Gå til innhold

For mange aktiviteter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to gutter, de går i første og tredje klasse. Jeg er alene med de, far er ute av bildet. Jeg føler ofte press på å både være mor og far. At de skal meste idrett spesielt. Det jeg lurer på er om jeg overaktiviserer guttene mine?? Jeg vil ha deres dønn ærlige mening. Slik ser dagene ut for oss:

6-åringen:

Mandager: Fotballtrening 

Tirsdager: Svømmeskole

Onsdager: Ishockeytrening 

Torsdager: Allidrett 

8-åringen:

Onsdager: Karate 

Torsdager : Allidrett 

Synes dere dette er mye? 

Takknemlig for svar 😊

Anonymkode: e77c4...289

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altfor mye! Synes synd på både deg og barna. Maks 2 aktiviteter pr barn.

Anonymkode: 9343f...92c

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, tenker i utgangspunktet maks to. 

• Liker 1
Skrevet

Guuud så mye barna dine holder på med. Er ikke du ganske utslitt på kvelden og i helga?

jeg og sier maks 2. Min går kun på en idrett 2 dager i uka. Jeg gikk kun på en ting 2 dager i uka i min ungdom. Vi har aldri kjedet oss.

Anonymkode: eab57...898

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Amen!

Husk at barna dine også trenger å slappe av!!

Anonymkode: 18376...8f5

• Liker 1
Skrevet

Alt for mye! 
De er unge enda, og trenger ikke å binde opp så mye tid i organisert idrett. 
Barna må få tid til å slappe av, være barn, og ha tid og overskudd til å leke ute i skogen/gata. Det er det barn trenger! 
kanskje ikke det er det de vil, men nå vet vi jo at barna gjerne ikke vet sitt eget beste også da...

Anonymkode: fc05d...702

• Liker 1
Skrevet

Barna mine fikk lov å ha en aktivitet. De skal ha tid til lekser og annen lek også. Samtidig ville både barnefar og jeg ha tid til andre ting enn bare kjøring hit og dit.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to gutter, de går i første og tredje klasse. Jeg er alene med de, far er ute av bildet. Jeg føler ofte press på å både være mor og far. At de skal meste idrett spesielt. Det jeg lurer på er om jeg overaktiviserer guttene mine?? Jeg vil ha deres dønn ærlige mening. Slik ser dagene ut for oss:

6-åringen:

Onsdager: Ishockeytrening 

Torsdager: Allidrett 

8-åringen:

Onsdager: Karate 

Torsdager : Allidrett 

Synes dere dette er mye? 

Takknemlig for svar 😊

Å herre... Messi og Ronaldo har mindre aktivitet på planen. Ja det er alt for mye. En aktivitet holder i massevis i den alderen. Max to...

Anonymkode: 79721...f03

• Liker 2
Skrevet

Dette høres utrolig stressende ut. Barn trenger tid til avslapping og venner og ikke minst uorganisert fritid. Fire aktiviteter per barn er helt unødvendig. Minst halvparten bør kuttes.

• Liker 1
Skrevet

Sier som de andre, alt for mye! Det holder med aktivitet maks to dager i uken! Barn trenger også og hvile, og å finne på tid på egenhånd, ha tid til lekser, familie og venner!

Skrevet

Dropp allidretten på torsdager, switch 6åringen over til karate på onsdager ,og de har allidrett uke allerede:)

I tillegg har de da samme treningsområder, så slipper du å løpe i mellom.

Da har de fire dager på å være med venner og gjøre ting også :)

Skrevet

Barna trives kanskje med dette, og treffer vennene sine på treningene, men jeg tenker på deg. Holder du ut med dugnader og kjøring og bringing og kakebaking, dopapirsalg, juletresalg før jul, etc etc, og hvordan blir det når det er cuper og turneringer i helgene, det må vel kræsje tidspunktmessig etter hvert? For ikke å snakke om hvor dyrt det er i lengden.

Mine barn har to hobbyer hver, en musikk-hobby og en idrett. Det er litt av en logistikk, og vi er to foreldre som deler på oppfølgingen.

Jeg ville latt dem velge hva de prioriterer høyest. Kuttet ned til to aktiviteter hver, kanskje? Nå har de prøvd så mye at de har grunnlag for å mene noe, og si hva som gir dem mest i hverdagen.

Anonymkode: 95f55...c47

Skrevet

Maks to aktiviteter om man er sånn middels interessert og engasjert, men om man vil vie mye tid til for eksempel fotballen så er den ene aktiviteten nok. Kan love deg at den vil kreve en del tid etter hvert.

Så kan man heller dra i svømmehallen, skøytebanen osv på fridager for moro skyld.

Anonymkode: 863b6...e54

Skrevet

Forstår følelsen av å ville være både far og mor. Har det sånn selv. Men du trenger ikke det ❤️

Kutt ned til maximum 2 pr uke. Om dere vil finne på mere iløpet av uka, feks svømming, så er dette noe dere kan gjøre sammen. :)

Anonymkode: 26f49...5c5

Skrevet

Jeg ble sliten bare av å lese den lista! Det er jo helt ufattelig å melde hvert barn på hele fire aktiviteter!?

En eller maks to skulle det vært. Ungene må få tid til å leke og ha fritid, gjøre lekser og kanskje en gang i mellom kjede seg. Noe det virker som dagens foreldre tenker "Gud forby at mitt barn skulle kjede seg i en time!"

Meld dem av to av de fire aktivitetene, kanskje til og med avmelde tre stk.

Anonymkode: bdf9f...60d

Skrevet (endret)
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes dere dette er mye? 

Takknemlig for svar 😊

Ehm ja. Jeg sier som de andre - maks to aktiviteter per barn. 

Edit: Er det ikke dyrt med så mange aktiviteter? Allidretten pleier jo å være billig, men resten... Oooh... 

Endret av Sylveon
Skrevet

Når gjør ungene dine lekser, er med venner hjem, sløver i sofaen med tegneserie, spiller Minecraft eller er ute og leker? Det er trist at så små barn skal ha aktiviteter hver eneste ukedag.

Skrevet (endret)

Oj! Det syns jeg hørtes stressende ut, både for deg og barna. Når er dere hjemme i hverdagen, egentlig? Jeg har en i 2. klasse, og han går på en fast aktivitet i uka, og så en som er mer åpen hvor han kan gå når han vil. 1-2 aktiviteter syns jeg er mer enn nok. Og det til tross for at han er hjemme fra SFO 15.15 og gjør leksene raskt unna. For ham og oss er det også viktig med tid som er uorganisert også, hvor vi bare kan være sammen hjemme, han kan leke med lego med venner eller brødrene, spille fotball i hagen, spille litt tv-spill osv. Jeg syns det også er en verdi, både å stresse ned, være sammen med familien og bruke kreativiteten i lek.

Jeg kan for øvrig forstå at du føler et ekstra press som alenemor, men det håper jeg du kan legge fra deg. Hvorfor skal dine gutter gå på enda flere aktiviteter fordi de ikke bor med begge foreldrene? Det er få barn jeg kjenner i den alderen som har fire aktiviteter i uka.

Endret av Vera Vinge
  • Liker 2
Skrevet

Tror du vet svaret selv, TS! Det er ja! 

Skrevet

Hvis det fungerer for dere, og dere trives alle tre, ser jeg ingen ting i veien for å være aktive. Men jeg ville nok dem velge etterhvert/et semester av gangen: fotball ELLER hockey, og latt dem gå på samme, altså svømmeskole og allidrett for eksempel, det kan de vel gå på begge to. Er svømminga et kurs, eller klubb? Svømmekurs tar jo slutt, og er veldig nyttige. Skal de svømme aktivt i klubb, kan det neppe kombineres etterhvert med fotball OG hockey, men det finner dere jo ut av. Karate kan være mindre krevende når det gjelder oppfølging. Trenger de egentlig allidrett når de har 3 andre idretter hver? 

Hvis det var mine barn, hadde jeg sluttet med svømming når de mestrer det bra, og droppet ishockey/eller fotball (her kan man spille bandy i vintersesongen, fotball i sommerhalvåret). Er det svømming og ishockey han brenner for, må allidretten vike selvsagt. Er de lunkne til det meste er det jo bare å slutte, elsker de det er det jo bare å fortsette. 

Særlig førsteklassingen kan jo vente litt med det meste. Velg bort en ting eller to. 

Anonymkode: 62687...bb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...