Gå til innhold

Lykkefølelse hver gang en ting går ut av huset....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har siden nyttår prøvd å leve litt enklere,har kun brukt penger på mat og det helt nødvendige. Har solgt litt,gitt vekk og kasta litt...kjenner at det er så deilig å ha færre ting. Du som har gjort det samme...har du kvittet deg med noe du angrer på? Eller har du opplevd at dunsitter igjen med for lite inforhold til hva du ønsket? 

Anonymkode: a396c...67c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kvitter meg med ting jeg ikke trenger når det ikke er i bruk.  Har ikke noe mål om å leve i et zen-japansk hjem med 10 ting så nei føler ingen lykke når jeg kaster ting, ser bare på det som en nødvendighet. 

• Liker 1
Skrevet

Får «dilla» og sender alt for mye til Fretex med noen års mellomrom. Savner i blant klær som var for små (og som aldri kommer til å passe igjen) som var veldig fine. Er da selvsagt i villfarelse og innbiller meg selv at plagget hadde passet nå. 

Anonymkode: c0042...481

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har siden nyttår prøvd å leve litt enklere,har kun brukt penger på mat og det helt nødvendige. Har solgt litt,gitt vekk og kasta litt...kjenner at det er så deilig å ha færre ting. Du som har gjort det samme...har du kvittet deg med noe du angrer på? Eller har du opplevd at dunsitter igjen med for lite inforhold til hva du ønsket? 

Anonymkode: a396c...67c

Elsker følelsen av å kvitte meg med unyttige ting. Solgte flere hundre ting på finn i fjor. Har ikke mange bilder på veggene, masse møbler, eller mye nips og ting i skuffer og skap. Har brukt penger fra salgene på å kjøpe meg få fine ting som jeg setter stor pris på. 

Fortsatt er fokuset å selge mer, har masse mer til salgs. Er så deilig å når man skal vaske og rydde, at det er såpass enkelt og oversiktlig. Finner alltid bilnøkler o.l. kjapt igjen når det ikke flyter med ting utover 😁

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Får «dilla» og sender alt for mye til Fretex med noen års mellomrom. Savner i blant klær som var for små (og som aldri kommer til å passe igjen) som var veldig fine. Er da selvsagt i villfarelse og innbiller meg selv at plagget hadde passet nå. 

Anonymkode: c0042...481

Høres ut som meg. Savner klær jeg sendte til Fretex og innbiller meg at jeg kunne brukt de nå. 😓 

Anonymkode: 7e623...617

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som meg. Savner klær jeg sendte til Fretex og innbiller meg at jeg kunne brukt de nå. 😓 

Anonymkode: 7e623...617

Jeg lar vennene mine plukke ut det de vil ha først. Er kjekt å se dem bruke dem, hos meg har de lagt i skapet noen år før de kommer til nytte igjen. 

• Liker 1
Skrevet

Har det på samme måte som deg, TS! 😊

Har vel solgt noen hundre ting, og gitt bort en del til gjenbruksbutikker. Det er to ting jeg angret på å ha solgt, men den angeren meldte seg først noen år senere.

Det ene var kjøkkenutstyr som ikke passet til størrelsen på kjøkkenet mitt. Da jeg begynte å savne den orienterte jeg meg litt, og fant en bedre, penere og billigere løsning.

Det andre er en jakke, som var litt for stor til meg. Solgte den fordi den ikke ble brukt, men jeg tror at jeg kommer til å kjøpe tilbake den samme jakka i riktig størrelse dersom den dukker opp rimelig på Finn.

Det meste jeg kvitter meg med er masseproduserte ting som har vært solgt i butikker. Det meste dukker opp til salgs fra tid til annen, og kan kjøpes inn på nytt dersom jeg skulle ombestemme meg.

Når jeg blar meg gjennom listen med inaktive annonser på Finn, blir det veldig tydelig for meg at jeg har eid alt for mye. Savner ikke tingene, hadde faktisk glemt at jeg har eid mange av dem.

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, Castor Troy skrev:

Elsker følelsen av å kvitte meg med unyttige ting. Solgte flere hundre ting på finn i fjor. Har ikke mange bilder på veggene, masse møbler, eller mye nips og ting i skuffer og skap. Har brukt penger fra salgene på å kjøpe meg få fine ting som jeg setter stor pris på. 

Fortsatt er fokuset å selge mer, har masse mer til salgs. Er så deilig å når man skal vaske og rydde, at det er såpass enkelt og oversiktlig. Finner alltid bilnøkler o.l. kjapt igjen når det ikke flyter med ting utover 😁

Er så enig i dette. Jeg har alltid slitt med å kvitte meg med ting, og når man i tillegg har litt shoppegalskap, da har man lagt opp til kaos. Har gitt bort til venner, fetex, gjenbrukssjappa, solgt litt på finn. Og det er ingenting jeg har angret på at jeg kvittet meg med. Har fått en oversikt jeg aldri har hatt før og setter mer pris på det jeg har. Og husvask er så mye enklere! 

Anonymkode: fd29e...0fe

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så enig i dette. Jeg har alltid slitt med å kvitte meg med ting, og når man i tillegg har litt shoppegalskap, da har man lagt opp til kaos. Har gitt bort til venner, fetex, gjenbrukssjappa, solgt litt på finn. Og det er ingenting jeg har angret på at jeg kvittet meg med. Har fått en oversikt jeg aldri har hatt før og setter mer pris på det jeg har. Og husvask er så mye enklere! 

Ja shopper fortsatt mye selv, går veldig mye på interiør og klær. Liker også fine serviser og glass. Men har solgt mye på finn også av dette, selger alt jeg ikke har komplette sett av, og kjøper heller ett eller to fine komplette sett, ikke litt av 15 ulike som det var før. 

Skrevet
4 minutter siden, Castor Troy skrev:

Ja shopper fortsatt mye selv, går veldig mye på interiør og klær. Liker også fine serviser og glass. Men har solgt mye på finn også av dette, selger alt jeg ikke har komplette sett av, og kjøper heller ett eller to fine komplette sett, ikke litt av 15 ulike som det var før. 

Jeg samler også på fine glass 😁 Du har ikke prøvd å ha 3 mnd stopp ifh klær? Jeg fikk bakoversveis da jeg gikk igjennom klesskapet og nå har jeg plutselig ganske mye jeg ikke visste jeg hadde.. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg samler også på fine glass 😁 Du har ikke prøvd å ha 3 mnd stopp ifh klær? Jeg fikk bakoversveis da jeg gikk igjennom klesskapet og nå har jeg plutselig ganske mye jeg ikke visste jeg hadde.. 

Samme her. Men, hvis man sliter med at man glemmer klær, har man for mye egentlig. Ironisk nok. For å skrelle ned antallet har jeg prøvd mye forskjellig, men har landet på at det IKKE funker å ta slike «storopprydninger» som er så populære nå. 

Prøver ut div metoder som jeg har plukket opp på YouTube i stedet:

- Kleshengertrikset

Heng alle hengere samme vei fra begynnelse av. Etterhvert som plaggene brukes og vaskes og henges tilbake, snus hengeren motsatt vei.

Man får et ganske klart bilde av hvilke klær man liker best, og hvilke som gang på gang blir hengende igjen med samme retning på hengeren. Klør bittelitt, ikke så flatterende snitt, liker egt fargen, har ingenting som passer med plagget osv osv. Man kan som regel kvitte seg med de fleste som ikke ble snudd.

Samtidig oppdager man kanskje glemte skatter, fordi man aktivt bruker klesskapet mer.

- Fra boks til boks

Denne metoden kan for mange oppleves som rotete underveis, men det er absolutt effektivt. 

Målet er å få en mer «luftig» kommode, slik at ikke ting tyter ut av skuffene, og man bare bruker de 3-4 samme toppene fordi de ligger øverst hele tiden. 

Min fremgangsmåte er å ha en tom eske til hver kategori; truser, bh, sokker, t-skjorter, bukser, gensere og treningstøy. En til hver. 

Evt ha et ledig hjørne i hver kommodeskuff. Alt ettersom hvor trangt du har det fra før. 

Hver gang jeg har brukt en T-skjorte, legger jeg den i boksen/ helt til høyre i skuffen. De som ikke «klarte seg» over i esken eller over til høyre, får samme skjebne som de som jeg ikke snudde hengeren på.

Slik får man ryddet gjennom tingene sine jevnt og trutt, gjennom sesongene, og ikke bare i et gigantisk kaos hvor alt er slengt utover sengen. 

... dette ble langt, beklager 

Anonymkode: 7ddfd...46c

• Liker 3
Skrevet

Jeg har kvittet meg med så mye de siste 4 årene, og har aldri angret på en eneste ting. Når det er ute av huset tenker jeg ikke lengre på det.

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du som har gjort det samme...har du kvittet deg med noe du angrer på?

Alt for mange ganger! Når jeg rydder har jeg lett for å bli "bitt av basillen" kvitte meg med mer enn jeg egentlig ville. 

Det har hendt at jeg har gått i bruktbutikker og kjøpt tilsvarande klesplagg eller ting som jeg kastet. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde mega opprydning i 2018, da solgte, kastet og kjøpte jeg inn masse klær og møbler, og alt fra kjeller loft og det som var ble nøye gjennomgått. i 2019 var det veldig rolig, mens jeg gikk på en shoppesmell med noen kostbare bager og kofferter i januar i år. Men nå er det full stopp igjen 😀

Jeg hadde gjennomgang av alle klær i 2018, hvor jeg gikk igjennom hvert eneste plagg. Masse ble solgt eller kastet. Satt igjen med kvalitetsplagg, og ikke mer en jeg trengte. Kjøpte inn noen basisplagg og ting jeg manglet, og fant igjen gamle skatter jeg ikke hadde sett på 15 år. Bygget meg også ny garderobe med hyller til sko, tilbehør osv. Nå er alt veldig oversiktlig. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...