fikk holde på i mange år pga ingen turte å melde ifra. Han ble senere dømt og da kom det frem at flere hadde mistanke om hva som skjedde, men siden foreldrene mine ikke gjorde noe så turte ikke de. Jeg skulle så inderlig ønske noen gjorde noe tidligere. Jeg sliter fortsatt i dag som godt voksen etter misbruket. Anonymkode: 8b781...073 15
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #15 Skrevet 11. februar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Meld til bv og ta en telefon til politiet. Begge deler kan du gjøre anonymt. Dette er ikke greit på noen som helst måte. Jeg ble selv seksuelt misbrukt fra jeg var yngre til den alderen av en pedofil mann som var 13 år eldre. I mitt hode var han "kjæresten" min, men han utnyttet meg, groomet meg og misbrukte meg. Han fikk holde på i mange år pga ingen turte å melde ifra. Han ble senere dømt og da kom det frem at flere hadde mistanke om hva som skjedde, men siden foreldrene mine ikke gjorde noe så turte ikke de. Jeg skulle så inderlig ønske noen gjorde noe tidligere. Jeg sliter fortsatt i dag som godt voksen etter misbruket. Anonymkode: 8b781...073 Trist å høre at du ble utsatt for dette. Sender deg varme tanker ❤️ Anonymkode: 2ae3a...2a5 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #16 Skrevet 11. februar 2020 En jeg kjenner som var 22 år var sammen med ei 13 åring. Familien ba han på middag og lot han sove over. Anonymkode: 07a90...163
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #17 Skrevet 11. februar 2020 Hvorfor er det så mange som tror at sånt er normalt på bygda? Det er veldig mye rart som foregår på små steder med lite politi, men de aller fleste er likevel våkne nok til å se at det ts snakker om er *pedofili* - og absolutt ikke okei (heller ikke "normalt" på bygda). Det er likevel merkelig at ingen andre enn ts synes dette er helt sinnsykt. Kan en mann i tjueårene rote seg bort i ei på 14, så kan han likegodt rote seg bort i 12 og tiåringer før eller senere. Dette må absolutt meldes til barnevernet, og aller helst bør politet kontaktes også. Kjenner jeg blir kvalmt. Anonymkode: ae723...64a 11
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #18 Skrevet 11. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det så mange som tror at sånt er normalt på bygda? Det har nok antakelig noe å gjøre med at til tross for at 90% av alle nordmenn bor i byer og urbane områder, så er det bestandig «fra bygda» disse historiene kommer, gang etter gang etter gang. Ikke at det er «normalt», og langt i fra akseptert og greit, men at det hender oftere på bygda er det vel få som er i tvil om. Anonymkode: 902ac...804 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #19 Skrevet 11. februar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor er det så mange som tror at sånt er normalt på bygda? Det er veldig mye rart som foregår på små steder med lite politi, men de aller fleste er likevel våkne nok til å se at det ts snakker om er *pedofili* - og absolutt ikke okei (heller ikke "normalt" på bygda). Det er likevel merkelig at ingen andre enn ts synes dette er helt sinnsykt. Kan en mann i tjueårene rote seg bort i ei på 14, så kan han likegodt rote seg bort i 12 og tiåringer før eller senere. Dette må absolutt meldes til barnevernet, og aller helst bør politet kontaktes også. Kjenner jeg blir kvalmt. Anonymkode: ae723...64a Nei, pedofili handler om barn, ikke tenåringer. Pedofile liker barn som ikke har nådd puberteten. Helt naturlig å like en stor andel av 15-åringer f.eks. Statistiskk viser dessuten at menn flest blir fysisk tiltrukket av 14-åringer. Anonymkode: 1a6af...81b 5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #20 Skrevet 11. februar 2020 At en på 24 år er sammen med en på 14 år, er forbudt. Helt udiskutabelt. Anonymkode: f71f1...617 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå