Gå til innhold

Erfaring "slip collar" hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en dansk svensk gårdshund som sliter med stress og aggresjon mot mennesker (mest når hun er stressa). Her om dagen fant jeg en video der en hundetrener som brukte en såkalt "slip collar" for å redusere stresset til hunden. Dette så ut til å fungere ganske så bra, og lurte litt på om jeg skulle prøve det selv. Her er link til video om noen skulle være interessert i å se videoen: https://www.youtube.com/watch?v=ZysU8rVlbrA 

Er det noen som har erfaringer med slik hundehalsbånd, eller vet om dette kan være dårlig mot hunden? Evt. om det er dumt å bruke slikt halsbånd til å trene med?

Takk for alle svar!

Anonymkode: d02d1...c39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er absolutt ikke noe du skal bruke. Det er en tynn snor som de har som en renneløkke rundt halsen til hunden, det øker stress og kan være veldig skadelig!

Om hun sliter med dette når hun er stressa, så finn ut hva som er stressfaktorene og reduser dem.

Ta dette gratiskurset i å gå pent i bånd fra Innlandet Hundesenter om det er det som er utfordringen:https://lisbethborgdewaard.simplero.com/page/55849-slik-laerer-du-hunden-aa-gaa-pent-i-baand

Her er andre kanaler og ressurser du kan se på, gå bort fra de kanalene hvor de bruker makt for å få kontroll på hundene. (De du linker til bruker også strømhalsbånd, som er et rødt flagg på slike kanaler)

Pawfessor:
https://www.youtube.com/channel/UCBAVydTw3zAsSR0i7g1b6Xw

Kikopup:
ttps://www.youtube.com/user/kikopup/videos

Dr Sophia Yin:
https://drsophiayin.com/philosophy/betterway/

100% Positiv Hverdagslydighet, tykk bok som tar for seg mange temaer:
https://www.tanum.no/_100--positiv-hverdagslydighet-arne-aarrestad-9788292189542

Lær om de dempende signalene: https://www.adlibris.com/no/bok/pa-talefot-med-hunden-9788299753470

Patricia McConnel - Motbetinging for å redusere usikkerhet, mat er veien til hundens hjerte:

Sophia Yin - motbetinging ved aggresjon:

Mer om hundens kroppsspråk:

Anonymkode: ac08a...119

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er bra at du stusser og spør før du tar i bruk slikt. Dette "fungerer" i den forstand at det tar bort symptomet (draingen) fordi hvis hunden drar så vil det tynne båndet klemme rundt strupehodet. Du kan kjenne ved å klemme på deg selv at det skal ikke mye press der oppe før det blir ubehagelig. Så hunden unngår å dra fordi det er ubehagelig og gir kvelningsfornemmelser om den gjør det. Men det har lite innvirkning på en hunds stressnivå, og vil i hvert fall ikke gjøre en hund mindre redd. (Tvert om, hvis den gjør utfall i båndet når den ser noe den er redd, og da får et kraftig ubehag pga halsbåndet, så kan den assosisere det ubehaget med det den er redd for, og dermed bli enda reddere).

Hunden i videoen virker heller ikke avslappet. Den peser svært mye, halen henger lavt og den kryper fort sammen når trenerne er borti den.

Jeg ville heller jobbet ed å få ned stressnivået gjennom f.eks godbitsøk. Det spørs jo litt hvilke situasjoner dette gjelder, så vanskelig å gi mer konkrete råd uten å vite litt mer. :)

• Liker 4
Skrevet

Slike halsbånd kan nok være effektive, men det du lærer hunden med disse er "følg med på meg, ellers blir det ubehagelig for deg". 

Det finnes bedre måter å bygge et samarbeid med hunden på  😊

• Liker 2
Skrevet

Dette funker fordi ubehaget er større enn distraksjonen, men hunden er like stressa... Om ikke enda mer etter nappene. At dette er noe folk gjør er utenfor min fatteevne. Stakkars hund.

Anonymkode: 24de6...cac

• Liker 2
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette funker fordi ubehaget er større enn distraksjonen, men hunden er like stressa... Om ikke enda mer etter nappene. At dette er noe folk gjør er utenfor min fatteevne. Stakkars hund.

Anonymkode: 24de6...cac

Men er det egentlig lov å bruke sånne bånd i Norge?  For i følge Mattilsynet sine regler er det forbudt å strupe (klemme sammen luftrøret) på hunden.  Og det gjør jo nettopp  et slikt tynt bånd som er plassert rett bak ørene.

Anonymkode: 8c9a6...0f8

Skrevet
On 2/10/2020 at 12:40 AM, AnonymBruker said:

Men er det egentlig lov å bruke sånne bånd i Norge?  For i følge Mattilsynet sine regler er det forbudt å strupe (klemme sammen luftrøret) på hunden.  Og det gjør jo nettopp  et slikt tynt bånd som er plassert rett bak ørene.

Så alle hundefører som leder hunda sine rundt i ringen ved hjelp av et tynt bånd rundt halsen plassert rett bak ørene bryter norsk lov?

Skrevet
6 timer siden, Min_hund_er_Grå skrev:

Så alle hundefører som leder hunda sine rundt i ringen ved hjelp av et tynt bånd rundt halsen plassert rett bak ørene bryter norsk lov?

Nei, selvfølgelig gjør de ikke det.

Jeg lurte på om det var lov å bruke sånne tynne bånd i forbindelse med å fjerne uønsket adferd. F.eks bjeffing/utagering mot andre hunder. Det gir jo hunden et stort ubehag og kan i verste fall gi skader i nakken og strupen.

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, selvfølgelig gjør de ikke det.

Jeg lurte på om det var lov å bruke sånne tynne bånd i forbindelse med å fjerne uønsket adferd. F.eks bjeffing/utagering mot andre hunder. Det gir jo hunden et stort ubehag og kan i verste fall gi skader i nakken og strupen.

Hvorfor er her den ene bruken lov mens den andre ikke?

Samme bånd, samme plassering.

Skrevet
14 minutter siden, Min_hund_er_Grå said:

Hvorfor er her den ene bruken lov mens den andre ikke?

Samme bånd, samme plassering.

Fordi hundene i hundeløp blir behandlet som møkk. De blir plassert  i bånd ute i STUSSELIGE plastikk"hus" .

Akkurat sånn som  hooligans behandler hundene sine i de verste nabolag.

Anonymkode: d79a3...240

Skrevet

Og ja hundene i hundeløp har sikkert kjeeeeempelyst å løpe som en slave rett frem for at en latsabb skal henge etter.

Lek, moro , varme,  KOS som alle hunder liker? Nei. 

Anonymkode: d79a3...240

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...