AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #1 Skrevet 10. februar 2020 Jeg er ei norsk jente i tyveårene som ikke drikker alkohol eller spiser gris. Merker at jeg har problemer med norske tradisjoner som inneholder julemat og alkohol. Dette gjør at jeg heller ikke kan ha en norsk gutt, for julemiddag hos svigers ville ikke passet meg f eks! Jeg har aldri vært personlig religiøs, ikke kristen heller, og syns religion ofte blir misbrukt og skaper mye forferdelse. Blir ikke helt klok på religionene heller, man finner jo dårlige ting både i islam og kristendommen. Men de grunnverdiene i islam følger jeg tilfeldigvis fordi det føles rett. Er det noen norske muslimer her egentlig? Hva gjorde at dere fant ut at dere var muslimer? For det er ikke noe jeg har siktet meg inn på, det er noe jeg har funnet ut ut fra verdiene mine - det er det som er så rart. Anonymkode: 0e4cd...f48
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #2 Skrevet 10. februar 2020 Hvilke andre av grunnverdiene følger du? For alkohol og gris er ikke akkurat viktige grunnverdier, plenty av ikke-muslimer som lever sånn uten at det er noe religiøst i bunn. Anonymkode: 3cb9c...8d7 19
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #3 Skrevet 10. februar 2020 Overskriften gir ingen mening. Å være norsk handler om nasjonalitet. Å være muslimsk handler om religionstilknytning. Det er ikke sammenheng mellom disse to tingene. Jeg drikker ikke alkohol, og spiser ikke gris, men jeg ser ikke på meg selv som mindre norsk av den grunn. Jeg ser på meg selv som norsk fordi jeg er født i Norge, bor i Norge, og har en fysisk og følelsesmessig tilknytning til Norge, ikke på grunn av hva jeg (ikke) spiser eller drikker. Anonymkode: 0400a...8d7 28
Chiyo Skrevet 10. februar 2020 #4 Skrevet 10. februar 2020 (endret) Verdier er ikke det samme som religion. Ja, en religion har verdier og livssyn, men man må ikke være medlem av den religionen for å ha like verdier og livssyn. Grunnmuren til en religion er den religionens gud. Hvis du ikke tror på Gud/Allah, eller følger profeten Muhammed, så er du ikke muslim, uansett hva verdier du har til felles med muslimer. Endret 10. februar 2020 av Chiyo 3
Cinnamondiva Skrevet 10. februar 2020 #5 Skrevet 10. februar 2020 Vel, du er ikke alene om å føle deg utenlandsk. Gjør det noen ganger selv. Liker f, eks ikke brunost, ski, norsk husmannskost(smaker litt fælt og liker helst sterk mat med chili i, liker utenlandsk musikk og dans bedre, ønsker å lære kurdisk/syrisk, liker å være mer varm og godhjertet og ikke kjølig som mange nordmenn kan være, har alltid kommet bedre overens med utenlandske folk og liker mørkt hår og veldig brune øyner best
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #6 Skrevet 10. februar 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri vært personlig religiøs, ikke kristen heller, og syns religion ofte blir misbrukt og skaper mye forferdelse. Blir ikke helt klok på religionene heller, man finner jo dårlige ting både i islam og kristendommen. Men de grunnverdiene i islam følger jeg tilfeldigvis fordi det føles rett. Det er nå så, men dette er bare en liten del av Islam og hva de står for. Islam for dummies og the koran for dummies kan anbefales for mer informasjon om Islam og hva de står for. Anonymkode: e93af...eb3 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #7 Skrevet 10. februar 2020 4 minutter siden, Cinnamondiva skrev: Vel, du er ikke alene om å føle deg utenlandsk. Gjør det noen ganger selv. Liker f, eks ikke brunost, ski, norsk husmannskost(smaker litt fælt og liker helst sterk mat med chili i, liker utenlandsk musikk og dans bedre, ønsker å lære kurdisk/syrisk, liker å være mer varm og godhjertet og ikke kjølig som mange nordmenn kan være, har alltid kommet bedre overens med utenlandske folk og liker mørkt hår og veldig brune øyner best Samme her 😂 - ts Anonymkode: 0e4cd...f48
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #8 Skrevet 10. februar 2020 Norsk kultur er ikke bare helgefylla, brunost, ski og grandiosa. Det er måten vi snakker med hverandre på. At kvinner og menn fritt omgås hverandre i det offentlige rom. Måten de svakeste i samfunnet blir behandlet. Feks noe som er svært unikt for Norge i forhold til resten av verden er at vi i mange tilfeller er på førstenavn med sjefen på jobb og spiser lunsj sammen. Og om sjefen tar feil, er det helt naturlig å si ifra. Det er utenkelig i feks India, Japan eller USA. Det er helt normalt å ha venner av det motsatte kjønn, uten at sex er i bildet. Kjønnene er mindre seksualisert, i forhold til feks muslimske land som ts nevner. Det finnes ikke noe mer seksualisert enn nettopp muslimske kvinner. Det er jo selve bekledningen et symbol på. Anonymkode: afa30...74c 10
Kaisada Skrevet 10. februar 2020 #9 Skrevet 10. februar 2020 Du kan være norsk samtidig som du liker italiensk rødvin, tyske pølser, danske oster og svenske kjøttboller. Jo man kan bli identitetsforvirret om en ikke har en trygg forankring og vet hvor en kommer fra, men trenger en å gå inn i alle følelser? 5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #10 Skrevet 10. februar 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ei norsk jente i tyveårene som ikke drikker alkohol eller spiser gris. Merker at jeg har problemer med norske tradisjoner som inneholder julemat og alkohol. Dette gjør at jeg heller ikke kan ha en norsk gutt, for julemiddag hos svigers ville ikke passet meg f eks! Jeg har aldri vært personlig religiøs, ikke kristen heller, og syns religion ofte blir misbrukt og skaper mye forferdelse. Blir ikke helt klok på religionene heller, man finner jo dårlige ting både i islam og kristendommen. Men de grunnverdiene i islam følger jeg tilfeldigvis fordi det føles rett. Er det noen norske muslimer her egentlig? Hva gjorde at dere fant ut at dere var muslimer? For det er ikke noe jeg har siktet meg inn på, det er noe jeg har funnet ut ut fra verdiene mine - det er det som er så rart. Anonymkode: 0e4cd...f48 Du kan jo ikke skrive norsk og muslimsk som motsetninger. Du føler deg mer utenlandsk enn norsk går an å si. Du føler deg mer muslimsk enn kristen/ateist går også an å si. Hvis du skal sammenligne noe, så må du jo sammenligne noe sammenlignbart. Du kan ikke sammenligne en nasjonalitet og en religion. Det er jo også norske muslimer. Så hva da? Føler du deg mer som en iransk muslim? Eller en bosnisk muslim? Eller en saudi-arabisk muslim? Anonymkode: a32a3...0cb 7
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #11 Skrevet 10. februar 2020 Hallo ❤️ jeg er norsk revertitt, og jeg forstår litt hvordan du har det på en måte. Før jeg ble muslim hadde jeg for det meste utenlandske venninner. Mine norske venninner gikk ofte på fest og drakk og sånt, men jeg ville ikke fordi jeg tenkte at ingen ville bli kjent med meg osv.. Og når de snakket om det dagene etter, hørtes det kjedelig ut. Jeg pleide å sitte med venninnene mine hjemme hos dem, vi spiste snop og koste oss. Ikke noe guttesnakk, og jeg følte meg mye mer hjemme sammen med venninnene mine. Praten gikk mye lettere, vi hadde det mer gøy. Men så trodde jeg på Gud, eller, jeg hadde aldri blitt lært opp til det for foreldrene mine er ikke religiøse, men jeg har alltid trodd (takk indoktrinering på barneskolen). Jeg tok trosbekjennelsen da jeg var enig i at Gud er én og alt det andre jeg fant logisk i Islam.. Kulturen og verdiene, kjemien og venninnene mine var jo en av årsakene til at jeg valgte å bli kjent med islam. De andre religionene jeg hadde lært om på skolen var ikke riktig for meg. Eneste norske jeg får i meg nå er maten jeg noen ganger lager hjemme, Eller hos foreldrene mine.. Jeg er jo norsk, mannen min er fra et annet land, vi snakker norsk, vi har en del av de samme greiene (typ hilser ikke når vi går inn i heisen og er skikkelig asosiale), og jeg er helt "nazi" på å komme tidsnok, og det har jeg fra foreldrene mine. De verdiene du har er noe du fint kan ta vare på. Det er først når du spør deg selv hva du tror på osv at du kan feks velge religion osv. Vi mennesker har mye til felles av verdier, så du kan fint kalle deg norsk selvom du ikke omfavner alllllttt... Anonymkode: b3d08...a44
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #12 Skrevet 10. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ei norsk jente i tyveårene som ikke drikker alkohol eller spiser gris. Merker at jeg har problemer med norske tradisjoner som inneholder julemat og alkohol. Dette gjør at jeg heller ikke kan ha en norsk gutt, for julemiddag hos svigers ville ikke passet meg f eks! Jeg har aldri vært personlig religiøs, ikke kristen heller, og syns religion ofte blir misbrukt og skaper mye forferdelse. Blir ikke helt klok på religionene heller, man finner jo dårlige ting både i islam og kristendommen. Men de grunnverdiene i islam følger jeg tilfeldigvis fordi det føles rett. Er det noen norske muslimer her egentlig? Hva gjorde at dere fant ut at dere var muslimer? For det er ikke noe jeg har siktet meg inn på, det er noe jeg har funnet ut ut fra verdiene mine - det er det som er så rart. Anonymkode: 0e4cd...f48 Hvorfor kan du ikke ha en norsk mann pga. julemiddag hos svigers? Pinnekjøtt er ikke gris, og er en stor favoritt hos mange Men om du føler det muslimsk så fint for deg. Men det burde ikke bety at du av den grunn ikke kan finne deg en ikke-muslimsk norsk mann. Anonymkode: 5ceff...d8f 6
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 10. februar 2020 #13 Skrevet 10. februar 2020 (endret) Å være religiøs handler om å tro, hva man spiser/drikker er en liten del av det. Man er ikke muslim bare fordi man ikke spiser svin og drikker alkohol. Akkurat som man ikke blir hindu hvis man slutter å spise ku. Og selvsagt kan man ha norsk mann selv om man ikke spiser svin! Er jo mange nordmenn som er vegetarianere, f.eks., tror de overlever julen hos svigers likevel. Høres ut som om du har en form for identitetskrise, TS. Råder deg til å holde hodet kaldt og ikke kaste deg inn i en religion for å "finne deg sjæl". Snakk heller med noen du stoler på eller oppsøk psykolog. Endret 10. februar 2020 av Anonymus Notarius
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #14 Skrevet 10. februar 2020 Samme her... føler meg mer som pave Johannes enn norsk🤫 Anonymkode: db8e1...618 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #15 Skrevet 10. februar 2020 Dette har ikke nødvendigvis med islam å gjøre. Man kan ha likt syn på mange ting, og likevel ha totalt forskjellig livssyn. Jeg spiser heller ikke svin, drikker ikke alkohol, går aldri på byen (har aldri interessert meg), og sparer penger til å bytte ut hele garderoben til noe mer sømmelig. Men jeg er ikke muslim. Anonymkode: a50df...b95 1
Isambard Skrevet 10. februar 2020 #16 Skrevet 10. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ei norsk jente i tyveårene som ikke drikker alkohol eller spiser gris. Merker at jeg har problemer med norske tradisjoner som inneholder julemat og alkohol. Dette gjør at jeg heller ikke kan ha en norsk gutt, for julemiddag hos svigers ville ikke passet meg f eks! Jeg har aldri vært personlig religiøs, ikke kristen heller, og syns religion ofte blir misbrukt og skaper mye forferdelse. Blir ikke helt klok på religionene heller, man finner jo dårlige ting både i islam og kristendommen. Men de grunnverdiene i islam følger jeg tilfeldigvis fordi det føles rett. Er det noen norske muslimer her egentlig? Hva gjorde at dere fant ut at dere var muslimer? For det er ikke noe jeg har siktet meg inn på, det er noe jeg har funnet ut ut fra verdiene mine - det er det som er så rart. Anonymkode: 0e4cd...f48 Grunnverdiene til både Islam og tradisjonell kristendom er at det finnes gode og onde mennesker. De tror på en allmektig gud som bestemmer hva som er godt og ondt. De tror at det bare finnes én riktig måte å leve på- - De som tror på riktig gud er gode og kommer til himmelen. - De som tror på feil gud er per definisjon onde kommer til helvete. De fortjener evig pine. Hvis det føles rettferdig for deg at som ikke er muslimer skal pines i evighet ved 50 000 grader, så bør du bli muslim. I følge koranene er helvetesild 70 ganger varmere enn ild på jorden.
Conal Skrevet 10. februar 2020 #17 Skrevet 10. februar 2020 (endret) Du må lære å lese mellom linjene i religiøs lære og ordtak. Det hele er metafor for virkeligheten. Ikke gå deg vill i detaljene og bildene. En klok person kan lese Koranen og bruke den for å bli opplyst. En tosk vil lese Koranen og forankre seg bare dypere i tåpelighet. Sinnet kan ikke få tilgang til absolutt sannhet per definisjon. Enhver symbolsk fremstilling du gjør av sannheten vil aldri være sannheten i seg selv. Så sannheten er alltid skjult av språk og livssyn. Vitenskap er ikke bedre. Du kan ha en perfekt beskrivelse av sannheten i vitenskapelige termer, men den vil fremdeles være 100% usant. Så vitenskap er ikke noe mer nøyaktig enn religion når det gjelder å fatte absolutt sannhet. Det er ingen tilnærming mulig for Sannheten. Det er grunnen til at så få mennesker forstår det. Den eneste måten er å gå utenfor sinnet. Men det krever bevissthet, som mangler, som er hele problemet. Når det gjelder Bibelen, ble det skrevet av tilhengere som tydelig aldri var opplyst. Jesus skrev ikke Bibelen. Bibelen er også forurenset av mange politiske agendaer. Men likevel kan du fortsatt finne mange referanser til opplysning i Bibelen hvis du forstår hva opplysning er. Åndelige bøker er ikke skrevet for moderne vitenskapelige materialistiske rasjonalistiske sinn. Din rasjonalistiske tankegang er på mange måter en modern sykdom. Moderne mennesker har mistet evnen til å tolke symboler og metaforer, som er hva all åndelig lære er. De er ikke ment å være vitenskapelige fordi vitenskap kan IKKE modellere sannhet eller Gud eller noen annen dyp åndelig innsikt. Vær forsiktig med å pålegge kulturer og folkeslag for 2000 år siden med dine egne tanker og skjevheter i moderne tid. De var på mange måter langt mer avanserte enn vi er. De var mye mer åpne for direkte bevissthet, mens hodene våre er fylt med "vitenskapelige" forestillinger og modeller, hvorav ingen er helt sanne, og lar tankene være lukket for direkte bevissthet. Endret 10. februar 2020 av Conal
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #18 Skrevet 10. februar 2020 1 time siden, Isambard skrev: Grunnverdiene til både Islam og tradisjonell kristendom er at det finnes gode og onde mennesker. De tror på en allmektig gud som bestemmer hva som er godt og ondt. De tror at det bare finnes én riktig måte å leve på- - De som tror på riktig gud er gode og kommer til himmelen. - De som tror på feil gud er per definisjon onde kommer til helvete. De fortjener evig pine. Hvis det føles rettferdig for deg at som ikke er muslimer skal pines i evighet ved 50 000 grader, så bør du bli muslim. I følge koranene er helvetesild 70 ganger varmere enn ild på jorden. Muslimer sier ikke at de som tror på feil gud er onde. De sier at den som dør og ikke aksepterer guds religion, Islam, kommer til helvetet og evig pine i det neste liv. Det er ikke noe som heter feil gud i Islam. De har kun en gud som er skaper av alt, og alt annet er skapt og kan per definisjon ikke ha Gud som tittel, det kalles polyteisme, strikt monoteisme definisjon av Gud. Anonymkode: 3caa9...2df
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #19 Skrevet 10. februar 2020 3 minutter siden, Conal skrev: Du må lære å lese mellom linjene i religiøs lære og ordtak. Det hele er metafor for virkeligheten. Ikke gå deg vill i detaljene og bildene. En klok person kan lese Koranen og bruke den for å bli opplyst. En tosk vil lese Koranen og forankre seg bare dypere i tåpelighet. Sinnet kan ikke få tilgang til absolutt sannhet per definisjon. Enhver symbolsk fremstilling du gjør av sannheten vil aldri være sannheten i seg selv. Så sannheten er alltid skjult av språk og livssyn. Vitenskap er ikke bedre. Du kan ha en perfekt beskrivelse av sannheten i vitenskapelige termer, men den vil fremdeles være 100% usant. Så har du lest Koranen? Anonymkode: 3caa9...2df
Conal Skrevet 10. februar 2020 #20 Skrevet 10. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så har du lest Koranen? Anonymkode: 3caa9...2df Hele, 3 ganger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå