Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en mellomleder som skal lede midt i nedbemanningsprosess.  Jeg synes dette over tid har blitt såpass belastende, at jeg er usikker på om jeg greier å stå i dette stort lenger. For dere som har egne erfaringer; har slike prosesser gjort dere tøffere? Har dere egne erfaringer å dele med meg? Hva var tøffest når det stod på som verst? Hvordan kom du deg gjennom dagene? Og hvordan stod det til med selvtilliten til deg som leder, når det stormet som verst?

Anonymkode: 4c028...3fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke vært gjennom det, men bare vit at det er ikke din avgjørelse. Det var ikke noe du kunne gjøre noe med, det er bare at du må det i din stilling. 

Skrevet

Les litt psykologi om temaet. Prøv å finne det positive i prosessen og skap engasjement rundt det som er mulighetene i det nye. Veldig mange er redd for noe nytt som de ikke vet noe om. Informasjon er alfa og omega. Ikke ta beslutninger over hodet på folk. Ingen liker å få ting tredd nedover ørene. Husk at mange har sin identitet i jobben/yrket sitt. Du/dere røsker opp i dette, og det kan fort bli vi mot dem. 

Tror jeg har lest et sted at Anita Krohn Tåseth har lært en ting eller to om dette.

Anonymkode: 84490...072

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Informasjon er alfa og omega. Ikke ta beslutninger over hodet på folk. Ingen liker å få ting tredd nedover ørene. Husk at mange har sin identitet i jobben/yrket sitt. Du/dere røsker opp i dette, og det kan fort bli vi mot dem. 

👌

Anonymkode: 12e8b...555

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les litt psykologi om temaet. Prøv å finne det positive i prosessen og skap engasjement rundt det som er mulighetene i det nye. Veldig mange er redd for noe nytt som de ikke vet noe om. Informasjon er alfa og omega. Ikke ta beslutninger over hodet på folk. Ingen liker å få ting tredd nedover ørene. Husk at mange har sin identitet i jobben/yrket sitt. Du/dere røsker opp i dette, og det kan fort bli vi mot dem. 

Tror jeg har lest et sted at Anita Krohn Tåseth har lært en ting eller to om dette.

Det er nok vanskelig å unngå å ta beslutninger over "hodet på folk" i mange omstillignsprosesser. Det er jo gjerne slik at det er en del av lederjobben i omstillinger. Evne til å stå i det selv når man må fatte upopulære avgjørelser er en del av jobben. Det sagt, jo bedre man er på å informere og forklare hvorfor man som leder har måttet ta de valgene man gjør, jo bedre er det som regel. Med litt bakgrunnsinformasjon/god begrunnelse for hvorfor valgene man tar, jo bedre blir det gjerne mottatt. Også viktig å sørge for så jevn arbeidsfordeling som mulig, slik at ikke noen ansatte får mye større frihet på bekostning av at andre får mye større arbeidsmengde. 

Anonymkode: c03e9...559

• Liker 1
Skrevet

Det aller viktigste rådet er: Følg alle regler til punkt og ha tett kontakt med de tillitsvalgte! 

Følget du dette rådet vil omstillingene gå mye lettere.

Hilsen mangeårig tillitsvalgt i virksomhet under kontinuerlig omstilling. 

• Liker 1
Skrevet

Det er tøff oppgave du har fått. Sørg for å være ryddig i prosessen. Fryktelig lei prosess, men om alt skjer etter boka, så går det greit. Det er viktig at også du opplever støtte fra din leder. Det er ikke en prosess du skal stå i helt alene. Du kommer til å lære masse av denne prosessen. Sørg for å fylle på dine lagre. Gå turer, hør på god musikk, sov. Jeg har selv vært mellomleder i nedbemanninger. Det er tøft, men er fortsatt i veldig gode relasjoner med mange av de jeg måtte si opp for noen år tilbake. 

Skrevet

Du må være robust. Dette er ikke personlig, derfor må du ikke involvere følelsene dine. Det er en del av lederjobben og ganske vanlig å gå gjennom i dagens samfunn. Vær ryddig og profesjonell. Be din leder og HR om støtte og hjelp. Ivareta dine medarbeidere så godt du kan, men ikke vær grenseløs og ikke gi falske forhåpninger. 

Anonymkode: effac...352

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...