Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobbet som lærer i noen år, og trivdes godt. Holdt på med hobbyer i fritiden, var sosial og reiste mye i vinterferier, påske osv. Leste mye bøker. 

Så flyttet jeg, og fikk jobb på en annen skole. Jeg har bare 50% årsvikariat, og blir «kastet rundt» på huset for å få tjent litt mer penger. 

Klassen jeg har fast er så bråkete. Mellomtrinnet. De roper midt i timen. Roper stygge ting til hverandre, blander seg inn i hva alle andre gjør, gidder ikke gjøre oppgaver. De har fortalt meg at de gjerne ville ha flere leker/ aktiviteter/ quiz osv. Men de saboterer dette også. De bråker, eller kommer med useriøse svar som er fks rasistiske eller inneholder banning. Noen elever går bare rett ut av klasserommet. De kaster ting rundt om kring, noen kastet til og med noe på meg en gang da jeg hadde ryggen til. De slåss i friminuttet. De er ekstremt kranglete, og nekter å høre på meg. Jeg er sta, og går ikke inn i noe diskusjon. Da blir jeg skreket til, eller får døra slengt i trynet. 

Kontaktlærer bryr seg ikke, og er ikke interessert i samarbeid med oss andre lærerne. Jeg er helt alene. Ledelsen sier bare «huffda», og gjør ikke noe mer med det. Jeg har ikke tid til samtaler med elevene, da må jeg komme i fritiden og det gidder jeg ikke. Det er så mye tilsyn på denne skolen, at jeg ofte bare har 15 min pause hver dag, så jeg har ikke tid til noen samtaler. Jeg har prøvd å ta noen samtaler i friminutt, men har fått klager fra ledelsen om at jeg ikke går til tilsyn. Så om en elev roper «jævla neger» til en annen, så har jeg ikke tid til å ha samtale med eleven om det, og kontaktlærer tar ikke tak i det. Jeg stopper det selvsagt der og da, men det fortsetter jo bare senere. Jeg kan ikke gå ut av klasserommet i timen, for da begynner de bare å bråke og tulle. Har prøvd før. Kom inn igjen til elever som står på pulten, noen som klipper håret sitt, noen har begynt å se på YouTube med høyt volum, noen tegner på tavla osv.

Før jul var jeg helt utslitt. Jeg har aldri opplevd lignende. Jeg sov kanskje 2-4 timer hver natt i ukedagene. Våknet ofte. Svettet mye. Mareritt. Spiste lite. Orket ikke dusje. Var på gråten hver morgen. Måtte ta pauser på vei til jobb for å roe meg ned og puste så tårene ikke skulle komme. Begynte å røyke igjen. Brakk meg mens jeg stressrøyket.

Orket ikke være sosial. Orket ikke hobby, bøker og reiser. Jeg tar et studie på deltid, og har derfor fri hver fredag. Dager jeg skal bruke til å lese pensum. Jeg brukte de bare til å sove, ofte våknet jeg ikke før kl 13. 

Det gikk bedre etter jul, men nå har elevene begynt å bli varme i trøya igjen. Her om dagen var det en som sparket en annen liggende nede så hn begynte å blø. Jeg hadde ikke tid til samtale med de involverte. Jeg måtte videre til neste klasse. Kontaktlærer har sagt at hn skal ta en samtale, men det har ikke skjedd enda. Sist jeg hadde time med dem, gjorde de ikke en dritt, og de oppførte seg bare fornærmet da jeg ba dem fokusere på arbeidet. De lo høylydt av meg. Ga faen. Var frekke. 

I helga har jeg bare vært helt apatisk. Jeg spiller meningsløse dataspill når jeg har tunge dager. Jeg klarer ikke gjøre noe annet. Har ikke gjort noe annet hele helga. Sov dårlig natt til idag. Gruer meg til mandag. 

Hadde et kortere vikariat for en annen klasse for en stund siden, og der gikk det kjempebra. Andre klasser jeg har hatt, har det også gått bra i. Men ikke i denne. Jeg gir snart opp, så får de seile sin egen sjø. Jeg er redd for å få søvnproblemer og alt det der igjen. I dag brakk jeg meg da jeg spiste. Jeg får veldig dårlig matlyst når jeg er i dårlig humør. Jeg klarer ikke få ned nok. Men det ender bare opp med at jeg blir svimmel. 

Hjelp...

Anonymkode: 09128...9ae

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriv avviksmelding på ALT, dokumenter ALT. Og søk andre jobber.

Og: Tenk så jævlig for de elevene som IKKE bråker å være i den klassen! Du er voksen og kan gå ut, de må sitte der i åtte timer hver dag. Noen må ta tak i det, seriøst. 

Anonymkode: 240e3...2fd

• Liker 13
Skrevet

Denne klassen trenger en miljøterapeut i tillegg til de vanlige lærerne. Høres ut som et klassisk tilfelle av at de voksne har latt miljøet rundt barna skure og gå av seg selv. 

• Liker 2
Skrevet
Just now, absinthia said:

Denne klassen trenger en miljøterapeut i tillegg til de vanlige lærerne. Høres ut som et klassisk tilfelle av at de voksne har latt miljøet rundt barna skure og gå av seg selv. 

De har hatt mange lærere før, så det har vært veldig ustabilt på den fronten. Det var tydeligvis ingen av lærerne på skolen som ville ha de i år, så de tok inn vikarer. Kontaktlærer er en de kjenner fra før og har respekt for, men som nevnt er det dårlig samarbeid. 

Klassen har timer med sosiallærer, og sosiallærer har samtale med flere elever, men det er ekstremt mye som brenner. Det er få ordentlige vennskap i klassen. Det er en stadig kamp. Mye utestenging og slåssing. Det er nok mye av dette som kommer til uttrykk i undervisningen også. I tillegg tviler jeg på at de har tiltro til lærerne, siden de har hatt så mange og alle bare har gitt opp og forlatt dem. 

TS

Skrevet

Vi var en slik klasse. Vi hadde en horribel lærer i alle fag helt til starten av syvendeklasse. Hele gruppedynamikken var dermed ødelagt. 

Vi brant gjennom utallige vikarer den høsten. Målet vårt var alltid å få læreren til å gråte.  Og det fikk vi alltid til. 

Skolen fikk ny rektor rundt jul, og rektoren satte umiddelbart inn alle de eldste og mest erfarne lærerne i klassen vår.  Og det funket som ei kule. 

Vi lærte mer fag det halve året enn vi hadde lært på mange år. 

Og selv om vi ikke ble perlevenner i klassen, så ble det et fungerende miljø. 

Anonymkode: 96b6c...e38

• Liker 5
Skrevet

Hører rundt om i fagmiljøet at mange mellomtrinn strever mye for tiden. Jobber selv på mellomtrinnet og vurderer å omskolere meg.

Anonymkode: 994fe...bd6

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi var en slik klasse. Vi hadde en horribel lærer i alle fag helt til starten av syvendeklasse. Hele gruppedynamikken var dermed ødelagt. 

Vi brant gjennom utallige vikarer den høsten. Målet vårt var alltid å få læreren til å gråte.  Og det fikk vi alltid til. 

Skolen fikk ny rektor rundt jul, og rektoren satte umiddelbart inn alle de eldste og mest erfarne lærerne i klassen vår.  Og det funket som ei kule. 

Vi lærte mer fag det halve året enn vi hadde lært på mange år. 

Og selv om vi ikke ble perlevenner i klassen, så ble det et fungerende miljø. 

Anonymkode: 96b6c...e38

Ja, denne klassen skulle hatt godt erfarne lærere. Det har de også hatt, men disse nektet å ha dem i år. Jeg trodde jeg hadde vært borti utfordrende klasser før, men denne tar kaka. 

Jeg vurderer å bare gi litt opp. Ikke ta så mange kamper og la de bare feile. Skrive ned alt som skjer og gi beskjed så godt jeg kan til kontaktlærer og ledelse. 

TS

Skrevet

Jeg var vikar i en slik helvettesklasse, takk og lov jeg bare var ringevikar og kunne slutte på dagen når jeg kjente at jeg ikke fikk sove på kvelden fordi jeg gruet meg så mye.

Anonymkode: 91b65...123

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville meldt i fra til fylkesmannen om ledelsen ikke tar tak

• Liker 4
Skrevet

Skulle trodd du jobbet i klassen jeg jobbet i som assistent for noen år siden. De er nå på mellomtrinnet.. De hadde kun respekt for kontaktlærer. Der ble vi bitt, kadtet ting på, kalt ting, ting ble kastet rundt, unger stakk av. De var som dyr.. De knakk meg totalt, jeg ble sykemeldt og har ikke jobbet på skole siden da.. 

Anonymkode: 03a96...d9e

Skrevet

Uff, skjønner at det er en helt trist situasjon. Veldig frustrerendes. Når jeg var elev på barneskolen hadde jeg en veldig bråkete klasse og lærerne kjeftet og slo i pulten. Var til og med mye mobbing i klassen også. Skjønner virkelig at lærerne blir sliten. Jeg var en rolig elev som oppførte meg. Kanskje dere burde ordne et ordentlig foreldremøte pluss med kontaktlærer. Si ifra il foreldrene at elevene oppfører seg veldig dårlig. Kanskje få de til å sitte igjen etter skoletid. Burde vært litt straff for de elevene. Det du også kan gjøre er bare å boikotte en time. Det husker jeg ene læreren min gjorde. Noen elever burde virkelig bli satt på plass og fått husarrest. Kanskje du skal søke en ny jobb på en annen skole? Høres ikke greit ut sånn som du har det nå. Enig i at noe drastisk burde gjøres

Skrevet

Burde ha vært en slags skolefengsel for de verste bøllene. Pluss straff som å vaske hele klasserommet etter skoletid. 

Skrevet

Meld inn 9a. Da følger det tvang med fra fylkesmann, g det høres nødvendig ut her. Det er jævliig for deg, men enda være for barna i klassen. 

Skrevet

Skriv avviksmeldinger på alt. Det er kjempeviktig å dokumentere. Involver fylkesmannen, gjerne på paragraf 9a. Snakk også med din nærmeste leder, og ta notater fra samtalen. 

Anonymkode: dc1e3...6a5

Skrevet

TS her. Vi har to 9a-saker i klassen. Fylkesmann har vært inne før fordi skolen ikke har fulgt opp. Jeg gjør mitt beste for å følge disse opp, men det blir egentlig bare mest for å dokumentere. De ungene blir jo aldri venner uansett. 

TS 

Skrevet

Føler med deg. Søk ny jobb, ta vare på deg selv og forsøk å komme deg bort. Dette er et ledelsesproblem. Og foreldrene burde sannelig begynne å oppdra barna sine.

Så lenge du er der: ta med telefon og ring rektor for å få assistanse hver gang det "brenner". De MÅ sette inn mer ressurser i slike klasser. 

Anonymkode: 2d850...ce6

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Føler med deg. Søk ny jobb, ta vare på deg selv og forsøk å komme deg bort. Dette er et ledelsesproblem. Og foreldrene burde sannelig begynne å oppdra barna sine.

Så lenge du er der: ta med telefon og ring rektor for å få assistanse hver gang det "brenner". De MÅ sette inn mer ressurser i slike klasser. 

Jeg skal ikke jobbe der etter sommeren. Tenker å holde ut frem til sommeren. Er bare vikar, så kontrakten går ut da uansett. 

Tror det bare er jeg som ser på dette som et problem, eller blir sliten av det da. De andre lærerne tåler mer bråk, og de har høyere stemme og er strengere og «skumlere» enn meg. Den ene læreren kjeftet på en elev så hn gråt en gang. Egentlig var det ikke for noe alvorlig. Så der er disiplinen i orden.

En annen lærer som er nyutdannet, kan si at en time gikk bra selv om elevene har bråket noe. Hn har ikke så høye forventninger. Men hn har også hatt noen slitsomme timer og uttrykt at hn snart ikke orker mer. Jeg får snakke mer med hn og vi får evt dokumentere sammen. 

Jeg har spurt etter ressurser, men det skjer ikke. Klassen skal ha ekstra tilsyn i enkelte situasjoner pga 9a, men jeg er ofte alene, og det blir aldri satt inn vikar når andre lærere er borte.

Jeg snuser på å sykemelde meg om jeg får søvnproblemer og sånt igjen. Jeg tror jeg var utbrent før jul, eller? Jeg er ikke lege. 
Hvor lenge kan man evt bli sykemeldt? Det hjalp for meg å ha juleferie, men jeg grua meg jo hele ferien, og de siste dagene var helt forferdelige. Var i så dårlig humør. Følte meg deprimert og full av angst. (I mangel på bedre uttrykk. Men jeg følte meg helt forferdelig). Så om jeg blir sykemeldt, så vet jeg ikke om to uker holder, når det ble så jævlig i jula. 

Noen som har erfaringer med dette?

TS

Skrevet

Huff, føleren!! Er faktisk i samme situasjon som deg akkurat nå. 

Jobber selv i skolen og opplever til tider et frustrerende samarbeid med enkelte av lærerne. Spesielt når de plutselig skal klikke på meg for noe jeg ikke kan noe for (særlig i situasjoner som omplasseringer som har fått store konsekvenser for elevene jeg har fulgt opp). Og hvis jeg skulle komme med ideer til undervisning, så blir ideene mine slått ned på. Har også vært utsatt for herseteknikker i tillegg, noe som gjør at jeg ikke vil si noe på møter. Har sagt i fra til ledelsen om dette, men det har tatt altfor lang tid før de har valgt å ta tak i det - og da har jeg allerede begynt å søke på andre jobber... 

Viktig at du finner en skole som du kan identifisere deg med når det kommer til verdier og som har lik syn som deg når det gjelder samarbeid 👍 

Alle skoler er forskjellige, så mitt tips til deg når du søker på nye jobber er å lage en liste over din drømmeskole - alt fra organisering, ledelsen, samarbeid, verdier og visjoner osv! Det hjelper nok for å holde motet oppe 😊

Anonymkode: 105d9...ee8

Skrevet

Jeg jobbet i tre år på en slik skole, og grudde meg ofte, men jeg var aldri sykemeldt. Jeg var borte noen få dager på de tre årene , skyldte på mageproblemer, men det var egentlig fordi jeg var helt utslitt av søvnmangel og grudde meg for mye.

Å være sykemeldt ville for meg egentlig bare ha gjort det verre å komme tilbake. Jeg bet tennene sammen og prøvde å konsentrere meg om det positive; de elevene som faktisk ville lære noe og som var flotte. De druknet jo ofte blant de bråkete. Var også bevisst på å skape meg noen positive oaser i hverdagen. For meg var det å drive med en kjekk hobby en kveld i uka, f.eks.

Lykke til! Fokuser på at det er et avgrenset tidsrom. Gjør en ok jobb, men vær bevisst på å holde en del fritid hellig. 

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
On 2/10/2020 at 5:33 PM, AnonymBruker said:

Jeg jobbet i tre år på en slik skole, og grudde meg ofte, men jeg var aldri sykemeldt. Jeg var borte noen få dager på de tre årene , skyldte på mageproblemer, men det var egentlig fordi jeg var helt utslitt av søvnmangel og grudde meg for mye.

Å være sykemeldt ville for meg egentlig bare ha gjort det verre å komme tilbake. Jeg bet tennene sammen og prøvde å konsentrere meg om det positive; de elevene som faktisk ville lære noe og som var flotte. De druknet jo ofte blant de bråkete. Var også bevisst på å skape meg noen positive oaser i hverdagen. For meg var det å drive med en kjekk hobby en kveld i uka, f.eks.

Lykke til! Fokuser på at det er et avgrenset tidsrom. Gjør en ok jobb, men vær bevisst på å holde en del fritid hellig. 

TS her. 
Takk for gode råd. Du har rett i at jeg bare trenger å gjøre en ok jobb. Jeg har begynt å ikke ha så høye forventninger til elevene. 

Her om dagen skjedde det drøyeste jeg noen gang har opplevd i et klasserom. Jeg skal ikke si hva det var, holder dette så anonymt som jeg klarer. Men det var helt sykt. Det svartnet omtrent for meg, og det er første gangen jeg har sendt elever til rektor. Jeg ble nesten kvalm, og klarte ikke ta hånd om det. Ikke nok med at de gjorde noe som er fryktelig ugreit, men de sto og skrek til meg og skyldte på MEG for det også. Bare tull. Resten av dagen var jeg bare dritt lei og det gikk ut over resten av klassen. Fikk selvfølgelig ikke snakket med rektor om det etterpå, for hn er på møter hele jævla tida. 

Jeg skal bare holde ut nå. Jeg får gjøre en ok jobb, som du sier. Jeg har press på meg pga 9a, samt krav fra ppt, og vi må dokumentere mye. Det er ekstra slitsomt, men jeg får gjøre det minimale og bare være ærlig om de gangene det ikke går. De kan ikke forvente at en tilfeldig vikar skal klare å følge opp noe som har foregått i flere år. 

Jeg har også begynt å be elevene ta ting med kontaktlærer i stedet for med meg. Hvis de har gjort noe som krever at de burde hatt en prat med en voksen, så gir jeg bare beskjed videre til kontaktlærer eller ledelsen. Jeg har ikke tid til elevsamtaler, så jeg kan ikke ta det ansvaret. Kontaktlærer tar sjeldent tak i ting uansett da, men da har jeg hvert fall dokumentert det. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...