Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært arbeidsledig en stund og har nå søkt meg inn på voksenopplæring fra høsten. Økonomisk vil jeg ha alt for lite å leve av, så om jeg ikke klarer å finne meg en deltidsjobb før den tid, sliter jeg. Har jeg rett på noe fra Nav, hvis jeg tar videregående skole? Har hørt at man ikke får hjelp om man går på høyskole.

Jeg har ett barn, og det jeg vil få av Lånekassa og barnetrygd/bidrag, vil ikke holde til å dekke alle mine utgifter. Jeg har vært til og fra på Nav i 9-10 år, fordi jeg har jobbet så mye deltid, så jeg håpet jo at de kan se verdien i at jeg må få meg en utdannelse, så jeg kan få meg en jobb.. 

Anonymkode: 2ea3c...8af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Studenter har ikke rett på bostøtte eller sosialhjelp, så du må nesten kutte i utgiftene hvis ikke studielånet strekker til. Det er jo en grunn til at studenter bor i kollektiv, i studentbolig eller finansierer bolig og bil med deltidsjobb. Jeg klarte aldri å få en jobb mens jeg studerte, på tross av mange søknader, så bodde på 11 kvm i hele perioden.

Anonymkode: 95e5b...9e6

Skrevet

Du må søke lån hos lånekassen og jobbe ved siden av, slik som alle andre studenter som ikke er syke

Anonymkode: fc694...1c7

• Liker 1
Skrevet

NAV støtter ikke studenter, om det ikke er spesielle grunner for det. Så du må nok ta opp lån i Lånekassen.

Anonymkode: 166e0...c58

Skrevet

Jeg skal selvfølgelig søke Lånekassa, men etter å ha regnet på det, vil jeg være 5-6000,- i minus/mnd. Faktisk nærmere 10.000,- i minus, om jeg mister bostøtten jeg har idag, fordi jeg begynner på skole. Hvordan får folk det til?🤷‍♀️ Jeg er som sagt alene med barn, som ikke er stort nok til å være alene enda, og SFO koster også 3000,-/mnd. Skjønner ikke hvordan jeg skal få det til. Jeg er jo helt avhengig av å finne meg en helgejobb før den tid, om ikke Nav kan hjelpe meg.

TS

Skrevet

Å få dekket utdanning hvis du går på AAP er ganske så lett hvis du ikke har utdanning fra før eller må omskoleres. Men, som arbeidsledig er det mye verre. Om du er registrert som arbeidssøker hos NAV, ikke har utdanning, barnet er under 8 år og du er alene så kan du søke om overgangsstønad. Den kan man få når man går på skolen, hvis du ikke har utdanning fra før.

Anonymkode: 279aa...1fd

• Liker 1
Skrevet
På 10.2.2020 den 19.10, AnonymBruker skrev:

Å få dekket utdanning hvis du går på AAP er ganske så lett hvis du ikke har utdanning fra før eller må omskoleres. Men, som arbeidsledig er det mye verre. Om du er registrert som arbeidssøker hos NAV, ikke har utdanning, barnet er under 8 år og du er alene så kan du søke om overgangsstønad. Den kan man få når man går på skolen, hvis du ikke har utdanning fra før.

Barnet er 9 år. 

TS

Skrevet
On 2/9/2020 at 11:52 PM, AnonymBruker said:

Jeg skal selvfølgelig søke Lånekassa, men etter å ha regnet på det, vil jeg være 5-6000,- i minus/mnd. Faktisk nærmere 10.000,- i minus, om jeg mister bostøtten jeg har idag, fordi jeg begynner på skole. Hvordan får folk det til?🤷‍♀️ Jeg er som sagt alene med barn, som ikke er stort nok til å være alene enda, og SFO koster også 3000,-/mnd. Skjønner ikke hvordan jeg skal få det til. Jeg er jo helt avhengig av å finne meg en helgejobb før den tid, om ikke Nav kan hjelpe meg.

TS

Studentbolig og et helt minimalt forbruk. Ellers er det vanskelig å vite hvor du kan kutte uten å ha sett budsjettet ditt.

Anonymkode: 95e5b...9e6

• Liker 1
Skrevet
På 10.2.2020 den 19.10, AnonymBruker skrev:

Dette. Jeg går voksenopplæring nå, vgs, og får dekket av nav. 

Det er rett og slett fordi det er den enkleste veien for meg for å få en jobb jeg potensielt kan stå i. Jeg har en skade, så det er umulig for meg å forsette i jobben jeg hadde, og dermed gikk jeg over i aap. Det er det jeg har nå og, gjennom studieløpet. 

Anonymkode: e7047...6d6

Skrevet

Du kan søke om sosialhjelp, men det er ikke sikkert du kvalifiserer da du skal ta utdannelse. Be om et møte med sosionom på NAV. Den eneste ytelsen på NAV som er enkel å kombinere med utdannelse er overgangsstønad. 

Anonymkode: 3519b...b73

Skrevet

Finnes det noe stipend eller legatordninger du kan søke på?

Er du alene om omsorgen for barnet?
Er det treårig videregående du skal ta eller bare enkelte fag? En mulighet kan jo være at du kan ta det på deltid og kombinere med jobb  

kvalifiserer du for tiltakspenger ? Hva med kvalifiseringsprogrammet?

ikke lett å vite hvordan man skal fikse dette, men det bør være noen muligheter.  Jeg er enig med de som foreslår en prat med sosionom på Nav. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...