AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #1 Skrevet 10. februar 2020 Dette er veldig vanlig. Jeg har bodd i Storbritannia, og mange sier ting som "You're Scandinavian? I have always wanted to go to Finland." Til meg med på QI, som skal være et faktabasert program, sa Sandi Toksvig, at Finland var i Skandinavia, og Sandi er født i Danmark. Er det bare jeg som irriterer meg grenseløst over at utlendinger ikke skjønner forskjell på skandinaviske og nordiske land? Anonymkode: 9e02c...6ee 18
Haakman Skrevet 10. februar 2020 #2 Skrevet 10. februar 2020 Ja, det er ganske annoying. Det er vel samme folka som tror at Norge er hovedstaden i Sverige. 8
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #3 Skrevet 10. februar 2020 Jeg finner slikt litt underholdende jeg, litt sånn som de som tror vi har isbjørner i gatene... Anonymkode: 3bd62...f26 5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #4 Skrevet 10. februar 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg finner slikt litt underholdende jeg, litt sånn som de som tror vi har isbjørner i gatene... Anonymkode: 3bd62...f26 Men til og med de som reiser rundt her. Husker at Ricky Gervais fortalte om Finland etter hans "Scandinavian tour". Man skulle trodd at hvis man planlagte en turné i Skandinavia, så fant man ut at ett av landene på listen, ikke var skandinavisk. Anonymkode: 9e02c...6ee 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #5 Skrevet 10. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette er veldig vanlig. Jeg har bodd i Storbritannia, og mange sier ting som "You're Scandinavian? I have always wanted to go to Finland." Til meg med på QI, som skal være et faktabasert program, sa Sandi Toksvig, at Finland var i Skandinavia, og Sandi er født i Danmark. Er det bare jeg som irriterer meg grenseløst over at utlendinger ikke skjønner forskjell på skandinaviske og nordiske land? Anonymkode: 9e02c...6ee Det irriterer meg noe vanvittig! Ikke minst det at akkurat briter ikke skjønner forskjell på Norden og Skandinavia; de blir jo dritsure når folk ikke skjønner forskjell på England og Storbritannia. Anonymkode: 138f7...fa7 10
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #6 Skrevet 10. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det irriterer meg noe vanvittig! Ikke minst det at akkurat briter ikke skjønner forskjell på Norden og Skandinavia; de blir jo dritsure når folk ikke skjønner forskjell på England og Storbritannia. Anonymkode: 138f7...fa7 En ting er briter, men jeg må si jeg er enda noen hakk mer oppgitt over nordmenn som tror Skandinavia og Norden er det samme, og/eller at Scandinavia er den engelske oversettelsen av Norden. Det finnes en god del av dem også. Anonymkode: 5eb3e...947 15
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #7 Skrevet 10. februar 2020 Ser ikke noe problem med det. Finland og island er fine land med mye til felles med norge, sverige og danmark. Mer nå enn tidligere. Definisjonen av skandinavia er ikke hogget i stein eller vedtatt politisk. Det er en løs betegnelse som utvikler seg med tiden. Skandinavia er en merkevare som er godt kjent verden over. Jeg synes ikke Finland og island ødelegger den merkevaren. Tvert i mot vil de styrke merkevaren skandinavia rundt om i verden. Anonymkode: 6188f...8e4 6
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #8 Skrevet 10. februar 2020 Det var da også noe å irritere seg over, ts. Du kunne ha valgt radikalisering, økt religiøs fanatisme, demokrati under press og at 50% av alle mennesker under 30 år ikke forstår verdien i å leve i et samfunn der presidenten eller statsministeren ikke kan åf deg hanket inn på åpen gate og torturert om du sier "Erna er en fjott". Og så irriterer du deg over at noen tror Finland er en del av Skandinavia? Noe det jo kunne ha vært. Det er omtrent som å bomme på om Bergen eller St Petersburg er lengst nord. Anonymkode: f4068...53a 2
abc123detvardet Skrevet 10. februar 2020 #9 Skrevet 10. februar 2020 Bryr meg lite. Skandinavia og Norden er to begreper jeg bruker og hører sjeldent. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #10 Skrevet 10. februar 2020 At de tar feil. Var faktisk ei fra Finland som sa til meg at vi er begge fra Skandinavia. Det riktige er at vi er begge fra Norden. Men jeg jattet bare med. Man trenger ikke flisespikke når man møter noen tilfeldig på ferie i Indonesia, tenker jeg. Anonymkode: 480a5...a09
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #11 Skrevet 10. februar 2020 Tror de island er en del av oss så blir jeg bare glad. Island er et kjempeflott land. Men finnland kan holde seg unna, de kan gå og henge med russerne. Gærninger hele røkla. Anonymkode: 4934a...77f 3
Kjetil E Skrevet 10. februar 2020 #12 Skrevet 10. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men til og med de som reiser rundt her. Husker at Ricky Gervais fortalte om Finland etter hans "Scandinavian tour". Man skulle trodd at hvis man planlagte en turné i Skandinavia, så fant man ut at ett av landene på listen, ikke var skandinavisk. Anonymkode: 9e02c...6ee Er ikke så rart at folk fra Nord Amerika tror det vandrer isbjørn rundt i gatene her. Canadas isbjørnhovedstad byen Churchill ved Hudson bay ligger omtrent på samme breddegrad som Trondheim. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #13 Skrevet 10. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det var da også noe å irritere seg over, ts. Du kunne ha valgt radikalisering, økt religiøs fanatisme, demokrati under press og at 50% av alle mennesker under 30 år ikke forstår verdien i å leve i et samfunn der presidenten eller statsministeren ikke kan åf deg hanket inn på åpen gate og torturert om du sier "Erna er en fjott". Og så irriterer du deg over at noen tror Finland er en del av Skandinavia? Noe det jo kunne ha vært. Det er omtrent som å bomme på om Bergen eller St Petersburg er lengst nord. Anonymkode: f4068...53a Ingen av de tingene der er noe å irritere seg over. Faktisk betyr det ingenting. Det er fordi det hver dag dør over 1000 barn på grunn av mangel på rent drikkevann. Det er kanskje det verste problemet her i verden, så da er det bare å legge ned bistand til andre ting, skoler, veier, osv. For det er nemlig bare ett problem det er lov å irritere seg over. Anonymkode: 97f90...bcc 2
Okapi Skrevet 10. februar 2020 #14 Skrevet 10. februar 2020 Ser ikke helt problemet. Norden er ikke et begrep som brukes noe særlig på engelsk, så at de inkluderer Finland, Færøyene og Island i Skandinavia er helt greit for meg. Spørsmålet blir vel kanskje om Grønland og Estland også skal få bli med...
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #15 Skrevet 10. februar 2020 Britene irriterer seg sikkert tilsvarende når utlendinger blander Great Britain med United Kingdom. Eller når skotter blir kalt engelskmenn. Anonymkode: a88fc...e94 2
Okapi Skrevet 10. februar 2020 #16 Skrevet 10. februar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Britene irriterer seg sikkert tilsvarende når utlendinger blander Great Britain med United Kingdom. Eller når skotter blir kalt engelskmenn. Anonymkode: a88fc...e94 Det er egentlig en ganske god sammenligning. Både Great Britain og United Kingdom heter Storbritannia på norsk, og både Skandinavia og Norden heter Scandinavia på engelsk. 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #17 Skrevet 10. februar 2020 Jeg gir blaffen. Geografi er et av de kjedeligste fagene jeg vet, og forstår godt at andre ikke gidder å lære seg den infoen heller. Vet ikke hvor fylkene i Norge ligger engang. Så lite brydde jeg meg. Ja, jeg er etnisk norsk. Har også strøket 5 ganger på nynorsk, og har 6 i engelsk. Folk lærer det de gidder å lære. Anonymkode: f0426...0f5
K.B. Skrevet 10. februar 2020 #18 Skrevet 10. februar 2020 Briter har jo ikke noen forståelse av språket, så de klarer ikke å differensiere mellom geografi og forskjellene i språk. Når det kommer til samfunnsmodellen, så kan jeg forstå at de inkluderer Island og Finland.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #19 Skrevet 10. februar 2020 I Skandinavia snakker vi det skandinaviske språket. Det gjør ikke folk fra Island eller Finland, nettopp fordi de ikke kommer fra Skandinavia. Anonymkode: ae87c...fec 5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #20 Skrevet 10. februar 2020 1 minutt siden, K.B. skrev: Briter har jo ikke noen forståelse av språket, så de klarer ikke å differensiere mellom geografi og forskjellene i språk. Når det kommer til samfunnsmodellen, så kan jeg forstå at de inkluderer Island og Finland. Men vi har da kongehus, og ikke president... Anonymkode: ae87c...fec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå