Gjest Devil's Spawn Skrevet 7. juni 2005 #1 Skrevet 7. juni 2005 Hvorfor gjør dere det? Er litt nysgjerrig på hvorfor, siden jeg går ut i fra at de fleste vet at de pengene går til dop.
Gjest TomKrus Skrevet 7. juni 2005 #2 Skrevet 7. juni 2005 Og hvor får de penger fra hvis ingen gir dem pengene?
Gjest Dum Perignon Skrevet 7. juni 2005 #3 Skrevet 7. juni 2005 Og hvor får de penger fra hvis noen ikke gir dem pengene? Noen andre.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 7. juni 2005 #4 Skrevet 7. juni 2005 Og hvor får de penger fra hvis ingen gir dem pengene? Så du (hvis du gir) tenker helhetlige samfunnskonsekvenser og gir for å forhindre ran og innbrudd?
Gjest Sukkerert Skrevet 7. juni 2005 #5 Skrevet 7. juni 2005 På grunn av empati til dem som har vært uheldige i livet. Det kunne vært deg eller meg.
Gjest Valhalla Skrevet 7. juni 2005 #6 Skrevet 7. juni 2005 Jeg gir kun hvis de sier de skal ha til narkotika. Ærlighet er en fin ting. Dessuten er det ikke alle som skal ha til narkotika, noen gjør det bare for å tjene ekstra penger..... Noen ganger kan man prate litt også, har møtt flere hyggelige narkiser som er verdt en tier å prate med.
Gjest TomKrus Skrevet 7. juni 2005 #7 Skrevet 7. juni 2005 Så du (hvis du gir) tenker helhetlige samfunnskonsekvenser og gir for å forhindre ran og innbrudd? Ingen av dem som tar visa, så jeg gir ikke.
Gjest Valhalla Skrevet 7. juni 2005 #8 Skrevet 7. juni 2005 På grunn av empati til dem som har vært uheldige i livet. Det kunne vært deg eller meg. Kunne ikke vært meg, man får ikke tilfeldigvis en sprøyte i armen.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 7. juni 2005 #9 Skrevet 7. juni 2005 På grunn av empati til dem som har vært uheldige i livet. Det kunne vært deg eller meg. Det kan være fint å gi til de, men er det greit å gi dersom du sponsor dopen deres?
Gjest TomKrus Skrevet 7. juni 2005 #10 Skrevet 7. juni 2005 Det kan være fint å gi til de, men er det greit å gi dersom du sponsor dopen deres? Ja. Jeg tipper de fleste vet at pengene går til dop. Dop trenger de uansett. De blir ikke nykter av å ikke få en tier av deg.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 7. juni 2005 #11 Skrevet 7. juni 2005 Bare så en ting er klart, jeg har ikke tatt noen stilling til dette, jeg bare spør .(Foreløpig).
Gjest Sukkerert Skrevet 7. juni 2005 #12 Skrevet 7. juni 2005 Kunne ikke vært meg, man får ikke tilfeldigvis en sprøyte i armen. Hvem som er genetisk betinget for alkoholisme, er tilfeldig. Det samme gjelder for ulike sider ved miljø. Noen er uheldige. De får foreldre som slår. Klarer seg dårlig på skolen. Blir deprimerte. Opplever fæle ting.
Gjest Valhalla Skrevet 7. juni 2005 #13 Skrevet 7. juni 2005 Noen er uheldige. De får foreldre som slår. Klarer seg dårlig på skolen. Blir deprimerte. Opplever fæle ting. Og alle disse blir narkiser? Jeg tror ikke at man er så avhengig av omstendigheter, alt handler om valg. Tar du de rette valg så blir du ikke narkis, det er deres egen feil. Men hvis de velger å bli narkis så er det greit for meg, en tier kan jeg godt gi.
sixx Skrevet 7. juni 2005 #14 Skrevet 7. juni 2005 Hvorfor gjør dere det? Fordi de er mennesker akkurat som meg, men med en litt annen skjebne.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 7. juni 2005 #15 Skrevet 7. juni 2005 Fordi de er mennesker akkurat som meg, men med en litt annen skjebne. Igjen, hvorfor ikke gi andre steder, der de faktisk gir mat til de narkomane?
Gjest Sukkerert Skrevet 7. juni 2005 #16 Skrevet 7. juni 2005 Og alle disse blir narkiser? Jeg tror ikke at man er så avhengig av omstendigheter, alt handler om valg. Tar du de rette valg så blir du ikke narkis, det er deres egen feil. Men hvis de velger å bli narkis så er det greit for meg, en tier kan jeg godt gi. Nei, alle disse blir ikke narkomane. Men sjansen hos dem som både er genetisk og miljømessig predisponert for det, er større enn for dem som ikke er noen av delene.
sixx Skrevet 7. juni 2005 #17 Skrevet 7. juni 2005 Igjen, hvorfor ikke gi andre steder, der de faktisk gir mat til de narkomane? Det er bl.a. Frelsesarmeen...og de får også økonomisk bidrag fra meg.
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 8. juni 2005 #18 Skrevet 8. juni 2005 På grunn av empati til dem som har vært uheldige i livet. Det kunne vært deg eller meg. Nei, det kunne ikke värt hvem som helst. Sorry - enn så lenge tror jeg ikke det. Men jeg gir de penger likevel fordi jeg synes det er trist og fordi uannsett hva de er i dag, så fortjener de flere sjanser i livet. Ikke bare for å kjöpe mer dop, men for å oppleve godhet og medmennesklighet.
Gjest gjest1 Skrevet 8. juni 2005 #19 Skrevet 8. juni 2005 Nei, det kunne ikke värt hvem som helst. Sorry - enn så lenge tror jeg ikke det. Etter å ha jobbet i rusomsorg en del år vet jeg at det kan faktisk være hvem som helst... Narkomane er ingen homogen gruppe med felles sosial bagasje og felles bakgrunn. Selvfølgelig er det endel faktorer som en gjerne ser relativt ofte; som dårlige oppvekstvilkår og manglende oppfølging. Men det er på ingen måte fasiten for alle.Det er ingen ( jeg har i hvertfall ikke opplevd det enno...) som sier at de noensinne har tatt et bevist valg på at deres framtidige "yrkeskarriere" skal være å bli narkoman...... Når det er sagt: Nei, jeg gir ikke til tiggere av noe slag, hverken narkomane eller andre. Men jeg kan godt ta med meg narkomane for å kjøpe mat, ta en kopp kaffe og prate litt.
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 8. juni 2005 #20 Skrevet 8. juni 2005 Etter å ha jobbet i rusomsorg en del år vet jeg at det kan faktisk være hvem som helst... Narkomane er ingen homogen gruppe med felles sosial bagasje og felles bakgrunn. Selvfølgelig er det endel faktorer som en gjerne ser relativt ofte; som dårlige oppvekstvilkår og manglende oppfølging. Men det er på ingen måte fasiten for alle.Det er ingen ( jeg har i hvertfall ikke opplevd det enno...) som sier at de noensinne har tatt et bevist valg på at deres framtidige "yrkeskarriere" skal være å bli narkoman...... Når det er sagt: Nei, jeg gir ikke til tiggere av noe slag, hverken narkomane eller andre. Men jeg kan godt ta med meg narkomane for å kjøpe mat, ta en kopp kaffe og prate litt. Nei, jeg mener heller ikke at det finns ett fasitsvar, eller noe som ligner i det heletatt da det gjelder narkomane. Ingenting i verden kan si at om du gjör ditt eller datt så hender dette. Det er derfor jeg ikke tror at hvem som helst kan bli det heller. Jeg har også stor erfaring av/med narkomane - og etter at man har värt forbannet, så blir man lei seg - og vil hjelpe på noen måte. Man blir naiv - Ja. Men at hvem som helst kan bli det - eller blir värende i det - det vil jeg nesten påstå at jeg vet ikke er tilfelle. Det er ikke hvem som helst som kommer seg ut av det heller. Uannsett hvor mye hjelp personen mottar, klarer ikke hvem som helst det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå