AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #1 Skrevet 9. februar 2020 Hvis jeg sender privat mail fra jobb konto og sletter den så med engang, kan arbeidsgiver fortsatt se den på noen måte ? Gjorde en tabbe når jeg var stressa og er livredd for at min privat samtale med sensitivt innehold kan nå ses på av noen på jobben 😱 Anonymkode: 60d5f...b2a
nomore82 Skrevet 9. februar 2020 #2 Skrevet 9. februar 2020 Ja det er teknisk mulig. Men det strenge regler rundt det så det er ingen selvfølge at det blir gjort. 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #3 Skrevet 9. februar 2020 Ohhh neiiiii Hvem kan se det da ? Vi leier tjenester av et IT selskap, er det kun de som har tilgang ? Eller kan min nærmeste leder se det ? Anonymkode: 60d5f...b2a
EvaLena Skrevet 9. februar 2020 #4 Skrevet 9. februar 2020 Din leder kan fort finne ut av dette. Vi får ikke lov å bruke jobbmail til private ting. Noen på jobben min har brukt den privat og det ble ikke godt mottatt av øverste hold. Hvorfor bruker du jobbmail til private ting, du har vel en privat mail?
Fireflies Skrevet 9. februar 2020 #5 Skrevet 9. februar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ohhh neiiiii Hvem kan se det da ? Vi leier tjenester av et IT selskap, er det kun de som har tilgang ? Eller kan min nærmeste leder se det ? Anonymkode: 60d5f...b2a Det er strenge regler for tilgang til jobbmail.
nomore82 Skrevet 9. februar 2020 #6 Skrevet 9. februar 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ohhh neiiiii Hvem kan se det da ? Vi leier tjenester av et IT selskap, er det kun de som har tilgang ? Eller kan min nærmeste leder se det ? Anonymkode: 60d5f...b2a Umulig for oss å svare på. Det kommer an på hva vedkommende har av tilganger i systemet. Men mest sannsynlig nei. Så spørsmålet på om det er mulig så er svaret ja. Men jeg tviler på at det skjer om det var et enkelttilfelle. Skaff deg privat e-post til privat e-post og bruk jobb e-post til... jobb
Brunello Skrevet 9. februar 2020 #7 Skrevet 9. februar 2020 (endret) Så lenge du ikke gjør noe veldig dumt på jobb, vil ikke arbeidsgiver lese din private e-post (om du har en normal arbeidsgiver). Det er allment akseptert å sende privat e-post fra jobb, men man bør slette jobb-signaturen. Endret 9. februar 2020 av Brunello 1
nomore82 Skrevet 9. februar 2020 #8 Skrevet 9. februar 2020 Akkurat nå, Brunello skrev: Så lenge du ikke gjør noe veldig dumt på jobb, vil ikke arbeidsgiver lese din private e-post (om du har en normal arbeidsgiver). Det er allment akseptert å sende privat e-pist fra jobb, men man bør slette jobb-signaturen. Det er nok allment akseptert at det kan forekomme - men det er ikke allment akseptert at det skjer regelmessig 1
Brunello Skrevet 9. februar 2020 #9 Skrevet 9. februar 2020 1 minutt siden, nomore82 skrev: Det er nok allment akseptert at det kan forekomme - men det er ikke allment akseptert at det skjer regelmessig Jo, det er det. I alle fall blant folk som jobber foran en PC hele dagen. 2
Druid Skrevet 9. februar 2020 #10 Skrevet 9. februar 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg sender privat mail fra jobb konto og sletter den så med engang, kan arbeidsgiver fortsatt se den på noen måte ? Gjorde en tabbe når jeg var stressa og er livredd for at min privat samtale med sensitivt innehold kan nå ses på av noen på jobben 😱 Anonymkode: 60d5f...b2a Okay, la oss få ryddet litt opp. En epostadresse basert på ditt navn, er privat, selv i jobbsammenheng. Arbeidsgiver har ingen automatisk rett til å se den, og din nærmeste leder har ingen direkte mulighet for å få tilgang til den. I utgangspunktet skal slike forespørsler først rettes til deg for at du skal godkjenne tilgangen, og hvis du ikke er tilgjengelig skal det dokumenteres hva man leter etter og det er kun eposter som tilhører dette temaet man har lov å ta ut. Så slapp av. 7
nomore82 Skrevet 9. februar 2020 #11 Skrevet 9. februar 2020 4 minutter siden, Brunello skrev: Jo, det er det. I alle fall blant folk som jobber foran en PC hele dagen. Den IT policyen der skulle jeg ha likt å se Jeg jobber med drift at blant annet e-postsystemer, og har gjort det nå i snart 20 år både internt i bedrifter og som en del av en større leverandør som drifter løsningen for flere tusen kunder. Jeg har til gode å kjenne til en bedrift som aktivt aksepterer at ansatte bruker jobbens e-postkonto til private formål. Tvert i mot har de fleste jeg har vært borti et klart forhold til at det ikke skal forekomme. Samtidig så har jeg enda ikke møtt noen avdelingsledere eller bedriftsledere som går etter de som gjør dette i enkelttilfeller - det ville da vært på eller over grensen av ulovlig overvåking på jobb. Unntakene fra dette vil være mindre bedrifter med få ansatte som enten ikke har tenkt at dette kan være et problem for arbeidsgiver, eller som ikke bryr seg. Men det er fortsatt en forskjell mellom "allment akseptert" å gjøre det, og "allment" akseptert at det kan forekomme innimellom.
nomore82 Skrevet 9. februar 2020 #12 Skrevet 9. februar 2020 7 minutter siden, Druid skrev: Okay, la oss få ryddet litt opp. En epostadresse basert på ditt navn, er privat, selv i jobbsammenheng. Viktig å skille på privat, som i privat-utenfor-jobben-sammenheng, og privat som i personlig. Navngitt e-postadresse på jobben med fornavn + etternavn er en personlig konto den ansatte har i den ene bedriften. Og tilgang til denne kontoen fra leder, kollegaer og andre sjefer er strengt regulert av Datatilsynet som du er inne på. Men det er altså ikke privat.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #13 Skrevet 9. februar 2020 2 minutter siden, nomore82 said: Den IT policyen der skulle jeg ha likt å se Jeg jobber med drift at blant annet e-postsystemer, og har gjort det nå i snart 20 år både internt i bedrifter og som en del av en større leverandør som drifter løsningen for flere tusen kunder. Jeg har til gode å kjenne til en bedrift som aktivt aksepterer at ansatte bruker jobbens e-postkonto til private formål. Tvert i mot har de fleste jeg har vært borti et klart forhold til at det ikke skal forekomme. Samtidig så har jeg enda ikke møtt noen avdelingsledere eller bedriftsledere som går etter de som gjør dette i enkelttilfeller - det ville da vært på eller over grensen av ulovlig overvåking på jobb. Unntakene fra dette vil være mindre bedrifter med få ansatte som enten ikke har tenkt at dette kan være et problem for arbeidsgiver, eller som ikke bryr seg. Men det er fortsatt en forskjell mellom "allment akseptert" å gjøre det, og "allment" akseptert at det kan forekomme innimellom. Det er bare å se på medlemslister det. Så ser du at folk bruker jobbmail privat. Foreldre på fotballaget, medlem i båtforening, dnt osv, veldig mye bruk av jobbmail der Anonymkode: 34dfd...076
nomore82 Skrevet 9. februar 2020 #14 Skrevet 9. februar 2020 I know - men det betyr ikke at det er allment akseptert av arbeidsgiver. 1
cloudsinger Skrevet 9. februar 2020 #15 Skrevet 9. februar 2020 "En arbeidsgiver kan bare gjøre innsyn i ansattes e-post eller private filer i to tilfeller. Det første er når det er nødvendig for å ivareta driften av virksomheten, det andre er ved mistanke om grove brudd på arbeidstakerens plikter." https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/personvern-pa-arbeidsplassen/innsyn-epost-filer/ 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #16 Skrevet 9. februar 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg sender privat mail fra jobb konto og sletter den så med engang, kan arbeidsgiver fortsatt se den på noen måte ? Gjorde en tabbe når jeg var stressa og er livredd for at min privat samtale med sensitivt innehold kan nå ses på av noen på jobben 😱 Anonymkode: 60d5f...b2a Jobber selv som IT-ansvarlig og har mulighet til se alle disse meldingene. Anonymkode: dfd9d...c44 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #17 Skrevet 9. februar 2020 Jeg er så gammel at jeg bare antar at sjefene snoker i e-posten min når de måtte føle for det. Finnes sikkert alltid en grunn de mener er god nok, og jeg kan jo aldri bevise om de har gjort det eller ikke? Anonymkode: 23ab3...20e 1
Brunello Skrevet 9. februar 2020 #18 Skrevet 9. februar 2020 8 minutter siden, nomore82 skrev: I know - men det betyr ikke at det er allment akseptert av arbeidsgiver. Lederne i bedriftene bruker jobb-mailen like flittig privat som andre. Jeg ser faktisk at en del ledere bruker jobb-mailen for å oppnå fordeler.
abc123detvardet Skrevet 9. februar 2020 #19 Skrevet 9. februar 2020 (endret) 55 minutter siden, EvaLena skrev: Din leder kan fort finne ut av dette. Vi får ikke lov å bruke jobbmail til private ting. Noen på jobben min har brukt den privat og det ble ikke godt mottatt av øverste hold. Da bryter arbeidsgiver personopplysningsforskriften. Endret 9. februar 2020 av abc123detvardet 1
EvaLena Skrevet 9. februar 2020 #20 Skrevet 9. februar 2020 2 minutter siden, abc123detvardet skrev: Da bryter arbeidsgiver personopplysningsloven. Det vet ikke jeg noe om. Jeg bare vet det har vært noen oppvaskmøter med de som brukte jobbmail til private ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå