AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #1 Del Skrevet 10. februar 2020 Vi har fått en ny nabo som har kjøpt det gamle nabohus fra ca 1950. De er i gang med et større diy prosjekt og nå ligger takplater slengt på bakken og noen er også brekket . var over og sjekka takplatene og de inneholder asbest. Har sagt det ril naboen at de skal få profesjonelle til å fjerne asbestplatene men det gidder de ikkke. Jeg ble rasende, de har allerede knekka asbestplater som ligger slengt utenfor og asbeststøv blåser over til vår eiendom. Noen som vet hvor lenge asbestfibre blir i lufta??!! Blir de liggende i hagen vår nå når barnebarna våre er ute å leke !? Har meldt dem til kommunen , håper de får en stor bot Anonymkode: 632d7...199 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #2 Del Skrevet 10. februar 2020 Private har lov til å håndtere asbest, men de skal jo selvfølgelig leveres på en gjenbruksstasjon tilslutt, som miljøfarlig avfall. Du kan ikke kreve at de leier inn profesjonelle. Hva er det du har meldt til kommunen? At det er rotete rundt huset? Anonymkode: 5b08f...9bb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #3 Del Skrevet 10. februar 2020 https://www.byggogbevar.no/enoek/artikler/alt-du-maa-vite-om-asbest-i-huset-ditt Her står det godt beskrevet hvordan de som privat person skal håndtere dette Anonymkode: 0025a...c67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #4 Del Skrevet 10. februar 2020 Høres ut som du er godt i gang med å etablere et godt forhold til den nye naboen din, ja. Anonymkode: d78d0...3d1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 10. februar 2020 #5 Del Skrevet 10. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva er det du har meldt til kommunen? At det er rotete rundt huset? Kanskje at farlig avfall ligger å slenger rundt huset? 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #6 Del Skrevet 10. februar 2020 Skjønner godt du er forbannet, TS. Asbeststøv er ikke noe å spøke med. Anonymkode: 4af22...b7a 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #7 Del Skrevet 10. februar 2020 15 minutter siden, Traktor skrev: Kanskje at farlig avfall ligger å slenger rundt huset? Det er ikke så farlig så lenge de ligger i ro. Er farligst for dem som river dem og håndterer dem om de knekker osv. Ts har bodd ved siden av platene i noen år og de blir ikke farlig med en gang de havner på bakken! Anonymkode: 580b8...d67 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #8 Del Skrevet 10. februar 2020 asbest blir frigjort når platene blir knekte, men det han inkubasjonstid på ca 40 år....og private har lov å fikse dette selv,så lenge det blir avhended på rett måte. Ser ut som det blir bra naboskap der, du som nabo...asbesten blåser jo ikke bort til deg,slik at du får kreft. Tror muligens ikke naboen gidder ha mye med deg å gjøre de kommende årene. Anonymkode: 9d0b2...6c5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #9 Del Skrevet 10. februar 2020 Pust dypt, TS. Ja, naboen er en idiot. Ja, asbest er farlig. Men det er grenser for hvor mye asbeststøv det blir av noen få knekte plater. Det er dermed også grenser for hvor eksponert det er mulig for dere å bli av denne oppussingen. Den aller største faren med asbest er når man eksponeres jevnlig over tid, slik man gjør når man f.eks. jobber med sanering eller på mottak. Eller slik det foregikk på eternittfabrikken før i tiden: Lemper asbestsekker så støvføyka står i årevis, helt uten verneutstyr. Jeg synes egentlig det er helt på sin plass å melde fra til kommunen om at det foregår håndtering av farlig avfall som ikke er slik den skal. Men jeg tror ikke du har grunn til å frykte for egen og barnebarnas helse. (Jeg har stor respekt for asbest, og har vokst opp i et hus som var dekket med stoffet på alle kanter. Og det lå mange ødelagte plater lagret på eiendommen. Men den eneste i familien som ble syk av asbesten var han som jobbet på eternittfabrikken, og var eksponert for faenskapen i et helt annet omfang enn oss andre. Han ble til gjengjeld ikke så gammel. 😢) Anonymkode: dbd6f...30e 11 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #10 Del Skrevet 10. februar 2020 Til dere som sier «det ikke er så farlig» : Hvis man bare utsettes for asbest EN gang så kan det resultere i lungehinnekreft. Og ja, det kan godt være det er 40 år før det utvikles og det er ikke meg selv som er gammel jeg tenker på, jeg tenker på mine barn og barnebarn og de andre naboene. Det er kanskje lov å håndtere asbest selv men det er uansvarlig, han har jo ikke peiling det ligger som sakt knekte asbestplater ute i hagen. Jeg har ikke dårlig samvittighet over å ha skjellet han ut særlig fordi han ikke tar det alvorlig. Det jeg lurer på er om sånne asbestfibre blåser vekk eller om de blir liggende i område??!!!! Hvem kan jeg kontakte?? Vurderer å kontakte polti TS Anonymkode: 632d7...199 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #11 Del Skrevet 10. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Private har lov til å håndtere asbest, men de skal jo selvfølgelig leveres på en gjenbruksstasjon tilslutt, som miljøfarlig avfall. Du kan ikke kreve at de leier inn profesjonelle. Hva er det du har meldt til kommunen? At det er rotete rundt huset? Anonymkode: 5b08f...9bb https://www.tu.no/artikler/asbest-kan-gi-uhelbredelig-kreft-pa-bare-to-uker/223288 at naboen min ikke håndterer asbest som han skal. Han hev asbestplatene ned som søppelsekker og knakk dem og borer i dem og lar de ødelagte asbestplatene ligge der i dagevis mens vinden blåser mot min hage og hus 😡 Les den artikkrlen jeg linker til du. Anonymkode: 632d7...199 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #12 Del Skrevet 10. februar 2020 Synes du skal kontakte politiet. Og Arbeidstilsynet kanskje? De platene skal vel pakkes inn også. Anonymkode: 4af22...b7a 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tulla1982 Skrevet 10. februar 2020 #13 Del Skrevet 10. februar 2020 Private har lov til å fjerne materialer med asbest selv, men det er mulig en lovgivning om hvordan det skal oppbevares før de får det fjernet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #14 Del Skrevet 10. februar 2020 29 minutter siden, AnonymBruker said: Til dere som sier «det ikke er så farlig» : Hvis man bare utsettes for asbest EN gang så kan det resultere i lungehinnekreft. Og ja, det kan godt være det er 40 år før det utvikles og det er ikke meg selv som er gammel jeg tenker på, jeg tenker på mine barn og barnebarn og de andre naboene. Det er kanskje lov å håndtere asbest selv men det er uansvarlig, han har jo ikke peiling det ligger som sakt knekte asbestplater ute i hagen. Jeg har ikke dårlig samvittighet over å ha skjellet han ut særlig fordi han ikke tar det alvorlig. Det jeg lurer på er om sånne asbestfibre blåser vekk eller om de blir liggende i område??!!!! Hvem kan jeg kontakte?? Vurderer å kontakte polti TS Anonymkode: 632d7...199 Nei nå må du slutte å dramatisere. Har du lest på Google nå? 😂 Ja jeg vet det står enkelt plasser på nett at man kan få lungehinnekreft etter en gangs disponering for asbestmateiale, men dette er nok bare i teorien. Anonymkode: b3784...e45 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #15 Del Skrevet 10. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei nå må du slutte å dramatisere. Har du lest på Google nå? 😂 Ja jeg vet det står enkelt plasser på nett at man kan få lungehinnekreft etter en gangs disponering for asbestmateiale, men dette er nok bare i teorien. Anonymkode: b3784...e45 Du har ikke fulgt med mye om asbest som kommer med sånne uttalelser, Anonymkode: 4af22...b7a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #16 Del Skrevet 10. februar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.tu.no/artikler/asbest-kan-gi-uhelbredelig-kreft-pa-bare-to-uker/223288 at naboen min ikke håndterer asbest som han skal. Han hev asbestplatene ned som søppelsekker og knakk dem og borer i dem og lar de ødelagte asbestplatene ligge der i dagevis mens vinden blåser mot min hage og hus 😡 Les den artikkrlen jeg linker til du. Anonymkode: 632d7...199 Artikkelen du henviser til omhandler de som jobbet med asbest, og dermed blir langt mer eksponert for det enn man blir av at det ligger ute. Er forøvrig overbevist om at det om noen år vil vise seg at støv fra huntonittplater også er svært helseskadelig. Anonymkode: 85412...342 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #17 Del Skrevet 10. februar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Til dere som sier «det ikke er så farlig» : Hvis man bare utsettes for asbest EN gang så kan det resultere i lungehinnekreft. Og ja, det kan godt være det er 40 år før det utvikles og det er ikke meg selv som er gammel jeg tenker på, jeg tenker på mine barn og barnebarn og de andre naboene. Det er kanskje lov å håndtere asbest selv men det er uansvarlig, han har jo ikke peiling det ligger som sakt knekte asbestplater ute i hagen. Jeg har ikke dårlig samvittighet over å ha skjellet han ut særlig fordi han ikke tar det alvorlig. Det jeg lurer på er om sånne asbestfibre blåser vekk eller om de blir liggende i område??!!!! Hvem kan jeg kontakte?? Vurderer å kontakte polti TS Anonymkode: 632d7...199 Heeregud....kontakter du politiet, og de prioriterer slik tull,da har vi for mye politi i dette landet. Ligger dette på din eiendom,eller på naboens eiendom,ligger det på naboens eiendom,så har du faktisk ikke noe med det. Om asbestfibre blåser bort,da er du jo kvitt det :-). Asbest finnes i alle gamle hus, og det er skadelig,ja, men så farlig som du prøver å fremstille det,er det overhodet ikke. Paniske kvinnfolk er farligere enn noen asbestplater, så stakkars naboen din. Anonymkode: 9d0b2...6c5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #18 Del Skrevet 11. februar 2020 Det er ingen fara før dig, asbest ute är inte så farligt. Värre för naboen som førmodligen inte rivit detta som man ska och tvättat av sina kläder mm och därmed fått det in i sitt hus. När man river asbest ute använder man halvmask och har inte engångsdräkten man har inne på sig (man skal dock tvätta av sig och ha stövavisande klæder), detta pga att asbest ute inte är lika skadligt som inne och før att inte skapa frykt før allmänheten. Ute bygger man inte heller en zon runt det som skal saneras som inne. Men låter som att detta blivit rivet på fel sätt. Asbesten skal packas in i plast och tätførslutas och läggas i container. Man lägger också plast på backen runt huset før att lätt kunna packa in småbitar som lossnat. kan du inte bara be grannen packa in det i plast? han kan oavsett inte køra det på dynga oinpackat då blir han inte populär. før grannens egen skull borde de också gøra en asbestmåling inne i huset då han inte verkar rivit som man ska och kanske inte stängt ventilasjon mm. I värsta fall måste han sanera hela huset om han fått in fibrer. att leva med asbestfibrer inne øver tid är inte bra, och det får du inte bort om du inte sanerar ur ordentligt under tryck med filter och dammsugare med speciellt filter. man ska ta asbest på allvar men før dig ts så behøver du inte oroa dig før egen hälsa. /fd sanerare Anonymkode: f3c81...53b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #19 Del Skrevet 11. februar 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Heeregud....kontakter du politiet, og de prioriterer slik tull,da har vi for mye politi i dette landet. Ligger dette på din eiendom,eller på naboens eiendom,ligger det på naboens eiendom,så har du faktisk ikke noe med det. Om asbestfibre blåser bort,da er du jo kvitt det :-). Asbest finnes i alle gamle hus, og det er skadelig,ja, men så farlig som du prøver å fremstille det,er det overhodet ikke. Paniske kvinnfolk er farligere enn noen asbestplater, så stakkars naboen din. Anonymkode: 9d0b2...6c5 Asbest er faktisk veldig farlig og om naboen ikke behandler dette riktig og har asbest liggende løst på eiendommen så er det absolutt noe TS har noe med. Det TS bør gjøre er å kontakte kommunen eller arbeidstilsynet, naboen utsetter også seg selv for fare og har kanskje ikke nok kunnskap om asbest til å vite hvordan det skal håndteres og hvor farlig det egentlig er. " Bare to til fire ukers eksponering for asbest kan gi uhelbredelig kreft, i følge dansk legevitenskap." https://www.tu.no/artikler/asbest-kan-gi-uhelbredelig-kreft-pa-bare-to-uker/223288 Anonymkode: c9b26...17f 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 11. februar 2020 #20 Del Skrevet 11. februar 2020 Så du har panisk angst for at du og din familie skal få lungekreft grunnet naboens behandling av asbestholdige takplater, og du insisterer på at det er akkurat så farlig. Så du prioriterer å krangle på KG om det er fryktelig farlig og at noen skal gjøre noe. Hva med å ringe Politi, arbeidstilsyn og miljøetaten i kommunen istedenfor å krangle med folk du ikke kjenner her inne? Hold oss gjerne oppdatert om utviklingen, gjerne med linker til lokalavisen om saken. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå