Gå til innhold

Hvis man er tatt i nasking, får butikker i samme kjede bilde av meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg ble tatt for nasking i selvbetjent i en matbutikk kjede for noen uker siden. Det er fordi jeg er student og hadde 20 kr på konto og flere dager til jeg skulle få penger (bare forklaring ikke unnskyldning) Etter det har jeg selvsagt ikke gått i samme butikk, men er flere matbutikker av samme kjede i byen jeg bor. Siden det har jeg bare betalt i vanlig kasse, utenom selvbetjent 1 gang. Den ansatte som såg meg først da jeg kom inn i butikken da jeg brukte selvbetjening, sa hei til meg og jeg tilbake (det virket som han var daglig leder/mest ansvar og det var på dagen)

Det virket som om han holdt seg i kasseområdet og "ventet" på at jeg skulle komme for å betale, og sto rett bak meg hele tiden mens jeg slo inn de 3 varene jeg skulle ha. Det er forsåvidt greit siden jeg ikke har tenkt å stjele mer, men jeg lurte på om de ansatte i alle butikkene av denne kjeden i byen her jeg bor har fått beskjed at jeg ble tatt i nasking og eventuelt fått bilde av meg? (blant topp 4 største byer i Norge) Isåfall kan det kun vær overvåkningsbilde. 

Eneste grunnen til at jeg tenker på dette er ikke at jeg har lyst til å stjele i andre butikker, men at det er et par stk jeg kjenner som jobber i denne kjeden, og er veldig redd for om de skal vite dette om meg? Kan bilde av meg bli gitt til alle matbutikker (overvåkningsbilde?)?

Anonymkode: 6c0de...3d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan ikke utelukkes men jeg tviler på det. Det er kanskje ikke helt sammenlignbart, men da jeg jobbet på apotek ble navn og beskrivelse av naskerens utseende lagt ut på apoteket sine intranettsider, slik at alle apotek kunne lese det. Men det var aldri med bilde.

Mulig de har et lignende system i dagligvarehandelen og, men bilde tror jeg altså ikke de legger ut. Kanskje noen her som jobber i matbutikk kan svare.

Anonymkode: 02b34...cc0

Skrevet

Neste gang, gå på dumpsterdiving istedenfor, mye mer lønnsomt enn nasking!

Anonymkode: cb36b...2a4

• Liker 4
Skrevet

Ja, mange dagligvarebutikker har felles grupper på workplace, en jobbversjon av facebook, hvor de legger ut både bilder tatt av vedkommede under "avhør" og bilder fra overvåkningskameraer, for å advare nærliggende butikker om naskere.
Nå er det som regel de som stjeler med seg større verdier som blir sendt rundt, men enkelte smånaskere blir også delt mellom butikkene.
Det er dermed verdt å tenke seg om to ganger før du velger å gjøre deg selv til tjuv.

Anonymkode: 9a586...672

• Liker 3
Skrevet

Er det lovlig å dele bilder av andre personer på den måten da? 

Anonymkode: 8cc9e...c42

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er ulovlig og bryter mange lover.

Anonymkode: 08fde...a44

• Liker 8
Skrevet

I kjeden jeg jobber i så blir bildet lagt ut på intranett ol, men ansiktet er sladda, av det jeg kan huske. Men i alle årene jeg hsr jobbet der har jeg aldri opplevd at butikker har blitt advart om naskere.. Det er mer de som driver med svindel av kortterminal, som stjeler masse og gjør ting av alvorlig grad. Tror du kan ta det med ro:) 

• Liker 1
Skrevet

Har selv erfaring fra butikk, og opplevde en sjelden gang at bilder fra overvåkningskamera ble lagt ut på butikkens interne Facebook. Dette var en skobutikk.. Jeg tror egentlig du kan slappe av.

men jeg bare lurer TS, hvordan ble det egentlig oppdaget at du stjal? Gikk du i en selvbetjent-kasse uten å slå inn alt? Jeg har aldri hørt om noen som har blitt tatt for nasking i matbutikk (bare på Cubus, HM etc.) så er egentlig bare nysgjerrig. Del gjerne om du vil.

Anonymkode: b9d62...889

Skrevet

Jobber i hotell, ofte sender man ut bilde, navn og/eller beskrivelse av personen som har gjort noe galt. Sendes ofte ut til alle hotellene i byen så ingen skal ta de inn. Lovlig er det nok ikke, men sånn har det vært i alle år.

Anonymkode: 22593...a4e

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i hotell, ofte sender man ut bilde, navn og/eller beskrivelse av personen som har gjort noe galt. Sendes ofte ut til alle hotellene i byen så ingen skal ta de inn. Lovlig er det nok ikke, men sånn har det vært i alle år.

Ikke overraskende mtp hvilken cowboybransje hotellbransjen er.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Slik burde det jo også være, hvorfor skal kriminelle skjermes?

Anonymkode: 9164c...d00

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik burde det jo også være, hvorfor skal kriminelle skjermes?

Anonymkode: 9164c...d00

Fordi ingen skal straffes uten lov og dom. Ansatte i butikker og slikt er ikke politi eller rettsvesen.

• Liker 3
  • 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Noen flere som jobber i butikk som vet om det? 

Anonymkode: 8ffb9...ac9

• Liker 1
Skrevet

Det har blitt strengere retningslinjer på bruk og tilgang på videoovervåkning,  hvertfall hos kjedebutikker. 

Mener det var et vekterfirma som fikk bot for å distribuere bilder av naskere internt og til kundene sine, det er mange år siden

Opplever du at bildene av deg har blitt misbrukt og spredt uten grunnlag, så ville jeg anmeldt det. Det er snakk om bøter på rundt 100 000 på foretaket, hvertfall fra Datatilsynet

Anonymkode: e22f7...886

Skrevet

Det kan vel umulig være lov å dele bilder av en liten tyv mellom butikkene? Det er jo superstrenge lover fra datatilsynet om overvåking og lagring av materiale - kan aldri tenke meg det er lov å dle bilder av en  nasker på den måten.. (Derimot beskrivelse av storsvindlere, men uten bilde, det kan jeg tenke meg skjer..)

TS; pust med magen og slapp av. Ja det var en dum ting å gjøre, og du har lært av det. Du er definitivt ikke alene om slike desperate handlinger. Lær av det og gå med ryggen rak i butikkene fremover - ikke tenk mer på det..

• 6 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.2.2020 den 12.32):

Hei! Jeg ble tatt for nasking i selvbetjent i en matbutikk kjede for noen uker siden. Det er fordi jeg er student og hadde 20 kr på konto og flere dager til jeg skulle få penger (bare forklaring ikke unnskyldning) Etter det har jeg selvsagt ikke gått i samme butikk, men er flere matbutikker av samme kjede i byen jeg bor. Siden det har jeg bare betalt i vanlig kasse, utenom selvbetjent 1 gang. Den ansatte som såg meg først da jeg kom inn i butikken da jeg brukte selvbetjening, sa hei til meg og jeg tilbake (det virket som han var daglig leder/mest ansvar og det var på dagen)

Det virket som om han holdt seg i kasseområdet og "ventet" på at jeg skulle komme for å betale, og sto rett bak meg hele tiden mens jeg slo inn de 3 varene jeg skulle ha. Det er forsåvidt greit siden jeg ikke har tenkt å stjele mer, men jeg lurte på om de ansatte i alle butikkene av denne kjeden i byen her jeg bor har fått beskjed at jeg ble tatt i nasking og eventuelt fått bilde av meg? (blant topp 4 største byer i Norge) Isåfall kan det kun vær overvåkningsbilde. 

Eneste grunnen til at jeg tenker på dette er ikke at jeg har lyst til å stjele i andre butikker, men at det er et par stk jeg kjenner som jobber i denne kjeden, og er veldig redd for om de skal vite dette om meg? Kan bilde av meg bli gitt til alle matbutikker (overvåkningsbilde?)?

Anonymkode: 6c0de...3d2

Hva fikk du for dom hvis jeg kan spørre? Fikk du det på politiattest og evt bot? Hvor lenge etter anmeldelsen fikk du dommen?

Anonymkode: 619a0...ab1

Skrevet

Det er ikke lov å dele slike bilder, MEN er det grove tyveri eller gjentagende deles det uansett.

Anonymkode: 5538d...6b3

Skrevet
On 8/11/2023 at 5:11 PM, AnonymBruker said:

Det har blitt strengere retningslinjer på bruk og tilgang på videoovervåkning,  hvertfall hos kjedebutikker. 

Mener det var et vekterfirma som fikk bot for å distribuere bilder av naskere internt og til kundene sine, det er mange år siden

Opplever du at bildene av deg har blitt misbrukt og spredt uten grunnlag, så ville jeg anmeldt det. Det er snakk om bøter på rundt 100 000 på foretaket, hvertfall fra Datatilsynet

Anonymkode: e22f7...886

100.000 i bot ...?

Som offer ville det ha vært mest rettferdig at det var den det hadde gått ut over, fikk utbetalt pengene.

Anonymkode: a57f9...912

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...