AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #1 Skrevet 10. februar 2020 Jeg sitter å griner og vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre framover. Har ei lita ei på 22 mnd, som har blitt passet av farmor i 6 mnd hver dag i nesten 5 timer man-fred. Hun har ei sprek farmor så har vært mye utetid tur åpen bhg bibliotek og alt egentlig, de har med andre ord kost seg enormt. Idag sprakk alt, farmor har hatt en jævlig dag (hun fikk vite at hun har kreft og st partneren igjennom 45år vil skilles forde han har ei på 30 som venter på han 😔) Lille uskyldige jenta mi klarte å rulle ut matpapiret utover hele kjøkkenet til farmor, og hun så rødt 😥 pga det, hun tok tak i jenta mi i begge armene og løftet hun hardt og sa nå hører du NEI NOK ER NOK, og satte hun ned og da datt hun også 😔 begynte å hylgrine selfølgelig, jeg tar henne og trøster jeg stivnet faktisk litt til av sjokk før jeg fikk reagert. Farmor begynner å grine og roper unnskyld unnskyld herregud hva i alle dager har jeg gjort og begynte å grine mens hun løp inn på do og ble der. Vi gikk hjem og i ettertid har hun sendt en lang lang mld om at hun skal søke hjelp imorgen for dette er ikke hun har aldri hendt før og hun er så lei seg og forstår ikke hvordan hun skal reparere dette. Så da sitter jeg her og faktisk griner og tenker på hva om lille på 22mnd egentlig kommer til å huske ifra alt dette 😔, hun har faktisk våknet ca 6 ganger siden kl 19, og 3 av gangene i søvne har hun sagt fammo (kallenavnet til farmor) Mannen mener dette ikke gur skade og jeg må bare glemme. Hva tenker du? Anonymkode: acfb7...4fa
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #2 Skrevet 10. februar 2020 Jeg tror det går helt fint, slapp av Anonymkode: a7807...55d 29
tånegla Skrevet 10. februar 2020 #3 Skrevet 10. februar 2020 Dette går fint. Jenta kommer til å merke det om du er anspent, og det er nok derfor hun har våknet flere ganger i kveld. Tilgi farmor, og gi henne litt rom. Ikke ødelegg et godt forhold mellom dem fordi du har en ide om at unger ikke tåler å se at voksne mister kontroll. - Og nå må jeg presisere her at jeg er ikke for vold mot barn, ei er jeg for at voksne skal få ture frem. Men dette du forteller er ganske så ekstreme påkjenninger for farmor, og hvorfor passet ikke du på at matpapiret ikke ble rullet ut egentlig? 28
Alvario Skrevet 10. februar 2020 #4 Skrevet 10. februar 2020 6 minutter siden, tånegla skrev: Dette går fint. Jenta kommer til å merke det om du er anspent, og det er nok derfor hun har våknet flere ganger i kveld. Tilgi farmor, og gi henne litt rom. Ikke ødelegg et godt forhold mellom dem fordi du har en ide om at unger ikke tåler å se at voksne mister kontroll. - Og nå må jeg presisere her at jeg er ikke for vold mot barn, ei er jeg for at voksne skal få ture frem. Men dette du forteller er ganske så ekstreme påkjenninger for farmor, og hvorfor passet ikke du på at matpapiret ikke ble rullet ut egentlig? Helt enig! Ikke gjør dette til noe større enn hva det er. 22
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #5 Skrevet 10. februar 2020 Det går nok helt fint med barnet så lenge det var en engangshendelse. Dere bør finne en annen løsning slik at farmoren kan få samlet seg og kommet seg ovenpå igjen. Hun må vel igjennom en tøff kreftbehandling etterhvert (og salg av hus?) så anbefaler dere å skaffe en dagmamma eller søke barnehageplass snarest mulig. Anonymkode: 3f8a1...883 19
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #6 Skrevet 10. februar 2020 Jeg tror du må finne noen andre til å passe barnet slik at farmor får hvilt seg litt. Gå på besøk til henne selvsagt, men for hennes egen del så har hun det nok med seg selv nå. tøff situasjon hun er i. Jeg har selv snakket litt hardt og vært hardhendt (ikke voldelig) til barnet mitt under samlivsbrudd med far. Angret i samme sekund. Sa unnskyld og ga han en god klem. Forklarte enkelt at voksne som er lei seg kan gjøre og si ting de ikke mener. Fordi det er masse tanker og følelser i hodet. Det er aldri barnets skyld når voksne mister kontrollen. Barnet mitt tok ikke skade av det og jeg lærte meg en god lekse. Når jeg kjenner det stormer så teller jeg ned fra 10 og går i et annet rom. Puster dypt inn og ut. Vær der for farmor, støtt henne i den vanskelige krisen hennes. Hun trenger støtte nå. Anonymkode: 749b1...374 24
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #7 Skrevet 10. februar 2020 Går helt fint. Barnet kommer ikke til å huske dette eller ta skade av det i det hele tatt. Send barnet i barnehage du Anonymkode: 3bf41...233 16
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #8 Skrevet 10. februar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vær der for farmor, støtt henne i den vanskelige krisen hennes. Hun trenger støtte nå Enig Anonymkode: a7807...55d 8
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #9 Skrevet 10. februar 2020 Jeg vet ikke særlig mye om dette, og kanskje det ikke har noe å si, men jeg lurer på om det kan være lurt å møte farmor igjen så fort som mulig, slik at jenta ikke opplever dette som siste episode før hun plutselig ikke så farmor på lenge. At dere møtes og har en fin stund, rett og slett. Også for farmors del er det sikkert fint å se at dere ikke trekker dere unna. Anonymkode: 90284...7c6 28
Blackbird Skrevet 11. februar 2020 #10 Skrevet 11. februar 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke særlig mye om dette, og kanskje det ikke har noe å si, men jeg lurer på om det kan være lurt å møte farmor igjen så fort som mulig, slik at jenta ikke opplever dette som siste episode før hun plutselig ikke så farmor på lenge. At dere møtes og har en fin stund, rett og slett. Også for farmors del er det sikkert fint å se at dere ikke trekker dere unna. Anonymkode: 90284...7c6 Signerer denne! Ta vare på farmor. Hun er under sterkt press akkurat nå. La henne få tid til å komme seg men ikke fjern barnebarnet som hun har hatt så mye med å gjøre helt fra henne, og iallefall ikke som en konsekvens av denne episoden. Kanskje jenta di kan begynne i barnehage og farmor kan ha henne enkelte dager hun har overskudd? 21
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #11 Skrevet 11. februar 2020 Når du synes synd i ungen så vil du automatisk gjøre så ungen føler hardere på det. Så dra til farmor i morgen og så gir du henne en stooooor klem og forteller henne at dette går bra. Jeg trodde først at du skulle skrive om at du hadde det tøft fordi du synes synd på farmor, så ble litt overrasket når det var barnet du du gråt over. Alle gjør feil, og vi må vise barna våre at det ikke er standard. Anonymkode: 36a52...f1e 26
Helgeline Skrevet 11. februar 2020 #12 Skrevet 11. februar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du synes synd i ungen så vil du automatisk gjøre så ungen føler hardere på det. Så dra til farmor i morgen og så gir du henne en stooooor klem og forteller henne at dette går bra. Jeg trodde først at du skulle skrive om at du hadde det tøft fordi du synes synd på farmor, så ble litt overrasket når det var barnet du du gråt over. Alle gjør feil, og vi må vise barna våre at det ikke er standard. Anonymkode: 36a52...f1e Enig. Jeg er mest bekymra for farmor her, ikke barnet. Barn er såpass robuste at de tåler at en omsorgsperson et øyeblikk mister besinnelsen. Vær så snill, ikke ødelegg en i utgangspunktet god familierelasjon pga den bagatellen der. Farmor står overfor en utrolig tøff situasjon. 19
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #13 Skrevet 11. februar 2020 Farmor burde ikke ha passet barnet den dagen hun fikk slike beskjeder. Hun må da skjønne at hun trenger voksentid med andre voksne da. Farmor trenger å bearbeide det hun sliter med. Sykdommen må hun på et vis akseptere, og deretter kjempe mot. Hun har nok med seg selv nå, og vil nok ha det slik i lang tid. Dere bør ikke la farmor passe barnet mer alene på en lang stund. Anonymkode: 61e1b...887 1
Ulrikke Skrevet 11. februar 2020 #14 Skrevet 11. februar 2020 Stakkars farmor! Ta vare på henne! Ungen klarer seg flott med mindre mamma lager en stor sak ut av dette! 18
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #15 Skrevet 11. februar 2020 Hun klarer seg fint. Det er nok pga av at farmor og du var stresset hun sov så dårlig. Ta vare på farmor. Det var mye på en gang. Og ro henne ned ang. det som skjedde og la barnet være his henne etter at hun har roet seg. Hun vil ikke miste barnebarnet i tillegg. Anonymkode: 7911f...62a 10
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #16 Skrevet 11. februar 2020 10 timer siden, tånegla skrev: Dette går fint. Jenta kommer til å merke det om du er anspent, og det er nok derfor hun har våknet flere ganger i kveld. Tilgi farmor, og gi henne litt rom. Ikke ødelegg et godt forhold mellom dem fordi du har en ide om at unger ikke tåler å se at voksne mister kontroll. - Og nå må jeg presisere her at jeg er ikke for vold mot barn, ei er jeg for at voksne skal få ture frem. Men dette du forteller er ganske så ekstreme påkjenninger for farmor, og hvorfor passet ikke du på at matpapiret ikke ble rullet ut egentlig? hvorfor passet ikke du på at matpapiret ikke ble rullet ut egentlig? Og hva er ditt problem, egentlig? Enig med det andre du skriver, men dette er jo bare dumt. Mora var vel kanskje ikke i samme rom. Nå skal du legge deler av skylden på mora? Det er jo ikke et stort problem at papiret ruller ut. Farmors reaksjon er problemet, og den kom grunnet hennes påkjenninger. Anonymkode: 4fb36...9f4 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #17 Skrevet 11. februar 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg vet ikke særlig mye om dette, og kanskje det ikke har noe å si, men jeg lurer på om det kan være lurt å møte farmor igjen så fort som mulig, slik at jenta ikke opplever dette som siste episode før hun plutselig ikke så farmor på lenge. At dere møtes og har en fin stund, rett og slett. Også for farmors del er det sikkert fint å se at dere ikke trekker dere unna. Anonymkode: 90284...7c6 Dette tror jeg også. Hvis ikke vil barnet kanskje føle at det er hennes feil at hun ikke får treffe farmor, fordi hun gjorde noe galt og at farmor fortsatt er sint på henne. (Hvis hun faktisk husker det i det hele tatt da.) Ut fra omstendighetene og farmors umiddelbare reaksjon etterpå, så tviler jeg på at dette er noe som vil gjenta seg. Og om farmor og barnebarn får muligheten til å reparere og "bli venner" igjen så vil nok dette gå helt fint. Anonymkode: d6e6e...540 4
Bokdamen Skrevet 11. februar 2020 #18 Skrevet 11. februar 2020 Herlighet stakkars farmor! Livet hennes veltes om på alle måter, og hun trenger all den støtten hun kan få. Begge de tingene som skjer vil ha stor påvirkning på hvor mange støttespillere hun har (sjokkerende mange trakk seg unna da min mor hadde kreft) og din lille familie har tydeligvis et tett forhold til henne og er en viktig del av hverdagen hennes. Dere bør ta en prat om hvordan dere organiserer hverdagen fremover så hun kan fokusere på å komme seg gjennom dette. Det som skjedde med datteren din er i det store bildet en filleting så legg den ballen død (Se tilbake på denne tråden når du er midt i treårstrassen og har en skikkelig dårlig dag og skam deg mht perspektivet ditt) Ta du på deg voksenbuksen din, så drar du bort til farmor, gir henne en god klem, lager kaffe og setter frem boller og snakker om hvordan HUN har det. Tenk så redd og fortvilet hun må være, også i frykt for å miste dere oppi dette. Og i kveld kan du gi din mann en klem og spørre hvordan HAN har det. Det er helt forjævlig å ha en mor med kreft, men her var pappa på lag med oss og ikke ute på vift med en på min alder... 21
Pås Skrevet 11. februar 2020 #19 Skrevet 11. februar 2020 Synes det var hyggelig å lese alle svarene her! Jeg er helt enig, også farmor er bare et menneske som kan overreagere! Det var ikke snakk om grisebank akkurat... Støtt og hjelp din svigermor gjennom dette! 10
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #20 Skrevet 11. februar 2020 Jenta husker ikke dette om en måned men stakkars farmor hun er gjennom en livskrise nå! Støtt henne så godt du kan og ikke sky henne pga denne hendelsen Anonymkode: bba2b...cb9 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå