Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid hatt lyst, men aldri turt. Blitt oppmuntret av sangpedagoger og dirigenter, men selvtilliten har aldri vært der og jeg er heller ikke god på musikkteori og noter, heller ikke piano (men kan det elementære).

Jeg har allerede en (lite kreativ) utdanning og en god jobb, familie og hus, men drømmen har aldri stilnet og nå er det det eneste jeg tenker på.

Er det i det hele tatt noe vits når jeg er "så gammel" eller burde jeg nøye meg med å fortsette å synge i bryllup og begravelser? Føler jeg har kommet i midt-arbeidslivskrisa :P 

Lov med brutalt ærlige svar :) 

Anonymkode: 76337...012

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du mulighet til ta utdanning deltid? Hvilken type musikk utdanning tenker du på? Er det mulighet for tryggre jobber utover synge? Musikk lærer? 

Anonymkode: 89c3f...07a

Skrevet

Hva slags karriere tenker du på? Operasanger? Eller at du blir sanglærer? Vet lite om det, men 30 er generelt ikke for seint med mindre du skal bli toppidrettsutøver eller ballettdanser.

Anonymkode: ac91e...925

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du mulighet til ta utdanning deltid? Hvilken type musikk utdanning tenker du på? Er det mulighet for tryggre jobber utover synge? Musikk lærer? 

Anonymkode: 89c3f...07a

Jeg tenker musikkhøyskole, Barratt Due eller generelt musikkonservatoriene i Norge. Jeg vil synge, ikke lære bort å synge, så musikklærer er uaktuelt.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags karriere tenker du på? Operasanger? Eller at du blir sanglærer? Vet lite om det, men 30 er generelt ikke for seint med mindre du skal bli toppidrettsutøver eller ballettdanser.

Det hadde vært fint å kunne jobbet frilans som konsertsanger/profesjonell enseblesanger i tillegg til den jobben jeg har (feks gått ned til 50% stilling). Det er drømmen.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker musikkhøyskole, Barratt Due eller generelt musikkonservatoriene i Norge. Jeg vil synge, ikke lære bort å synge, så musikklærer er uaktuelt.

Det hadde vært fint å kunne jobbet frilans som konsertsanger/profesjonell enseblesanger i tillegg til den jobben jeg har (feks gått ned til 50% stilling). Det er drømmen.

Vet fortsatt ikke helt hva du mener. Konsertsanger? Litt som Andrea Bocelli, Sissel Kyrkjebø? Ensemble? Som på teater? Filharmoniens kor?

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet fortsatt ikke helt hva du mener. Konsertsanger? Litt som Andrea Bocelli, Sissel Kyrkjebø? Ensemble? Som på teater? Filharmoniens kor?

Så lenge jeg får synge solistisk så er det ikke så farlig hvor og hvordan. Tenker klassisk/opera.

Skrevet

Hvorfor tar du ikke kontakt med de stedene du nevner? Forhør deg om hva du skal gjøre for å bli vurdert, hva som kreves osv. Oppsøke informasjon der du får de riktige svarene. Det verste du kan få er et nei. Og da er du i praksis like langt. Altså, du har ingen ting å tape.

Anonymkode: 41efc...0c4

Skrevet

Det brutalt ærlige svaret at det er en tung vei å gå og et svært lite nåløye, så du skal være VELDIG god før du vurderer det. Særlig når du har rundet 30. 
Er du virkelig så eksepsjonelt god? Den brutale sannheten er at svært få er det. Jeg vet ikke noe om deg.

Anonymkode: 2d67d...8ba

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tar du ikke kontakt med de stedene du nevner? Forhør deg om hva du skal gjøre for å bli vurdert, hva som kreves osv. Oppsøke informasjon der du får de riktige svarene. Det verste du kan få er et nei. Og da er du i praksis like langt. Altså, du har ingen ting å tape.

Jeg er klar over hvordan jeg går fram, det er mer om det har noe poeng når jeg er så "gammel". 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det brutalt ærlige svaret at det er en tung vei å gå og et svært lite nåløye, så du skal være VELDIG god før du vurderer det. Særlig når du har rundet 30. 
Er du virkelig så eksepsjonelt god? Den brutale sannheten er at svært få er det. Jeg vet ikke noe om deg.

Anonymkode: 2d67d...8ba

Jeg er klar over at det er hardt, samtidig har jeg et ønske om å finne ut hvor god jeg faktisk er. Kan fint tjene 3000-5000 kr pr oppdrag og har vært solist på flere konserter, så jeg tror jeg har en relativt god stemme, men om den er eksepsjonell vet jeg ikke. Ekstremt mange gode sangere der ute, og jeg er blant annet ikke veldig god teknisk.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er klar over hvordan jeg går fram, det er mer om det har noe poeng når jeg er så "gammel". 

Jeg er klar over at det er hardt, samtidig har jeg et ønske om å finne ut hvor god jeg faktisk er. Kan fint tjene 3000-5000 kr pr oppdrag og har vært solist på flere konserter, så jeg tror jeg har en relativt god stemme, men om den er eksepsjonell vet jeg ikke. Ekstremt mange gode sangere der ute, og jeg er blant annet ikke veldig god teknisk.

Om det er noe poeng vet du vel best selv? Det er jo din drøm det er snakk om. Og det kan kanskje være greit å få en vurdering av stemmen din for i det hele tatt se om andre profesjonelle har troen på deg?

Skrevet

Søknadsfrist er den 15.12 på all høyere musikkutdanning. Så må du igjennom en audition på 3.runder hvor den ene er en teori- og gehørtest. Hvilket repertoar du burde velge står beskrevet på det konservatoriet/høgskolen du ønsker å prøvesynge på sine sider. Kan du ikke bare prøve å se om du kommer gjennom auditioner også ta det derifra? Nåløyet for klassiske sangere er trangt allerede her. 

Skrevet

For å få studieplass på en av de institusjonene du nevner må du bestå opptaksprøvene. Har du sett på repertoaret som kreves? Er du i stand til å synge det? Og synge det så bra at juryen velger deg fremfor de veldig mange flinke og unge søkerne? Jeg tror, for å være brutalt ærlig, at det å være 30 år gjør deg uaktuell. Ikke fordi du ikke kan lære, men fordi det sier noe om deg at du ikke allerede har lært det.

Anonymkode: bc9b5...782

Skrevet

Anne Lise Berntsen begynte på på operahøgskolen i Stockholm da hun var nesten 40. Hun hadde riktignok studert da hun var yngre, men droppa ut, og var godt opp i 30-åra før hun begynte å synge profesjonelt. Så det er mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...