Gå til innhold

Dere som gir penger til tiggere (narkomane)?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Kjäre Mysan - Vär så vennlig å ikke svar sarkastisk til mine innlegg.

Jeg er heller ikke dum, og du er ikke den förste med tankene du tenker.

Skrevet

Mysan, det er da vel få her inne som sier de skal kastes ut og ikke få hjelp!

det er faktisk heller ingen som sier at de skal behandles dårlig uansett om det har valgt det selv eller ikke.

(men ang røykere, ja, det kan de skylde seg selv!! og jeg har røyket fast i 14 år og sluttet, kunne da ikke skylde på andre? krevde heller aldri at staten skulle betale røyken min når jeg var tom og uten penger!! hvis vi først skal sammenligne disse gruppene mener jeg.)

jeg synes i aller høyeste grad det bør gjøres noe for å hjelpe narkomane, både de som har havnet der pga ulykker eller dårlig barndom og de som har havnet der pga feil valg rett og slett, driter i hvorfor de havnet der jeg!

men jeg synes likevel ikke at staten skal gjøre seg til kriminelle pga dette! ergo, jeg synes ikke staten skal sponse narkomane med ulovlige stoffer!

da må narkotika legaliseres først i sin helhet, og det synes jeg faktisk heller ikke.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

(men ang røykere, ja, det kan de skylde seg selv!! og jeg har røyket fast i 14 år og sluttet, kunne da ikke skylde på andre? krevde heller aldri at staten skulle betale røyken min når jeg var tom og uten penger!! hvis vi først skal sammenligne disse gruppene mener jeg.)

Hvis røyking hadde vært ulovlig måtte man ha prostituert seg, ranet eller stjelt for å få råd til å kjøpe smuglerrøyk. Disse tingene er ikke sammenlignbart fordi røyk aldri har vært ulovlig, og man får ikke kriminelle ringvirkninger av det.

Skrevet

og derfor kan ikke røyk, overspising og lovlige ting sammenlignes, akkurat mitt poeng.

narkotika er ulovlig!

ergo må det behandles som om det er ulovlig også!

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
og derfor kan ikke røyk, overspising og lovlige ting sammenlignes, akkurat mitt poeng.

narkotika er ulovlig!

ergo må det behandles som om det er ulovlig også!

Problemet er at narkotika er ulovlig for alle. Det er mitt poeng. Hovedproblemet er ikke narkotikabruken eller brukerne, men alle problemene som er rundt det p.g.a det er ulovlig.

Det er større problemer rundt alkoholmisbruk, enn narkotikamisbruk. Forbud mot alkohol er blitt prøvd i diverse stater i USA, da oppstod de første mafiane i USA.

Skrevet

Problemet er at narkotika er ulovlig for alle. Det er mitt poeng. Hovedproblemet er ikke narkotikabruken eller brukerne, men alle problemene som er rundt det p.g.a det er ulovlig.....

så det bør legaliseres?

helt eller bare for hvem?

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

I bunn og grunn burde det vært lettere for tunge narkoman å få metadon, men det lar seg tydligvis ikke så lett gjøre.

Jeg er ikke for full legalisering av narkotika, men når man har blitt så avhengig at man vil bokstavelig talt gå over lik for å få seg en dose, ser jeg ikke poenget med å gjøre det enda verre for de enn det allerede er.

Prosjekter med rene sprøyter og sprøyterom har spart mange liv, jeg synes det er viktigere enn prinsipper.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

.. Ja så om man skal lovliggjöre kjöp, så betyr det at man enten er födt som missbruker eller ikke..

For det å legalisrer har ingen betydelse for noen andre enn de som uannsett ville blitt narkomane?

Altså ulovligheten bak det hele har ingen som helst nytte for seg?

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Jeg snakket om den gruppen som ikke lenger velger om de skal ta en dose eller ikke.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Ja. Jeg mener bare at det ikke alltid er svart/hvitt. I noen tilfeller virker lover mot sin hensikt.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Det finns mange land og "styresystemer" i verden, har du ett eksempel der det har gått bra?

Skrevet

en tigger kom til meg og spørte om jeg hadde 20kr til en pølse, for han var så sulten. jeg tenkte at hvis jeg ga han pengene ville de muligens gå til narkotika, så vet du hva jeg gjore? jeg gikk bort på en narvesen kiosk og kjøpte en pølse til han.

Gjest Gjesta
Skrevet
Og så vet jeg at noen vil si: SYke? I såfall er det en sykdom de har påført seg selv. Da kan de ha det så godt.

Ok, da kommer jeg dere i forkjøpet og spør som følger: Gjelder dette folk som røyker også? Folk som spiser for mye? Folk som drikker?

Folk som havner på legevakten på grunn av fyllekrangler - burde de egentlig bare hives ut igjen? Tross alt sørger disse håpløse individene for at sykehuskøene våre er lange som uår.

Og folk som legges inn for hjerteinfarkt, og hvor det kanskje skyldes røyking eller overvekt - bør disse nektes behandling? De er jo egentlig selvforskyldt syke, så da regnes det jo egentlig ikke... eller?

Ja, dette er jeg enig i Mysan. Vi må fri oss fra denen tankegangen om at det er selvforskyldt. Jeg har vært sammen med en metadonbruker i nesten 5 år og fulgt han s oppturer og nedturer. Det har slitt mye på meg, men jeg har ihvertfall innsett at det er en sykdom. Han ville så gjerne klare dette, men jeg tro ikke han gjør det dessverre. Jeg vil ikk kalle han svak eller at det er selvforskyldt. Jeg tror du må ha en viss kjennskap til narkomane for å virkelig forstå den grusomme situasjonen de er inne i. Og når du har det , vil du slutte å si slike tåpelige ting som at det er selvforskyldt og at det ike er en sykdom , og at de må ta seg sammen. Vi må heller tenke annerledes og ta vare på livskvaliteten så lenge de ike klarer å slutte å ruse seg..

Gjest Gjesta
Skrevet
en tigger kom til meg og spørte om jeg hadde 20kr til en pølse' date=' for han var så sulten. jeg tenkte at hvis jeg ga han pengene ville de muligens gå til narkotika, så vet du hva jeg gjore? jeg gikk bort på en narvesen kiosk og kjøpte en pølse til han.[/quote']

ja, vel og bra det, men jeg hadde ikke brydd meg om at han kjøpte stoff for pangene. han burde fått det av staten mener nå jeg!

• 2 uker senere...
Skrevet

ja, det er sant som du sier. Det ligger stort sett alltid en forferdelig historie eler grunn bak det hele.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...