Gå til innhold

Felleskvote foreldrepenger - far fikk avslag pga mor er på dagpenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren fikk nettopp avslag på felleskvoten sin fordi jeg skal tilbake til dagpenger etter endt permisjon. Grunnen er "det er krav at mor er i arbeid i perioden far søker uttak av fellesperioden". Det refereres til folketrygdloven §§ 14-12 og 14-13. Men er ikke det slik at dagpenger (=arbeidssøking) regnes som yrkesaktivitet? De er iallfall likestilt med yrkesaktivitet når det gjelder opptjening av rett til foreldrepenger. Så vi skjønner ikke hvorfor vi fikk avslag, og hvorfor vi ikke fikk vite dette når jeg først søkte med hele vår fellesplan, men nå, like før samboeren skal ta ut sin del av permisjonen. Noen som har vært i samme situasjon? Går det an å klage? Går det ellers an for meg å ta samboeren sin felleskvote etter at han er ferdig med fedrekvoten? 

Anonymkode: ade31...444

Skrevet

Vil tro det har skjedd en feil. Har dere lagt med dokumentasjon på at du får dagpenger? 

Anonymkode: d787c...6a3

Skrevet

Det er ikke en feil. Ved opptjening regnes dagpenger som inntekt, men når det gjelder uttak av permisjon fra fellesperioden er det aktivitet som teller. Hva som godtas som aktivitet står i folketrygdloven paragraf 14-13. 

• Liker 10
Skrevet (endret)

Det som Jif sier stemmer. Vil anbefale deg å lese § 14-13 selv, så kan du se hva som godtas og ikke godtas. Hvis du har lyst så kan du selvfølgelig klage, men loven er veldig klar i dette tilfelle. 

Endret av Sylveon
Skrevet

Du må enten studere på heltid, arbeide på heltid eller studere/arbeide på heltid. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det står klart i rundskrivet: https://lovdata.no/nav/rundskriv/r14-00#KAPITTEL_4-10

Far kan ikke ta ut foreldrepenger hvis mor er arbeidsledig. Har mor begynt i arbeid og deretter blir uforutsett arbeidsledig, oppfyller mor aktivitetskravet og far kan ta ut foreldrepenger fra fellesperioden. Dette forutsetter at far mottok foreldrepenger fra fellesperioden da mor var i arbeid

NAV har ikke sagt noe på dette før siden du da strengt tatt er arbeidssøkende og kunne ha fått ny jobb innen far skal ta ut fellesperioden. For å svare på det andre spørsmålet ditt: ja, du kan ta resten av fellesperioden (hvordan dere deler denne er jo fritt) etter at far har tatt ut fedrekvoten (som er uten aktivitetsplikt for mor). Alternativt så kan det jo hende at du faktisk er i jobb før fedrekvoten er utløpt? Vil jo anta at du er aktivt jobbsøkende?

Endret av Ruthven
  • Liker 1
Skrevet

Reglene er veldig klar på at mor enten må jobbe eller studere minimum 75 % for at far skal kunne ta felleskvote.

Anonymkode: 12854...0b7

• Liker 1
Skrevet

La far ta fedrekvote først, så har du forhåpentligvis jobb til fellesdelen.

Anonymkode: 50f4f...065

Skrevet

Vi er i denne situasjonen, og endte opp med at far startet med pappakvoten, og så jobber jeg hardt med å få jobb så han kan ta felleskvote også.

Anonymkode: 26961...1d7

Skrevet

Takk til alle for svar! Vi misforstod det der med at dagpenger er likestilt med yrkesaktivitet, og planlagte permisjonen derifra. Håper jeg klarer å skaffe meg jobb snart!

Anonymkode: ade31...444

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...