AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #1 Skrevet 9. februar 2020 Leste nylig at smøreoster kan man spise om de har vært åpna i mindre enn en uke, men ikke lenger... Gjelder det også faste oster, som gulost og brunost? Eller kan de være åpna lenger? Sikkert dumt spørsmål, men finner ingen svar på det. Har en 3 uker gammel brunost som jeg har drivi og spist av, men er det liksom ikke greit? Eller hva er greia? Lurte også på om noen vet om man kan spise Gilde sin Go og Mager servelat? Leste at det skal være greit å spise servelat, men gjelder det også go og mager varianten eller er det noe spesielt med den? Leste også et sted at man skal være forsiktig med kokt skinke, siden den er kjølt ned??? Eller burde man bare begrense mengden pålegg på brødskiva? Jeg liker endel pålegg jeg da... Anonymkode: f1c54...073
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #2 Skrevet 9. februar 2020 Smøreost og faste oster er ok. Bare ikke spis de med mugg. kokt skinke går også fint, men bør spise før holdbarhetsdatoen og ikke være åpnet veldig lenge. Kjenner ikke til den servelaten, men så lenge det ikke er rått kjøtt, eller upastaurisert myk ost/melk så går det greit Anonymkode: d2c69...c22
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #3 Skrevet 9. februar 2020 Alle oster må være pasteurisert, og da er alle harde oster ok. Myke oster (brie, muggost) skal man helst ikke spise. Smøreost er noe annet, og de kan man fint spise så lenge de ikke har vært åpnet lenge. Bakterier og sopp trives mye bedre i blaute oster enn i harde oster, men smøreoster er konservert og pakket på en slik måte at de ikke utsettes for mye slikt før de åpnes. Det er også viktig å passe på hygienen, f.eks bruk rene kniver så det ikke blir masse brødsmuler i leverposteien og blåmuggost i skinkeosten. Servelat og annen spekemat er ikke varmebehandlet, men enkelte produsenter mener de har så nøye kontroll at det er trygt. Jeg husker likevel et par e-coli-skandaler som gjør meg skeptisk. Kokt skinke er varmebehandlet, men dersom pakken har vært åpnet lenge eller datoen er passert kan de gro skumle bakterier der. Så spis opp skinken i løpet av noen dager, og ikke la pakken ligge lenge på benken. Jeg ville heller ikke hatt skinke i matpakken om det ikke hadde vært kjøleskap på jobb. Du trenger ikke å begrense mengden pålegg på skiva, ta heller ekstra og skyld på at du ikke kan la ting stå åpnet så lenge😋Begrens heller hvor mange forskjellige åpne pålegg du har. Anonymkode: a7674...2d9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå