Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har overtatt en eldre og visstnok ok nybegynnergitar som jeg nå har skiftet strenger på, men jeg opplever at nylonstrengene strekker seg og strekker seg for hver gang jeg stemmer dem og jeg lurer på hvor lenge man må vente før de har "satt seg" og holder seg omtrent der man vil ha dem? Eller gjør de kanskje aldri det? Har en slik stemmer som festes på toppen ved stemmeskruene og den fungerer bra. 

Jeg holder på å lære meg enkle grep og finner bl.a. barregrep helt umulige. Jeg får ikke fingrene til å adlyde. Alle gode råd til en nybegynner mottas med takk.

Anonymkode: 9502e...4a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Strengene strekker seg den første tiden, ja. Det anbefales å strekke strengene etter at man har satt de på. Dette kan man gjøre ved å dra strengene ut fra gitarkroppen. Pass på å ikke dra for hardt. Her får man også sjekket om strengene er festet godt nok.

Det ligger endel videoer på youtube som viser hvordan man skal gjøre.
Her f.eks:

Jeg brukte Lillebjørn Nilsens gitarbok da jeg lærte meg gitar. Den var såpass enkel og grei at jeg selv som 5-åring klarte å lære meg det meste der.
Men som med instrumenter ellers gjelder det bare å øve, øve øve øve øve øve øve øve øve.... ;)

Endret av The Kavorka
  • Liker 1
Skrevet

Takk. :)  Jeg har såre fingertupper, så jeg gjør vel noe rett her. 

Anonymkode: 9502e...4a4

• 2 uker senere...
Skrevet

En i samme situasjon her. Fikk beskjed om å glemme barregrep til jeg har koll på de lettere grepene. Og til jeg har styrke nok i ringfinger og lillefinger.

Anonymkode: 414e5...881

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...