Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at jeg høres veldig kjip ut, men jeg lurer på om man faktisk må bli ordentlig kjent med naboene?

Noen naboer som jeg ikke har noe til felles med, verken i alder eller livssituasjon, mener vi bør bli enda bedre kjent en dag utover vanlig hils. Jeg verdsetter privatlivet mitt veldig høyt og vil ikke at folk skal ringe på for å prate, bare fordi vi bor ved siden av hverandre. Eller måtte bruke dyrebar kveldstid på småsnakk med noen jeg ikke har kjemi med.
Er det lov å komme med en unnskyldning og bli hjemme, eller blir det for sært?

Anonymkode: 6d724...59c

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at jeg høres veldig kjip ut, men jeg lurer på om man faktisk må bli ordentlig kjent med naboene?

Noen naboer som jeg ikke har noe til felles med, verken i alder eller livssituasjon, mener vi bør bli enda bedre kjent en dag utover vanlig hils. Jeg verdsetter privatlivet mitt veldig høyt og vil ikke at folk skal ringe på for å prate, bare fordi vi bor ved siden av hverandre. Eller måtte bruke dyrebar kveldstid på småsnakk med noen jeg ikke har kjemi med.

Jeg sier hei til noen av de nærmeste naboene, men thats it. Ønsker ikke noe mer heller og det funker fint for meg. 

• Liker 5
Skrevet

Nei, du må ingenting.

Anonymkode: 136ba...db0

• Liker 5
Skrevet

Å være på hils, liten prat i gate innimellom er greit. Skal det være noe mer må det være god kjemi.

• Liker 3
Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier hei 🙂 og 1 min småprat hvis jeg f.eks holder på med hekken og en nabo går forbi, det er det.

Hadde dødd om det ble sånn at naboer ba meg over , kom og ringte på døra og ville ha en kaffe, by inn på kaffe osv 🤣

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 7
Skrevet

Du MÅ ingenting, men det er jo greit å være på hils med naboene og ha et vennlig forhold syns jeg. Greit å ha noen som kan ta inn posten hvis du reiser vekk, eller kanskje til og med en pakke om du ikke er hjemme når DHL står på døren med den tingen du bare må ha akkurat i dag. Også greit at noen følger med når du reiser vekk i tilfelle innbrudd, eller kan sende deg en sms når du er på ferie og strømmen har vært vekke så lenge at innholdet i fryseboksen har tint. Jeg har for øvrig jobbet mange år i helse og har ikke tall på alle de gangene pasienter er blitt funnet fordi naboer har reagert på at postkassen er full eller gardinene trukket for på feil tid. Man må ikke ha kaffeslabberas og bli bestis med naboene, men et visst naboforhold kan være praktisk å opparbeide seg. 

Anonymkode: 4a03a...b24

• Liker 12
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hold på privatlivet ditt. De som har lyst til å sosialisere kan gjøre det. Selv er jeg som deg- hjemme vil jeg helst forbli så anonym som mulig.

• Liker 5
Skrevet

Glad for å se at det ikke bare er jeg som er litt privat av meg og synes det holder med å hilse og si noen ord ute. I dette nabolaget er det så veldig fokus på å ha det hyggelig sammen, men for meg virker det ikke helt naturlig. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner ingen av naboene her. Snakker aldri med dem annet enn kun hei. 

• Liker 2
Skrevet

Vi kjenner flere av naboene våre, spesielt godt de som barna våre leker med. Vi kan slå av en rask prat ved postkassene eller småprate litt under dugnad (har en lekeplass i gaten). Har vært invitert til en julefest, og deltok på den. Når det er sagt, så er det INGEN som ringer på og inviterer seg selv på kaffe eller byr inn. Det går som oftest i hei og hallo, noen ganger litt mer om noe spesielt har skjedd (som da jeg hadde født ene barnet mitt eller det var observert noen menn som forsøkte å ta seg inn i en bil på gjesteparkeringen). Ellers aldri noe mer!

Nå vet jeg ikke hvilket nabolag du bor i, men jeg opplever her at alle har sitt travle liv og har sosial kompetanse nok til å ikke trenge seg på hos andre 😊 Synes det er godt at vi kjenner naboene, for det er en viss trygghet i det dersom noe skulle skje - som en annen over her nevner. Her passer vi på hverandre, men er VELDIG glad i privatliv og plager ikke hverandre mer enn nødvendig 😊

Anonymkode: 87380...3f2

• Liker 1
Skrevet
På 9.2.2020 den 20.33, AnonymBruker skrev:

Typisk nordmann, du. (Ikke noe galt i det, kun en konklusjon). 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer fra ett annet land med annen kultur. Men har vokst opp i Norge og bodd her i 20 år.

Nei, her må du ingenting. Og det er jo en fin ting.

Men samtidig synnes jeg at naboforholdene i Norge er ekstremt kalde. De fleste naboer er på ett nivå der de sier kun hei til hverandre. I beste fall slår de av en kort prat om de tilfeldigvis møtes samtidig ved postkassen..

I mitt land er det vanlig at naboer besøker hverandre ofte, tar en kopp kaffe eller gjerne besøk på kvelden en gang i blant. Og de hjelper hverandre på godt og vondt.

Har aldri sett noe av det i Norge desverre...

Anonymkode: e28a4...c8d

• Liker 6
Skrevet

Mens vi bodde i blokk var vi en stund nabo med en einstøing jeg regner med var psykisk syk. Han hadde aldri besøk og gikk aldri ut av leiligheten sin annet enn sent på kveld og natt. Leilighetene våre lå såpass tett at jeg til tider ble engstelig for at noe hadde skjedd ham hvis jeg ikke så han på en stund. Var på døra hans 2-3 ganger mens vi bodde der for å sjekke om alt stod bra til og han ble jo bare irritert og lei av at vi plaget han stakkar. Jeg fikk dårlig samvittighet for man skal jo ikke trenge seg på mennesker som ikke vil ha kontakt! Jeg håper likevel at han innerst inne forstod at det kun var godt ment og fordi vi ble bekymret for han. 

Anonymkode: 51448...1a5

• Liker 1
Skrevet

Man må ingenting. Også vi som gjerne vil bli kjent med flere forstår og respekterer at ikke alle er interessert. Vi har best forhold til to familier som bor to rekker bortenfor på hver side av oss, de inviterer vi på middag og blir invitert til, reiser på ferie sammen og gjør mye annet sammen.

Men de som bor i samme rekke som oss er ikke interessert i et sånt forhold, de har nok med familie og venner andre steder. Det er selvsagt helt greit, vi har en god tone og snakker sammen når vi treffer hverandre ute eller hvis det er noe spesielt, men det er alt.

Vi kan likevel hjelpe hverandre om det er noe, ta inn posten, vanne blomster osv. En av dem kjørte en del for oss da vi var uten bil noen dager, og vi passet barna deres da begge foreldrene måtte jobbe en uke i juli. Så det går fint an å ha et godt naboforhold uten å løpe ned dørene hos hverandre. :)

Anonymkode: 1e162...5d6

• Liker 1
Skrevet
På 9.2.2020 den 20.58, visp skrev:

Hold på privatlivet ditt. De som har lyst til å sosialisere kan gjøre det. Selv er jeg som deg- hjemme vil jeg helst forbli så anonym som mulig.

Høres trist ut..... Heldigvis har jeg ikke så kjipe naboer :)

Anonymkode: 1c094...07b

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer fra ett annet land med annen kultur. Men har vokst opp i Norge og bodd her i 20 år.

Men samtidig synnes jeg at naboforholdene i Norge er ekstremt kalde. De fleste naboer er på ett nivå der de sier kun hei til hverandre. I beste fall slår de av en kort prat om de tilfeldigvis møtes samtidig ved postkassen..

I mitt land er det vanlig at naboer besøker hverandre ofte, tar en kopp kaffe eller gjerne besøk på kvelden en gang i blant. Og de hjelper hverandre på godt og vondt.

Slik vokste jeg opp i Norge, men tidene har forandret seg. Nå lever vi i en verden der folk for angstanfall og føler privatlivet blir invadert hvis noen ringer på telefonen uanmeldt :( For ikke snakke om kommer på døra..... meg, meg, meg og meg! 

• Liker 3
Gjest Dævendøtte
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres trist ut..... Heldigvis har jeg ikke så kjipe naboer :)

Så lenge man velger selv å være alene, så er det ikke trist :) Mange som liker å være anonyme. 

Skrevet
On 2/9/2020 at 8:46 PM, Jr.Garcon said:

Jeg sier hei 🙂 og 1 min småprat hvis jeg f.eks holder på med hekken og en nabo går forbi, det er det.

Hadde dødd om det ble sånn at naboer ba meg over , kom og ringte på døra og ville ha en kaffe, by inn på kaffe osv 🤣

Ja det hadde jo vært krise.

Anonymkode: 4a613...040

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det hadde jo vært krise.

Anonymkode: 4a613...040

Ja, det syns jeg faktisk.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg; mye koseligere. Nordmenn sitter mer og mer inne i sin egen stue, er vi redd hverandre?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...