Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å skaffe oss marsvin. Vi ønsker to stykker sammen. Noen som har råd å komme med? Hvor bør vi kjøpe de fra? Dyrebutikk eller fra oppdretter? Og bør vi ha to av samme kjønn fra samme kull? Eller en av hvert kjønn og kastrere hannen? Andre ting med marsvin som er viktig å kunne?

Skrevet

Oppdretter!! Ikke vurder dyrebutikk! Jeg fikk to marsvin da jeg var 13 av foreldrene mine. De kom fra dyrebutikk. Begge to resultat av søsken eller foreldre-barn parring(det visste ingen) og døde da de var rundt 3 år, og marsvin kan bli over 10 år gamle. Det var veterinæren som sa at de var innavlsresultater da vi kom inn med to syke marsvin som lå på dødsleie. 

To hanner kan begynne å sloss, så der ville jeg ha kastrert dem. Jeg hadde to hunner som ikke var i slekt, og de gikk fint sammen. 

Burene i dyrebutikken er for små, de kan du lage selv. De burde få gå ute om sommeren. De er utrolig kosete og skjønne. Hun ene jeg hadde var aldri stille. Åpnet vi kjøleskapet eller gikk forbi buret uten å gi henne mat HYLTE hun så høyt. Samma det om hun nettopp hadde fått mat. Det hylet skar i ørene! De burde også få noe å tygge på, for eksempel kvister eller hus laget av tre. De burde stå høyt oppe og ikke på gulvet. De er byttedyr som kan bli engstelige på grunn av dette. 

Marsvin er nydelige dyr, har ikke tall på hvor mye mer klær vi vasker på grunn av at de pisset gjennom alle klærne mine😂

Anonymkode: f6e99...05a

• Liker 1
Skrevet

Ja, kjøp fra oppdretter! Eller forsikre deg om at dyrebutikken har marsvin fra seriøse mennesker.

Jeg har hatt marsvin selv, og har alltid hatt to hanner og det har gått helt fint. Dessuten tåler marsvin narkose og sedasjon dårlig, så det er en ganske stor risk å kastrere dem. Jeg har også hatt god erfaring med to hanner som ikke er brødre, med tilvenning har de blitt bestevenner uten krangling.

Husk også på at marsvin er vare for trekk, så ikke plasser de på kalde steder under 15 grader. Og det er riktig som det blir sagt over her, at de må ha ting å gnage på. Også skal de alltid ha tilgang på høy.

Marsvin har heller ikke egen produksjon av C-vitaminer, så dette må de få enten med dråper i vannet eller tørrfor med nok C-vitamin. Buret deres må også være såpass stort at de får rørt ordentlig på seg, gjerne lag innhegning til de på gulvet også(da sparer du ledninger og møbler for bitemerker og ødeleggelse) så de får luftet seg ordentlig. 

Marsvin er utrolig koselige dyr, og det er lett å lære seg alle lydene de lager så man kan høre hvilket humør de er i. De prater mye og de kan bli skikkelige kosedyr om man sosialiserer de fra starten. 😊

Skrevet (endret)
20 timer siden, Enyya skrev:

Vi vurderer å skaffe oss marsvin. Vi ønsker to stykker sammen. Noen som har råd å komme med? Hvor bør vi kjøpe de fra? Dyrebutikk eller fra oppdretter? Og bør vi ha to av samme kjønn fra samme kull? Eller en av hvert kjønn og kastrere hannen? Andre ting med marsvin som er viktig å kunne?

Marsvin er mine favorittsmådyr :) Jeg har hatt marsvin to ganger i livet, en gang som barn, og en gang som voksen.

Siste gangen kjøpte vi to brødre fra en privat oppdretter, og disse var født sammen og vokst opp sammen. Det gikk derfor greit å ha de sammen videre også, selv om det sies at det fort kan gå andre veien også. To kjønnsmodne hanner KAN begynne og krangle og slåss senere. Ville derfor valgt to hunner om jeg var dere, det er mindre testosteron i blodårene da 😛 (det går an å kastrere hann-marsvin, men det er som nevnt av en annen lenger opp litt sjansespill, for de er litt skjøre i blant når det kommer til narkose)

Marsvin er bunnløse sluk når det kommer til gress og grønnsaker. Om sommeren kan man fôre dem med svært mye gratis gress og løvetann. De spiser også alt fra salatblader, agurk, squash, spinat, gulrøtter og paprika. 

Mine to hanner var spesielt glade i rød paprika, noe de fikk daglig, siden dette er så rikt på c-vitamin. Som en over meg skriver, har marsvin behov for daglig tilførsel av c-vitamin. Gi det i kosten i form av c-vitaminrike grønnsaker, så slipper du dette tøysete tilsetningsgreiene man får kjøpt i butikken til å ha i drikkevannet deres. Det er ikke nødvendig når du gir grønnsaker daglig.

Marsvin skal ha høy hver dag. Kjøp riktig godt høy, ikke det billigste og dårligste. Av tørrfôr, velg pellets. Kjøper du sånne gnagerblandinger med div frø osv, risikerer du bare at de peller ut godbitene og lar resten ligge, og da kan de få mangel på næringsstoffer. Så gi de heller ferdig sammensatte pellets i skålen, i tillegg til grønnsaker og høy. Det beste marsvinfôret (pellets) som er på markedet er fra Oxbow, og du finner det mange steder (f.eks på nett eller hos veterinærer). For eksempel denne for unge marsvin (finnes for voksne også).

Har lyst å anbefale deg lesestoff før du går og kjøper marsvinene.

Kjøp boka MITT MARSVIN. Der er det uvurderlige tips og gode råd i massevis og man lærer mye om kjæledyrets behov.

Les denne boken høyt med barna dine, så lærer dere sammen. Der finner du også f.eks. en liste over planter og vekster i naturen som marsvinet KAN spise, og en liste over grønt de IKKE KAN spise og som er farlig for dem. Husker jeg ikke feil, skal de f.eks ikke ha noen form for løk og heller ikke blader eller løker fra tulipaner.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar 😊 Har noen tips om seriøse oppdrettere i Drammen/Oslo området så blir jeg glad for tips!

Skrevet

Du kan også ta kontakt med Dyrebeskyttelsen Oslo og Akershus og høre om de har marsvin inne som trenger hjem :)

Anonymkode: 96ef6...dfe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...