Gå til innhold

Dere som gir penger til tiggere (narkomane)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man kan se det sånn ja. Hvorfor tror du legemiddelavhengige mennesker frekventerer til plata og skippergata, - det er jo for å få sosialkontakt + tilgang til legemidler.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vel, så lenge diskusjonen er på det planet har jeg ingen interesse av å diskutere videre.

ha en god helg waco. :ler:

Gjest blablab
Skrevet
vel, så lenge diskusjonen er på det planet har jeg ingen interesse av å diskutere videre.  

ha en god helg waco.  :ler:

Også en interessant hersketeknikk.

Skrevet

Uvitenhet er vår fremste folkesykdom aline... Jeg anklager deg ikke selv om du vil distansere deg fra virkeligheten, du må gjerne tro at narkomane befinner seg på skippergata fordi det er så koselig der... og derfor ende konklusjonen slik.

Og som sagt, - hvorfor tror du, mennesker søker seg til legemiddelbaserte miljøer? Det er vel ikke pga smertelindring og sosial kontakt?

Skrevet

den enenste grunnen til at jeg fortsetter å svare er fordi du spør direkte meg waco, men dette er faktisk ikke en diskusjon jeg er interessert i å ha med deg.

det er ikke av uvitenhet og heller ikke for å herske, men rett og slett fordi visse vegger gidder jeg ikke slå hodet mot av ren erfaring med å slå hodet i den veggen mange ganger for mange år siden, noen av oss lærer. :wink:

så kan jo du og gjest synes akkurat hva dere vil om meg for det, DET gjør ikke noe. :tunge1:

Gjest Gjesta
Skrevet

så siden det er dyrere og ulovlig, så bør staten sponse det? :o

hva slags logikk er det?

det er ulovlig, det i seg selv burde jo tilsi at staten ikke skal sponse det!!

dersom staten sponser folk med noe som faktisk gjør dem til kriminelle, så gjør jo staten staten til kriminell også da, og det er ønskelig? :klø:

gamle kriminelle skal få mer støtte en gamle alkoholikere, fordi det er større stress å bruke noe dyrt ulovlig?

Jeg tenker mere på det å ta vare på menneskeverdet da. Narkotika er dyrt og det er mye stress for en gammel utslitt narkoman å få tak i det. Bør vi ikek helelr orden det slik at han får best mulig livskvalitet framfor å hele tiden tilstrebe et liv i total rusfrihet. Ikke misforstå, jeg hater narkotika jeg sånn personlig, men jeg vil jo helst at disse utslitte individene skal slippe å komme i fengsel og stresse rund på jakt etter dop. Syke og utslitte som de er. Jeg synes det hadde vært mye bedre om de kunne fått stoffet sitt av staten og fått en litt mere verdig liv. Sjansen for at de blir rusfrie er for å si det rett ut lik null!, så hvorfor ikke gjøre det beste ut av det da med rene sprøyter, en plass å bo og inntagelse av stoff under ordnede tilværelser??? Det mener nå jeg selv om jeg er imot alt som heter narkotika!

Gjest seroxata
Skrevet

jeg gir til de fordi jeg synes synd på de! uanset hvordan de har havnet der de er i dag.... og jeg kommer ikke til å slutte med det heller

Skrevet

Jeg tenker mere på det å ta vare på menneskeverdet da. Narkotika er dyrt og det er mye stress for en gammel utslitt narkoman å få tak i det. Bør vi ikek helelr orden det slik at han får best mulig livskvalitet framfor å hele tiden tilstrebe et liv i total rusfrihet. Ikke misforstå, jeg hater narkotika jeg sånn personlig, men jeg vil jo helst at disse utslitte individene skal slippe å komme i fengsel og stresse rund på jakt etter dop. Syke og utslitte som de er. Jeg synes det hadde vært mye bedre om de kunne fått stoffet sitt av staten og fått en litt mere verdig liv. Sjansen for at de blir rusfrie er for å si det rett ut lik null!, så hvorfor ikke gjøre det beste ut av det da med rene sprøyter, en plass å bo og inntagelse av stoff under ordnede tilværelser??? Det mener nå jeg selv om jeg er imot alt som heter narkotika!

vi er vel ikke nødvendigvis flinkest til å ta vare på de eldre uansett.

men jeg ser likevel ikke hvordan staten skal kunne kriminalisere seg selv fordi folk har gjort seg kriminelle i tidligere alder og ikke takler å vedlikeholde sitt dopbruk på egenhånd.

jeg er for at man skal gjøre ting best mulig for alle, men mener også at det er viktig at staten ikke skaffer ulovlige stoffer til folk.

hvor vil det stoppe da?

om en handikappet havner på kjøret, men sliter med å få tak i og blir stresset fordi det er ulovlig og dyrt og sånt, skal staten skaffe disse stoff også? dersom de heller vil fortsette på stoff fremfor å bli stoff-fri?

dersom de skal få støtte av staten, så må de vel enten kunne bruke ett lovlig stoff eller vi må gjøre narkotika lovlig i norge. det første går vel neppe, det andre kommer heller aldri til å skje.

vi andre, som ikke detter utenfor, må faktisk sørge for alderdommen vår selv. gjør vi ikke det, sparer, pensjonsordninger etc., så er det ikke veldig mye vi sitter igjen med fra staten heller, hvorfor skal narkomane få bedre vilkår en ikke narkomane? bare fordi det er tøft for dem?

at de bør få tak over hodet, ja! (har ikke de fleste tilbud om det i norge?)

at de bør få mat, ja! de vil vel få noe fra staten, og får vel noe nå også?

men at vi skal skaffe dem dopet deres, som er ulovlig å kjøpe, deale i norge.... nei, det kommer jeg aldri til å være enig i.

Skrevet

aline, synes du staten skal slutte å utdele rene sprøyter, - hvorfor - eventuelt - hvorfor ikke?

Gjest Kriminell lov?
Skrevet
men jeg ser likevel ikke hvordan staten skal kunne kriminalisere seg selv fordi folk har gjort seg kriminelle i tidligere alder og ikke takler å vedlikeholde sitt dopbruk på egenhånd.

Slike ting skjer da ved å endre lover. Er det ulovlig å endre lover?

Gjest frp-aline
Skrevet
vi andre' date=' som ikke detter utenfor, må faktisk sørge for alderdommen vår selv. gjør vi ikke det, sparer, pensjonsordninger etc., så er det ikke veldig mye vi sitter igjen med fra staten heller, hvorfor skal narkomane få bedre vilkår en ikke narkomane? bare fordi det er tøft for dem? [/quote']

Jøss, blitt en liten frp-liberalist på dine eldre dager? Selv er jeg lei at staten (altså oss skattebetalere) tar seg av syke. Selv er jeg aldri syk. Synes disse svake individene kan klare seg selv. Det klarer jo resten av oss.

Gjest Gjesta
Skrevet

Tja..nå er jo narkomane syke individer da som så og si aldri blir friske igjen. Jeg mener vi bør hjelpe dem på en annen måte enn vi gjør nå . Vi kan vel ikke forvente at folk som er syke skal kunne klare å forsørge seg selv?? En kan bli irritert på de ja, når du selv sliter og jobber og står opp tidlig hver morgen også finnes det folk som altså da ligger og drar jeg og stjeler og alt det der.. Men de er jo syke, sånn tenker jeg iallefall, og trenger hjelp.

Gjest gjest1
Skrevet

Og alle disse blir narkiser? Jeg tror ikke at man er så avhengig av omstendigheter, alt handler om valg. Tar du de rette valg så blir du ikke narkis, det er deres egen feil. Men hvis de velger å bli narkis så er det greit for meg, en tier kan jeg godt gi.

Du lever i en veldig sort/hvit verden, Valhalla.

Når det gjelder kunnskap om menneskesinnet er du veldig veldig grønn.... allikevel liker du å hevde dine meninger i hytt og pine, og uten stopp.

Uvitenhet er egentlig ganske farlig...

Gjest gjest1
Skrevet

Selvfølgelig ville alt bli bedre, da. Problemene i kjølevannet av narkotikabruk er mer relatert til at det er ulovlig enn at det er farlig. Men den gjengse politikken går ut på å lukke igjen øynene og forby det hele, for da forsvinner det av seg selv.

:klappe: :dagensrose:

Gjest gjest1
Skrevet

Hm.. Jeg skrev til TK's innlegg.

Vi har röykeforbud, som de fleste forstår seg på og retter seg etter. De som röyker skader oss andre synlig. Man har altså forståelse for at passiv röyking er dumt. Ja.

Det er flere her inne som ikke ser at narkomani skaper problemer for oss andre som större enn det at vi må straffe dem. Det er vel ikke der problemet ligger?

TK sier blandt annet at det ikke hadde värt noe problem om man ikke hadde blitt straffet. Om ikke narkotika hadde värt ulovlig hadde det värt ok - for alle oss andre også :-?

Om de narkomane hadde fått sine "medisiner" via legen sin, istedet for å måtte kjøpe det illegalt på gata, kjære Stine, så ville de også blitt et mye mindre problem for deg, for da ville du ikke sett dem like godt hele tiden. De ville ikke hengt i Skippergata, de ville ikke flakset rundt og tigget penger til dopet sitt, og de ville ikke behøvd å begå kriminelle handlinger eller selge kroppen sin for å få penger til dop. Disse menneskene vi diskuterer nå er for lengst forbi det stadiet hvor de velger selv om de skal dope seg eller ikke.

Gjest gjest1
Skrevet
skal gamle alkoholikere få sponset spriten også? hvis det er rødsprit de drikker, skal staten sponse det for dem?

Alkoholisme og narkomani stiller i samme klasse, så hvorfor ikke? Og hvorfor drikker de rødsprit tror du?

Gjest gjest1
Skrevet
så det du prøver å si, er at plata egentlig ikke var ett sted med narkomane, det var en blanding av apotek, legesenter og behandlingssted?  :ler:

Det han prøver å si er at de narkomane ikke er kriminelle i seg selv, men de blir det fordi stoffet de trenger gjør dem kriminelle fordi det er ulovlig å bruke det.

Og fordi, som Tom Krus sier, at i og med at det er forbudt så blir det et enormt illegalt marked som styres av storkriminelle, som setter prisen og prisen settes HØYT! Noe som igjen fører til ytterligere kriminalitet for å skaffe penger til stoffet....

At det er forbudt løser faktisk INGEN problemer og får ikke andelen narkomane til å synke. Hele tankegangen er utopisk!

Gjest gjest1
Skrevet
Tja..nå er jo narkomane syke individer da som så og si aldri blir friske igjen. Jeg mener vi bør hjelpe dem på en annen måte enn vi gjør nå . Vi kan vel ikke forvente at folk som er syke skal kunne klare å forsørge seg selv??  En kan bli irritert på de ja, når du selv sliter og jobber og står opp tidlig hver morgen også finnes det folk som altså da ligger og drar jeg og stjeler og alt det der.. Men de er jo syke, sånn tenker jeg iallefall, og trenger hjelp.

Problemet ligger i at man nekter å se på dem som syke. Man ser på dem som svake individer som ikke har klart seg like bra som MEG og de som jeg kjenner. Man ser ned på dem, og man tror man vet hva som ligger bak misbruket. Og som regel vet ikke folk en dritt med mindre de har vært der selv, eller kjenner godt noen som sliter med nettopp dette.

Gjest gjest1
Skrevet

Og så vet jeg at noen vil si: SYke? I såfall er det en sykdom de har påført seg selv. Da kan de ha det så godt.

Ok, da kommer jeg dere i forkjøpet og spør som følger: Gjelder dette folk som røyker også? Folk som spiser for mye? Folk som drikker?

Folk som havner på legevakten på grunn av fyllekrangler - burde de egentlig bare hives ut igjen? Tross alt sørger disse håpløse individene for at sykehuskøene våre er lange som uår.

Og folk som legges inn for hjerteinfarkt, og hvor det kanskje skyldes røyking eller overvekt - bør disse nektes behandling? De er jo egentlig selvforskyldt syke, så da regnes det jo egentlig ikke... eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...