Gå til innhold

Vaskemaskin og rørrens

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan det hende at vaskemaskinen henter etsende vann med rørrens om man nettopp har brukt det før man setter på en vask? Vaskemaskinen er koblet til en stor vask og jeg har brukt rørrens i den noen ganger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vel hatt det i avløpet, vaskemaskinen tar ikke inn vann fra det? Om du ikke har en veldig spesiell løsning. 

Anonymkode: f6140...d1c

Skrevet

Jeg helte rørrens i avløpet til den store vasken. Vaskemaskinen er tilkoblet til røret på vasken. 

Skrevet
1 time siden, LittleBabyNothing skrev:

Jeg helte rørrens i avløpet til den store vasken. Vaskemaskinen er tilkoblet til røret på vasken. 

Det er vel avløpet til maskinen som går ut der, og ikke vanninntaket. 

Skrevet
12 timer siden, LittleBabyNothing skrev:

Kan det hende at vaskemaskinen henter etsende vann med rørrens om man nettopp har brukt det før man setter på en vask? Vaskemaskinen er koblet til en stor vask og jeg har brukt rørrens i den noen ganger.

Nei. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel avløpet til maskinen som går ut der, og ikke vanninntaket. 

Det gråe røret som går fra vaskemaskinen til den utvask kranen. Hvor kommer vannet som går inn i vaskemaskinen i fra?

Skrevet
46 minutter siden, LittleBabyNothing skrev:

Det gråe røret som går fra vaskemaskinen til den utvask kranen. Hvor kommer vannet som går inn i vaskemaskinen i fra?

Nå vet jeg ikke hva du mener med "utvask kranen", men en vaskemaskin har to slanger og en strømkabel. En slange er koblet til vannrørene, for å få rent vann inn i maskinen. Denne er skrudd godt fast til en kran, ofte med en hvit "plastmutter". En annen slange er koblet til avløpet, for å få skittent vann ut av maskinen. Denne slangen kan være godt festet, eller den kan være stukket "løst" ned i et avløp. Det avhenger av hva slags opplegg du har. Uansett er avløpsslangen koblet til avløpet et sted under avløpet i vasken. 

Det er avløpet du har helt rørrens i, ikke vannledningene. Det hentes aldri vann til noe som helst fra avløpet. Det finnes heller ingen direkte forbindelse mellom vannledningene og avløpet, annet enn at vannet renner ut av krana og ned i avløpet eller fra vannrørene gjennom inntaksslangen inn i vaskemaskinen og deretter ut via avløpsslangen og ned i avløpet. Vannet går ikke andre veien. Vannpumpa i vaskemaskinen er kun laget for å pumpe vann ut av maskinen, ikke trekke det inn. 

Anonymkode: 23ff3...0eb

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet jeg ikke hva du mener med "utvask kranen", men en vaskemaskin har to slanger og en strømkabel. En slange er koblet til vannrørene, for å få rent vann inn i maskinen. Denne er skrudd godt fast til en kran, ofte med en hvit "plastmutter". En annen slange er koblet til avløpet, for å få skittent vann ut av maskinen. Denne slangen kan være godt festet, eller den kan være stukket "løst" ned i et avløp. Det avhenger av hva slags opplegg du har. Uansett er avløpsslangen koblet til avløpet et sted under avløpet i vasken. 

Det er avløpet du har helt rørrens i, ikke vannledningene. Det hentes aldri vann til noe som helst fra avløpet. Det finnes heller ingen direkte forbindelse mellom vannledningene og avløpet, annet enn at vannet renner ut av krana og ned i avløpet eller fra vannrørene gjennom inntaksslangen inn i vaskemaskinen og deretter ut via avløpsslangen og ned i avløpet. Vannet går ikke andre veien. Vannpumpa i vaskemaskinen er kun laget for å pumpe vann ut av maskinen, ikke trekke det inn. 

Beklager, det stemmer nok.

Det er et rør som går fra vaskemaskin til kranen ved der håndtaket er.

Og en annen som går fra vaskemaskinen til der avløpsrøret er.

Er det mulig at det kan skje feil om man skrur på feil plass? At vann hentes fra avløpet, eller vannlåsen?

Skrevet
11 minutter siden, LittleBabyNothing skrev:

Beklager, det stemmer nok.

Det er et rør som går fra vaskemaskin til kranen ved der håndtaket er.

Og en annen som går fra vaskemaskinen til der avløpsrøret er.

Er det mulig at det kan skje feil om man skrur på feil plass? At vann hentes fra avløpet, eller vannlåsen?

Det tviler jeg sterkt på. Det sitter for det første ingen pumpe i vannintaket på maskinen som trekker inn vann, det er trykket i rørene som sørger for tilførsel. Så ikke noe trykk - ikke noe vann. For det andre ligger det ikke noe særlig vann i vannlåsen som det er mulig å hente, så i verste fall ville ikke maskinen få nok vann til å vaske. Du ville fort merket at tøyet ikke ble rent. For det tredje har ikke rørene samme dimensjoner og påkoblinger, så det ville etter min mening nærmest være et kunststykke å få koblet dem feil. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Jeg er ikke så smart, så det er fint med hjelp. Var litt ekstra dårlig i går med tvangstanker. Nå er jeg ikke bekymret lenger.

Skrevet
15 minutter siden, LittleBabyNothing skrev:

Takk for svar. Jeg er ikke så smart, så det er fint med hjelp. Var litt ekstra dårlig i går med tvangstanker. Nå er jeg ikke bekymret lenger.

Godt å høre at det går bedre med deg i dag, og om jeg har klart å bidra til mindre bekymring er det ekstra godt. ❤️ 

Og det at du ikke kan så mye om rør og avløp trenger ikke bety at du "ikke er så smart", det betyr bare at du ikke kan så mye om rør og avløp. Og det er ikke det samme. Kunnskapshull kan nemlig tettes, om du ikke er redd for å spørre om informasjon, råd og hjelp når du trenger det. Og det er du tydeligvis ikke, så bravo! :5: 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...