AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #1 Skrevet 9. februar 2020 Vi holder på å bygge hus og har en mildt sagt dårlig opplevelse av utbygger. Vi opplever gang på gang at snekkerne ikke får beskjed fra utbygger om avtalte endringer. Samme gjelder rørlegger som er utbyggers egne. De får ikke beskjed fra den som har ansvaret om endringer iforhold til opprinnelig tegninger. utbygger lyver og påstår at ting er billigere og tar kortere tid enn det som er tilfelle. Eksempelvis taktekking, de påsto det tok 1 dag, det tok 1,5 uke. Klart ting da blir billigere på papiret. Jeg er så lei av å følge med på alt og måtte gi beskjed når ting ikke blir som avtalt. Snekkerne er pisslei av at de ikke får beskjeder og må rette opp når vi sier ifra at noe annet er avtalt. vurderer å bare notere ned de feil vi finner så får de dure på, og heller rette opp senere når de er kommet mye lenger. er det sånn det skal være? Byggeleder er omtrent 100% fraværende og vi føler vi gjør hans jobb. Anonymkode: 1c595...b3a
Oppgitt78 Skrevet 9. februar 2020 #2 Skrevet 9. februar 2020 (endret) Kommunikasjonssvikt er dessverre ikke heeeelt uvanlig i slike tilfeller. Det bør ikke være deres jobb å følge opp dette, men det er ofte det som er den enkleste løsningen. Jeg ville gitt en liste over alle avtalte endringer til de som jobber på plassen, i første omgang. Det bør være tilstrekkelig i de fleste tilfeller. Endret 9. februar 2020 av Oppgitt78
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #3 Skrevet 9. februar 2020 Alle jeg kjenner som bygger hus er igjennom samme suppen som du beskriver. Endringer, feilbestillinger osv. De skal bygge drømmen sin og så svikter hovedentreprenøren fullstendig. Anonymkode: 52ff9...8f3 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #4 Skrevet 10. februar 2020 3 timer siden, Oppgitt78 skrev: Kommunikasjonssvikt er dessverre ikke heeeelt uvanlig i slike tilfeller. Det bør ikke være deres jobb å følge opp dette, men det er ofte det som er den enkleste løsningen. Jeg ville gitt en liste over alle avtalte endringer til de som jobber på plassen, i første omgang. Det bør være tilstrekkelig i de fleste tilfeller. Ja, det er klart det er den letteste løsningen, men det går samtidig en faen i meg, for at vi følger med sparer utbygger masse penger, så egentlig skulle vi bare gitt faen og latt de holde på. vi har tatt opp manglende kontroll et par ganger og det hjelper i nøyaktig 2 dager. Bruker masse av vår arbeidstid på å følge opp ting de burde ha gitt beskjed om, og føler egentlig at de burde kompensert det på noen måte. Anonymkode: 1c595...b3a
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #5 Skrevet 10. februar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle jeg kjenner som bygger hus er igjennom samme suppen som du beskriver. Endringer, feilbestillinger osv. De skal bygge drømmen sin og så svikter hovedentreprenøren fullstendig. Anonymkode: 52ff9...8f3 Skjønner ikke at bransjen skal være sånn. Blir så oppgitt. Får lyst til å ta igjen med samme mynt. Anonymkode: 1c595...b3a
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #6 Skrevet 10. februar 2020 Da vi bygget hus tok det ikke lang tid før vi forstod at det var best å være bygge-/prosjektleder selv. Hadde vi ikke tatt kontroll på et tidlig tidspunkt tør jeg egentlig ikke tenke på hva resultatet hadde blitt.🤯 Anonymkode: 20184...264 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #7 Skrevet 10. februar 2020 Ja du bør følge med på alt og være der mesteparten av tiden. Bygges 3 hus på andre siden av gaten her, er nesten aldri noen der og jobber, materialet blir søkkvått fordi de ikke dekker det til (glava, treverk), de bruker ekstremt lang tid når det først er folk tilstede. F.eks brukte 7 mann 3 dager på å slå på ytterkledning på en vegg. Anonymkode: 96221...3c8
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #8 Skrevet 10. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Da vi bygget hus tok det ikke lang tid før vi forstod at det var best å være bygge-/prosjektleder selv. Hadde vi ikke tatt kontroll på et tidlig tidspunkt tør jeg egentlig ikke tenke på hva resultatet hadde blitt.🤯 Anonymkode: 20184...264 Vi har også sett det i lang tid. Hadde i starten en kontrollør inne men det fungerte dårlig. I tillegg påsto byggeleder at det var bortkastet fordi han gjorde samme jobben som han selv. Jaja det kan vel diskuteres.. snekkerne startet i oktober med selve byggingen og sier at byggeleder har vært ser noen få ganger. Utbygger mener at vi ikke skal ha tilgang til huset fordi det er en byggeplass. Befaringer skal avtales. Takk og lov at snekkerne er av en annen oppfatning slik at vi har tilgang til huset 24/7. Ellers hadde vi jo aldri oppdaget feil som blir gjort. Vi har fantastiske snekkere som står på og også forteller om de ser noe de ikke er fornøyd med, men som utbygger ikke vil fikse. Så kan vi late som at vi har oppdaget det selv og spørre utbygger (har ikke lyst til at snekkerne skal bli upopulær). Akkurat nå er jeg pisslei hele prosjektet og kunne solgt det om noen var interessert. Mistenker at utbygger har for mange prosjekter og at vi blir nedprioritert. Anonymkode: 1c595...b3a 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #9 Skrevet 10. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja du bør følge med på alt og være der mesteparten av tiden. Bygges 3 hus på andre siden av gaten her, er nesten aldri noen der og jobber, materialet blir søkkvått fordi de ikke dekker det til (glava, treverk), de bruker ekstremt lang tid når det først er folk tilstede. F.eks brukte 7 mann 3 dager på å slå på ytterkledning på en vegg. Anonymkode: 96221...3c8 Vi er der nesten daglig, men utbygger ønsker ikke at vi skal ha tilgang. Vi har heldigvis flinke folk på plassen, det er lenger opp i systemet at problemene ligger. Anonymkode: 1c595...b3a 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #10 Skrevet 10. februar 2020 Vi hadde samme opplevelse, men ikke like ille. Vi brukte et lite norsk forma med bare to ansatte tømrere, der den ene var byggmester. Så han var her hver dag og vi avtalte direkte med ham. Verre var det med særlig elektriker, for er møkkafirma uten noe som helst av kommunikasjon!! Membran som jobbet her var flink da, og npr jeg hadde mast nok ble det til at vi avtalte alt direkte med ham. Så det ble bra til slutt heldigvis 😊 Bare å svelge kamelen fremfor å stå på din rett - det er bare dere som taper og står med et HIS som dere ikke er fornøyd med. Det lønner seg veldig å være på. Anonymkode: 4abc6...041
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #11 Skrevet 10. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi hadde samme opplevelse, men ikke like ille. Vi brukte et lite norsk forma med bare to ansatte tømrere, der den ene var byggmester. Så han var her hver dag og vi avtalte direkte med ham. Verre var det med særlig elektriker, for er møkkafirma uten noe som helst av kommunikasjon!! Membran som jobbet her var flink da, og npr jeg hadde mast nok ble det til at vi avtalte alt direkte med ham. Så det ble bra til slutt heldigvis 😊 Bare å svelge kamelen fremfor å stå på din rett - det er bare dere som taper og står med et HIS som dere ikke er fornøyd med. Det lønner seg veldig å være på. Anonymkode: 4abc6...041 Oi, damn you, autocorrect! * men han, ikke membran * «bedre å svelge kameler», ikke «bare å svelge kamelen» * hus ikke HIS osv osv osv 🙄 Anonymkode: 4abc6...041
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #12 Skrevet 10. februar 2020 Som byggherre må du holde løpende kontroll etter min erfaring. Vi hadde en dyktig byggmester og håndplukkede rørlegger- og elektrikerfirma, likevel stort behov for å alltid ha en hånd på prosessen. Anonymkode: e4a6a...71a 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #13 Skrevet 10. februar 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: Vi er der nesten daglig, men utbygger ønsker ikke at vi skal ha tilgang. Vi har heldigvis flinke folk på plassen, det er lenger opp i systemet at problemene ligger. Anonymkode: 1c595...b3a Huff det høres kjipt ut men bra dere passer på. De som jobber ved siden av oss snakker hverken norsk eller engelsk så mine forsøk på å spørre om de ikke skal dekke til materialet i snøen, gjennom google translate har gått heller dårlig, de som skal ha husene har ikke vært her siden før byggingen startet. Hvorfor sier utbygger at dere ikke skal ha tilgang? Høres suspekt ut. Anonymkode: 96221...3c8
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #14 Skrevet 10. februar 2020 Du bør følge med på alt. Min bror med familie har bygget hus. Prosjektleder viste seg aldri på byggeplassen. De måtte følge med på alt som ble gjort for det ble stadig noe feil. Mye løgn fra prosjektleders og og snekkeres side som ble avslørtt. Hun måtte sjekke opp i alt. De gjorde mye selv på huset også. De har dokumentert all fremgang og arbeid som har blitt gjort. Viser seg at prosjektleder og snekkere har gjort mye feil som enda ikke har blitt rettet tre år etter ferdigstillelse. Nå blir det rettssak. Mitt råd er å følge med hele tiden. Ta bilder og film. All kommunikasjon må foregå skriftlig. Muntlig kommunikasjon må du ta opptak av. Anonymkode: 0f1cb...4b3
..... Skrevet 10. februar 2020 #15 Skrevet 10. februar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huff det høres kjipt ut men bra dere passer på. De som jobber ved siden av oss snakker hverken norsk eller engelsk så mine forsøk på å spørre om de ikke skal dekke til materialet i snøen, gjennom google translate har gått heller dårlig, de som skal ha husene har ikke vært her siden før byggingen startet. Hvorfor sier utbygger at dere ikke skal ha tilgang? Høres suspekt ut. Anonymkode: 96221...3c8 De kom med dette allerede på kontraktsmøtet. Fordi det er en byggeplass og om vi skader oss er det deres ansvar. Vi vil jo gjerne følge med og har ikke anledning til å være der på dagtid bestandig, så det er på ettermiddager og helger vi bruker til på å sjekke ting. Vi har heldigvis norske, lokale snekkere, så språk er ingen problem.
OppNedPåAlt Skrevet 10. februar 2020 #16 Skrevet 10. februar 2020 Tydeligvis... Bygger selv hus nå, og det føles iblant som en fulltidsjobb å gå rundt å passe på småting som er avtalt, skrevet ned i mail og blitt pratet om. Så kommer man på byggeplass og der mangler de småtingene. Gang på gang har jeg sagt at vi må få beskjed i forkant av ting som skal bestilles slik at det blir riktig, men enten så blir det bestilt og er feil, eller så får vi beskjed samme dag. Som en som aldri har vært borti prosessen før er jeg sjokkert og litt fortvilet, og forstår ikke hvordan folk kan ta seg betalt for så dårlig prosjekthåndtering.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #17 Skrevet 10. februar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde samme opplevelse, men ikke like ille. Vi brukte et lite norsk forma med bare to ansatte tømrere, der den ene var byggmester. Så han var her hver dag og vi avtalte direkte med ham. Verre var det med særlig elektriker, for er møkkafirma uten noe som helst av kommunikasjon!! Membran som jobbet her var flink da, og npr jeg hadde mast nok ble det til at vi avtalte alt direkte med ham. Så det ble bra til slutt heldigvis 😊 Bare å svelge kamelen fremfor å stå på din rett - det er bare dere som taper og står med et HIS som dere ikke er fornøyd med. Det lønner seg veldig å være på. Anonymkode: 4abc6...041 Vi har et stort firma som utbygger, men de har leid inn et mindre firma til snekkerjobben, og det funker fint. Elektrikerne er også supre. Kjempefin kommunikasjon der. Rørleggerne er utbyggers egne, og har hatt ei grei dialog med leder, men han videreformidler ikke til de som er på plassen. Jeg er så lei av dette, og det går rett og slett på psyken løs. Mest lyst til å grine. Anonymkode: 1c595...b3a 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #18 Skrevet 10. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør følge med på alt. Min bror med familie har bygget hus. Prosjektleder viste seg aldri på byggeplassen. De måtte følge med på alt som ble gjort for det ble stadig noe feil. Mye løgn fra prosjektleders og og snekkeres side som ble avslørtt. Hun måtte sjekke opp i alt. De gjorde mye selv på huset også. De har dokumentert all fremgang og arbeid som har blitt gjort. Viser seg at prosjektleder og snekkere har gjort mye feil som enda ikke har blitt rettet tre år etter ferdigstillelse. Nå blir det rettssak. Mitt råd er å følge med hele tiden. Ta bilder og film. All kommunikasjon må foregå skriftlig. Muntlig kommunikasjon må du ta opptak av. Anonymkode: 0f1cb...4b3 Vi har også erfart kun skriftlig kommunikasjon. Utfordringen er når de ikke svarer. Vi tar bilder underveis hele tiden. Gjorde det dessverre ikke helt i starten, men nå har vi vært veldig på. Anonymkode: 1c595...b3a
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #19 Skrevet 10. februar 2020 2 minutter siden, OppNedPåAlt skrev: Tydeligvis... Bygger selv hus nå, og det føles iblant som en fulltidsjobb å gå rundt å passe på småting som er avtalt, skrevet ned i mail og blitt pratet om. Så kommer man på byggeplass og der mangler de småtingene. Gang på gang har jeg sagt at vi må få beskjed i forkant av ting som skal bestilles slik at det blir riktig, men enten så blir det bestilt og er feil, eller så får vi beskjed samme dag. Som en som aldri har vært borti prosessen før er jeg sjokkert og litt fortvilet, og forstår ikke hvordan folk kan ta seg betalt for så dårlig prosjekthåndtering. Nei, det er ganske utrolig! De skriver med gaffel også på alt de skal gjøre. Vår erfaring er hittil at egeninnsatsen koster oss mer, for uttrekket er for lavt. Utbygger tar seg god fortjeneste på det de ikke skal gjøre selv. Anonymkode: 1c595...b3a
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #20 Skrevet 10. februar 2020 Noen venner hadde samme problem som dere. De måtte påpeke feil ukentlig og prosjektleder var aldri tilstede. De bor på et sted hvor alle bruker dette firmaet og alle har visst hatt problemer med han (likevel er det kun han som brukes...). Du må dokumentere alt skriftlig og mase deg ihjel på prosjekt/byggeleder. Slik kom mine venner ut av knipa, de maste så mye at han til slutt ga seg. Anonymkode: cbe41...194
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå