Gjest Praxis Skrevet 8. juni 2005 #1 Skrevet 8. juni 2005 Huff. Pusemor har fått 7 små uplanlagte kattunger, og alle disse kan vi ikke beholde. Innser at sjansene for at vi får gitt bort alle 7 er små, og at vi kanskje må "ta" noen av de. Mulig jeg er "soft", men jeg syns det er så fælt! Vi kanskje beholder 3, og prøver å gi bort de. Men det er jo klart at jeg bør avlive dem, det er jo alt for mange hjemløse katter rundt omkring. Noen andre som syns slikt er trist? Vet at mange har et ganske praktisk og nøytralt syn på avliving av katter, men jeg er ikke blant dem!
Gjest gjest1 Skrevet 8. juni 2005 #2 Skrevet 8. juni 2005 hadde ikke klart å avlive dem jeg tror jeg., men skjønner selvsagt poenget ditt. Er bare så trist at de må bøte med livet bare fordi dere ikke har gitt mamman p-piller eller fordi ingen vil ha dem... mener ikke dømme deg altså, skjønner at du tenker som meg, og ting kan skje selvfølgelig...! Men hvis dere først skal gjøre det, gjør det på en skikkelig måte, ikke drukne dem, sleng dem i veggen og sånne grusomme ting folk gjør mot dyr da... huff... :-( ps. en liten avsporing: har jobbet på en dyreklinikk, og må si at jeg ble sjokkert over alle de som kommer med kattene sine (ja, særlig katter), alt fra nyfødte kattunger til friske sunne 2 åringer, og vil avlive dem. Særlig i disse ferietider. Har vært med på avlivinger av kattunger, og selvom jeg var vant til å holde dyr mens de fikk den siste sprøyta, var disse avlivingene de verste. Stakkars uskyldige små pipende nøster, helt hjerteskjærende. snufs.
smidja Skrevet 8. juni 2005 #3 Skrevet 8. juni 2005 Uff, så trist. Ja, det er trist når man må avlive, men det er iallefall bedre at du gjør det på den måten, ordentlig hos veterinær, enn at du bare setter de fra deg. Og du beholder jo ganske mange av de, så jeg synes det høres ut som om du tar bra ansvar når ulykken først har skjedd.
-Fisken- Skrevet 8. juni 2005 #4 Skrevet 8. juni 2005 "ulykken" har skjedd oss tre ganger. Vi har aldri hatt noe problem med å få gitt bort alle, snarere tvert i mot. Sett inn annonse i avisen, så ringer det nok masse folk
Gjest Moonshadow Skrevet 8. juni 2005 #5 Skrevet 8. juni 2005 Jeg mener dette er en helt unødvenidg problemstilling som burde vært unngått.. Jeg blir rett og slett provosert av sånt.. Om dere vet dere ikke har mulihet til å beholde kattungene eller gi bort, bør dere ha sterilisert kattemor for lenge siden, eller sørget for prevansjon.
-Fisken- Skrevet 8. juni 2005 #6 Skrevet 8. juni 2005 Jeg mener dette er en helt unødvenidg problemstilling som burde vært unngått.. Jeg blir rett og slett provosert av sånt.. Om dere vet dere ikke har mulihet til å beholde kattungene eller gi bort, bør dere ha sterilisert kattemor for lenge siden, eller sørget for prevansjon. Jeg er enig med deg, men det kan jo faktisk være at kattemor fikk p-piller. Det hender at de kaster opp p-pillene.
Gjest Moonshadow Skrevet 8. juni 2005 #7 Skrevet 8. juni 2005 Jeg er enig med deg, men det kan jo faktisk være at kattemor fikk p-piller. Det hender at de kaster opp p-pillene. Det er mulig. Derfor mener jeg mange katter burde vært sterilisert.. Det skjer så alt for ofte det her og at små kattunger skal bøte med livet er tragisk.
Gjest gjest1 Skrevet 8. juni 2005 #8 Skrevet 8. juni 2005 For å ikke nevne at katter ikke bør spise p-piller i mange år. Det å gi katten p-piller et helt liv øker dens risiko for å få kreft, spesielt i pattene :-? Men når katten allerede har fått kattunger, så mener jeg at det er bedre å avlive de.. Det er altfor mange kattunger til at alle kan få et godt liv. Desverre.
Gjest Kattevenn Skrevet 9. juni 2005 #9 Skrevet 9. juni 2005 En kommentar til fisken. Fint du har fått gitt bort kattungene, men vet du hvordan de har det nå...? Det er alt for mange katter som ikke har det bra! Derfor er jeg tilhenger av å sterilisere/kastrere katter. Dersom uhellet er ute, er en skånsom avlivning det beste for kattungene. Jeg har sett så mange tragiske skjebner. Har jobbet en del med velferd for katter.
-Fisken- Skrevet 9. juni 2005 #10 Skrevet 9. juni 2005 En kommentar til fisken. Fint du har fått gitt bort kattungene, men vet du hvordan de har det nå...? Det er alt for mange katter som ikke har det bra! Derfor er jeg tilhenger av å sterilisere/kastrere katter. Dersom uhellet er ute, er en skånsom avlivning det beste for kattungene. Jeg har sett så mange tragiske skjebner. Har jobbet en del med velferd for katter. Jeg kan jo ikke si det 100% sikkert, men som jeg skrev, vi har fått kull tre ganger på ganske så forskjellig tid, og har alltid blitt nedringt.
Gjest Kattevenn Skrevet 9. juni 2005 #11 Skrevet 9. juni 2005 En ny kommentar til fisken. Det er ofte ikke det å få gitt bort kattene som er det største problemet. Problemet kommer ofte når ny eier blir lei, blir allergisk, skal på ferie eller katten blir syk. Det er mange som henter en søt liten kattunge uten å tenke på alt det fører med seg. Mange kvitter seg etterhvert med katten på grusomme måter. Andre igjen tar seg ikke bryet med å etterlyse katten dersom den blir borte. I ytterste skrekkscenario mates også slanger med kattunger... Jeg mener ikke dette til deg personlig men generellt. Det var bare det du skrev som gjorde at tankene mine kom inn på disse baner. Mange katter som blir gitt bort har det selvfølgelig kjempefint :-)
Gjest 63143 Skrevet 9. juni 2005 #12 Skrevet 9. juni 2005 Man har selvfølgelig ingen garanti for at ting vil gå bra, men hvor grundig kan man egentlig etterforske potensielle dyreeiere? Det er jo ikke mulig å se på dem at de kanskje om to år går lei av dyret og kaster det på dør. En viss magefølelse har man vel når personen(e) kommer for å se på dyret før det blir gitt bort/solgt. Om jeg hadde vært i en slik situasjon at noe ikke hadde "stemt" med den/de som kom for å se på dyr(ene), så hadde jeg ikke gitt bort eller solgt til dem, men man har jo ingen garanti for hva som kan skje flere måneder eller år fram i tid.
-Fisken- Skrevet 9. juni 2005 #13 Skrevet 9. juni 2005 Man har selvfølgelig ingen garanti for at ting vil gå bra' date=' men hvor grundig kan man egentlig etterforske potensielle dyreeiere? Det er jo ikke mulig å se på dem at de kanskje om to år går lei av dyret og kaster det på dør. En viss magefølelse har man vel når personen(e) kommer for å se på dyret før det blir gitt bort/solgt. Om jeg hadde vært i en slik situasjon at noe ikke hadde "stemt" med den/de som kom for å se på dyr(ene), så hadde jeg ikke gitt bort eller solgt til dem, men man har jo ingen garanti for hva som kan skje flere måneder eller år fram i tid.[/quote'] enig. Det samme gjelder valper. Man kan ikke avlive alle valper/kattunger bare fordi man er redd for at de kanskje ikke kommer til et bra hjem. Ser man de potensielle eierene sammen med dyret, går det an å følge magefølelsen derfra.
Pepsan Skrevet 10. juni 2005 #14 Skrevet 10. juni 2005 Avliva dem inte føre du førsøkt allt før att ge de ett hem då!! Lægg inn annonse på dyrenett.no, eller finn.no. I lokala tidningar ær det oftast gratis med sånna annonser. Kontakta dyrebeskyttelsen om du inte kan hitta ett hem till dem.
-Fisken- Skrevet 10. juni 2005 #15 Skrevet 10. juni 2005 Helt enig! Visst kan det vel kanskje skje at kattemor kaster opp p-pillen eller noe sånt, men det er nå bare å holde henne inne ei stund etter at hun har fått den, så går den inn i systemet. Her hos oss hadde det vært helt umlig, vi har en katt som står og skriker HØYT og skraper villt på døra om hun ikke får komme ut. Vi hakke sjangs til å holde henne inne i rundt 3 timer om hun ikke vil det selv.
Gjest Kattevenn Skrevet 10. juni 2005 #16 Skrevet 10. juni 2005 Stående applaus for Glow in the dark og Moonshadow! Jeg er så enig, så enig!
Gjest Gitte Skrevet 10. juni 2005 #17 Skrevet 10. juni 2005 er trist å avlive nusselige små kattunger, men bedre enn at de blir lauskatter som plager hele nabolaget... det værste jeg noen sinne har sett var bestefaren min. han la de i en sekk og smalt sekken hardt i veggen. kattene døde, men uff så grusomt.. :/
Milly:) Skrevet 12. juni 2005 #18 Skrevet 12. juni 2005 Heng opp lapper overalt, sett inn annonse i avisa og på nettet, spre nyheten til alle kjente. Gjør alt du kan for å få gitt bort kattungene, og etter det steriliserer du vel katten din...? Er enig med Moonshadow - alt for få tenker på konsekvensene av å ha hunnkatt (ojsann, kan den bli gravid?? ). Sier ikke at dette gjelder trådstarter...men prøv i alle fall å finne gode hjem til kattene! Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå