Olaug Olsen Skrevet 9. februar 2020 #1 Skrevet 9. februar 2020 (endret) Hvis du hadde hatt en livmor, som var helt din egen. Den lå rett innenfor dine lystens organer, og kunne nesten risikofritt unnfange små søte barn. Den var beskyttet ved lov, og ingen andre kunne blande seg i hva du brukte den til. Du levde i et fritt demokratisk samfunn, og selv om normene og konvensjonene var ulne og mangfoldige, så var lovteksten klinkende klar: Livmoren er din. Du kan bruke den til hva du vil, så lenge du ikke skader deg selv, skader andre eller gjør skade på universet. Hva ville du ha gjort? Ville du ha blitt religiøs, og lovet bort livmoren din til en person som ikke eide en selv, eller ville du ha beholdt denne ressursen, og dens konsekvens, helt under din egen jurisdiksjon? Endret 9. februar 2020 av Olaug Olsen
Gjest Dævendøtte Skrevet 9. februar 2020 #2 Skrevet 9. februar 2020 "Artig" spørsmål. Håper noen svarer like gjennomtenkt som du spør. Og jeg er seriøs, ikke ironisk nå, nysgjerrig på svarene.
DominantHr Skrevet 9. februar 2020 #3 Skrevet 9. februar 2020 Jeg tror jeg hadde gitt den til Olaug Olsen. 3
IchLiebeDichOder? Skrevet 9. februar 2020 #4 Skrevet 9. februar 2020 Handler ikke så mye om religiøsitet, "å love bort" som du bruker eller beholde "ressursen". Det er et ansvar å ha en livmor om man er kvinne. Å ha samkvem med et annen mann blir blir da veldig risikabelt, et stort valg, mtp. framtid. Et stort ansvar! Et valg for livet. Og det er sikkert det du er på jakt etter her. Hvordan håndtere et "dårlig" valg, som ofte brukes her inne om kvinnen har hatt seg med en mann som ikke vil være der sammen i oppveksten til et barn eller en mann som "ikke er riktig", for da å bruke abort. Når det kommer til ufrivillig samkvem, altså voldtekt, som absolutt ikke er det samme som å angre seg et selvvalgt samleie, er abort en gyldig mulighet i mine øyne. Når man har seg med en mann og denne mann ikke er riktig av x grunn, så er det kvinnens ansvar og store oppgave å oppfostre dette barnet. Kvinnen er nødt til å forstå det og håper det blir mange flere kvinner som tenker seg nøye om før de har sex. En sterilisert kvinne derimot har all mulig rett til å ha fri sex, fordi hun faktisk ofrer noe. Verden er brutal, abort løser ingenting for man vil da stå igjen som en kvinne som kan ha seg rundt som man vil og "kanskje forhåpentligvis!" ende opp med en mann som "liksom skal være den riktige". Kvinnen blir ikke frigjort før kvinnen tar ansvar for sine valg, og abort med en mann etter selvvalgt samleie i løpetid er ikke et alternativ i mine øyne. Ja, jeg vet dette er "moralistisk" tankegang, men en "moralistisk" tankegang har faktisk mye å si for ens senere liv, velvære, verdighet, stødighet. Det er interessant å snakke om det med livmor fordi, synd nok, reflekterer emnet og tankene/handlingene rundt mye av samfunnet idag. At man skal få alt man vil ha og peker på. Har man gjort et valg som krever at en tar ansvar, skal man skylde på alt annet, peke på noen andre og si "det var ikke meg!". 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #5 Skrevet 9. februar 2020 @IchLiebeDichOder? Du sier at abort er greit ved voldtekt, hvordan forestiller du deg at en nemd om det skal gå når det tar gjennomsnitlig 280 dager fra anmeldelse til avgjørelse, og 99% anmeldte blir frikjent. Du ser vel at det ikke går? Det eneste en sånn innstramming ville ført til hadde vært falske voldtektsanmeldelser og ulovlige, potensielt dødelige aborter, og ingenting av det er særlig heldig for hverken menn eller kvinner. Videre skriver du "Når man har seg med en mann og denne mann ikke er riktig av x grunn, så er det kvinnens ansvar og store oppgave å oppfostre dette barnet." Hvorfor kan man så ikke snu det å si at menn som ikke er egnet som far og eventuelt partner har ansvar for å unngå befruktning og eventuelt avstå helt fra sex? Anonymkode: 3a056...0d6 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #6 Skrevet 9. februar 2020 11 minutter siden, DominantHr skrev: Jeg tror jeg hadde gitt den til Olaug Olsen. Jeg hadde gitt den til Olaug Bollestad. Anonymkode: 4d9c4...97e 1
IchLiebeDichOder? Skrevet 9. februar 2020 #7 Skrevet 9. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: @IchLiebeDichOder? Du sier at abort er greit ved voldtekt, hvordan forestiller du deg at en nemd om det skal gå når det tar gjennomsnitlig 280 dager fra anmeldelse til avgjørelse, og 99% anmeldte blir frikjent. Du ser vel at det ikke går? Det eneste en sånn innstramming ville ført til hadde vært falske voldtektsanmeldelser og ulovlige, potensielt dødelige aborter, og ingenting av det er særlig heldig for hverken menn eller kvinner. Videre skriver du "Når man har seg med en mann og denne mann ikke er riktig av x grunn, så er det kvinnens ansvar og store oppgave å oppfostre dette barnet." Hvorfor kan man så ikke snu det å si at menn som ikke er egnet som far og eventuelt partner har ansvar for å unngå befruktning og eventuelt avstå helt fra sex? Anonymkode: 3a056...0d6 Hei, jeg snakker ikke om Norges lover. Det er kvinnen selv som vet om hun ble voldtatt eller ikke, derfor er det hennes valg, ikke dommerne i Norge som skal avgjøre det, når vi her snakker om abort. Jo, vi kan snu spørsmålet, det kan vi godt gjøre. Nå svarte jeg på Olaug sin topic, da. Mannen har også ansvar, jeg håper menn også tenker seg om og er genuine, men kvinnen har et mye større når vi snakker om samleie, det er selvsagt, derfor er det også slik at det er kvinnen som bestemmer til syvende og sist om det blir noe på deg som heterofil mann, bare prøv å gå opp til en kvinne og spør. Kort sagt: det er kvinnen som åpner eller lukker.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #8 Skrevet 9. februar 2020 9 minutter siden, IchLiebeDichOder? skrev: Har man gjort et valg som krever at en tar ansvar, skal man skylde på alt annet, peke på noen andre og si "det var ikke meg!". Hvor er menns ansvar? Fra 1989 er det 40% færre fedre som ønsker ansvar for barnet juridisk og 60% færre fedre som bor med barnet. Så er det alle de som tar litt ansvar, men ikke nok eller halve, og de som svikter fullstendig som fedre og partnere. Hvorfor er det greit for menn å fraskrive seg ansvar for sine handlinger da og si at det ikke var dem som sutret til kvinnen over hvor kjedelig det var å pule med kondom og presset på til sex allikevel? Hvorfor er det mere greit for menn å si "Faen, dette ønsket jeg ikke, du må ta abort", eller å klage over barnebidrag og innskrenket frihet pga farsansvaret og prøve å slippe mest mulig ved å rømme ut i mancaven i garasjen eller "jobbe overtid", mens for kvinner er det ikke greit å navigere eget liv og ta abort? Anonymkode: 3a056...0d6 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #9 Skrevet 9. februar 2020 1 minutt siden, IchLiebeDichOder? skrev: Hei, jeg snakker ikke om Norges lover. Det er kvinnen selv som vet om hun ble voldtatt eller ikke, derfor er det hennes valg, ikke dommerne i Norge som skal avgjøre det, når vi her snakker om abort. Da ville jo alle bare gått til sykehuset og sagt de ble voldtatt da. Anonymkode: 3a056...0d6 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #10 Skrevet 9. februar 2020 2 minutter siden, IchLiebeDichOder? skrev: Hei, jeg snakker ikke om Norges lover. Det er kvinnen selv som vet om hun ble voldtatt eller ikke, derfor er det hennes valg, ikke dommerne i Norge som skal avgjøre det, når vi her snakker om abort. Hvorfor syns du en kvinne kun kan få velge over egen kropp og liv når en annen mann har voldtatt henne, men ikke ellers? Da mener du jo egentlig ikke at det er kvinnens valg. Da blir det voldtektsmannens makt over kvinnen som gjør det valget mulig, ikke kvinnens vilje selv. Anonymkode: 3a056...0d6 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #11 Skrevet 9. februar 2020 4 minutter siden, IchLiebeDichOder? skrev: Jo, vi kan snu spørsmålet, det kan vi godt gjøre. Nå svarte jeg på Olaug sin topic, da. Mannen har også ansvar, jeg håper menn også tenker seg om og er genuine, men kvinnen har et mye større når vi snakker om samleie, det er selvsagt, derfor er det også slik at det er kvinnen som bestemmer til syvende og sist om det blir noe på deg som heterofil mann, bare prøv å gå opp til en kvinne og spør. Kort sagt: det er kvinnen som åpner eller lukker. Ja men samtykke til sex er ikke samtykke til barn. Dette tror jeg de fleste menn for sin del også vil være helt enige i. Anonymkode: 3a056...0d6 1
Olaug Olsen Skrevet 9. februar 2020 Forfatter #12 Skrevet 9. februar 2020 19 minutter siden, IchLiebeDichOder? skrev: Handler ikke så mye om religiøsitet, "å love bort" som du bruker eller beholde "ressursen". Det er et ansvar å ha en livmor om man er kvinne. Å ha samkvem med et annen mann blir blir da veldig risikabelt, et stort valg, mtp. framtid. Et stort ansvar! Et valg for livet. Og det er sikkert det du er på jakt etter her. Hvordan håndtere et "dårlig" valg, som ofte brukes her inne om kvinnen har hatt seg med en mann som ikke vil være der sammen i oppveksten til et barn eller en mann som "ikke er riktig", for da å bruke abort. Når det kommer til ufrivillig samkvem, altså voldtekt, som absolutt ikke er det samme som å angre seg et selvvalgt samleie, er abort en gyldig mulighet i mine øyne. Når man har seg med en mann og denne mann ikke er riktig av x grunn, så er det kvinnens ansvar og store oppgave å oppfostre dette barnet. Kvinnen er nødt til å forstå det og håper det blir mange flere kvinner som tenker seg nøye om før de har sex. En sterilisert kvinne derimot har all mulig rett til å ha fri sex, fordi hun faktisk ofrer noe. Verden er brutal, abort løser ingenting for man vil da stå igjen som en kvinne som kan ha seg rundt som man vil og "kanskje forhåpentligvis!" ende opp med en mann som "liksom skal være den riktige". Kvinnen blir ikke frigjort før kvinnen tar ansvar for sine valg, og abort med en mann etter selvvalgt samleie i løpetid er ikke et alternativ i mine øyne. Ja, jeg vet dette er "moralistisk" tankegang, men en "moralistisk" tankegang har faktisk mye å si for ens senere liv, velvære, verdighet, stødighet. Det er interessant å snakke om det med livmor fordi, synd nok, reflekterer emnet og tankene/handlingene rundt mye av samfunnet idag. At man skal få alt man vil ha og peker på. Har man gjort et valg som krever at en tar ansvar, skal man skylde på alt annet, peke på noen andre og si "det var ikke meg!". Jeg liker svaret ditt, og synes det er helt innafor. Jeg synes det er intressant å se hvor mye pepper en kvinne kan få i dette samfunnet, fordi hun tar ansvar. Det at man skal ha seg i øst og vest, har blitt en del av samfunnet vårt. Unge jenter får tilbud om prevensjon allerede på ungdomsskolen. Det forventes at de har sex. Unge jenter ser i massemedia at det er attraktivt og spennende å ha sex, og dette er hva de retter seg etter. Når de så blir gravid, trakker de inn i en jungel av retorikk og forventninger, hvor de nærmest bes om å ta helt umulige valg. Tenk på en ting: Unge mennesker, både kvinner og menn, har antakelig "hatt seg" i årtusener. Hvorfor kan man ikke bare slippe hverandre fri, og la folk få lov til å "ha seg", med eller uten livmor, og i full frihet til selv å ta konsekvensene, innenfor norsk lov. Har du hatt sex, eller blitt voldtatt eller hva det måtte være, så kan du beholde barnet, og forsørge det, dersom du vil. Ingen grunn til å komme med all denne fordømmelsen. La oss forholde oss til norsk lov. Reglene er forståelige, siviliserte, og ganske fornuftige. Det er slik jeg ser det. Takk for svaret ditt IchLiebeDichOder?, Jeg synes dette var en bra start på diskusjonen, og helt på sin plass at du skriver rett ut hva du mener! 1
IchLiebeDichOder? Skrevet 9. februar 2020 #13 Skrevet 9. februar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor syns du en kvinne kun kan få velge over egen kropp og liv når en annen mann har voldtatt henne, men ikke ellers? Da mener du jo egentlig ikke at det er kvinnens valg. Da blir det voldtektsmannens makt over kvinnen som gjør det valget mulig, ikke kvinnens vilje selv. Anonymkode: 3a056...0d6 Fordi voldtekt og frivillig samleie er to forskjellige saker. Det er du enig i? Jo, jeg mener det er kvinnens valg. Det er et valg å ha samleie og ut fra dette valget (som alle andre) kommer en konsekvens, ikke sant? Jeg kan drikke 2 flasker sprit og håpe jeg ikke blir full. Hmmm, la oss se...
Olaug Olsen Skrevet 9. februar 2020 Forfatter #15 Skrevet 9. februar 2020 (endret) 3 minutter siden, IchLiebeDichOder? skrev: Fordi voldtekt og frivillig samleie er to forskjellige saker. Det er du enig i? Jo, jeg mener det er kvinnens valg. Det er et valg å ha samleie og ut fra dette valget (som alle andre) kommer en konsekvens, ikke sant? Jeg kan drikke 2 flasker sprit og håpe jeg ikke blir full. Hmmm, la oss se... Er du mot abort bortsett fra ved voldtekt? Oj; er du motstander av kvinnens/ livmorsinnehaverens generelle rett til å bli full?? Endret 9. februar 2020 av Olaug Olsen
IchLiebeDichOder? Skrevet 9. februar 2020 #16 Skrevet 9. februar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja men samtykke til sex er ikke samtykke til barn. Dette tror jeg de fleste menn for sin del også vil være helt enige i. Anonymkode: 3a056...0d6 Om du mener abort er helt legitimt og at man burde være fritatt konsekvenser for et valg. Bare se på frustrasjonen her inne i på forumet? Det er noen kvinner som, unnskyld meg, ikke forstår sitt utrolige ansvar og skal finne grunner til å gjøre et valg (abort) som ikke svarer til sin naturlig stilling som menneske. Det er nå hva jeg mener.
Olaug Olsen Skrevet 9. februar 2020 Forfatter #17 Skrevet 9. februar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja men samtykke til sex er ikke samtykke til barn. Dette tror jeg de fleste menn for sin del også vil være helt enige i. Anonymkode: 3a056...0d6 Sex kan føre til barn. Dersom en mann bare ønsker seg sex, bør han satse på kvinner som har passert overgangsalderen med god margin. Dette er evolusjonært betinget. Attraktive kvinner kan bli gravide. Noen ganger er attraktive kvinner fulle, og ja de blir gravide også noen ganger. De tar dårlige avgjørelser, de er uopplyste og impulsive. Dette gjelder både for unge menn, og for unge kvinner. Hvordan kan man hisse seg opp over noe slikt? 1
IchLiebeDichOder? Skrevet 9. februar 2020 #18 Skrevet 9. februar 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da ville jo alle bare gått til sykehuset og sagt de ble voldtatt da. Anonymkode: 3a056...0d6 Hehe, i en verden hvor løgn og sannhet opphører...
IchLiebeDichOder? Skrevet 9. februar 2020 #19 Skrevet 9. februar 2020 8 minutter siden, Olaug Olsen skrev: Er du mot abort bortsett fra ved voldtekt? Oj; er du motstander av kvinnens/ livmorsinnehaverens generelle rett til å bli full?? Du ser vel hva jeg skriver? Det er ganske åpenbart at jeg mener to mennesker som har samleie, skal elske hverandre. Og ditt andre spørsmål; nei? ... 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #20 Skrevet 9. februar 2020 7 minutter siden, IchLiebeDichOder? skrev: Fordi voldtekt og frivillig samleie er to forskjellige saker. Det er du enig i? Jo, jeg mener det er kvinnens valg. Det er et valg å ha samleie og ut fra dette valget (som alle andre) kommer en konsekvens, ikke sant? Jeg kan drikke 2 flasker sprit og håpe jeg ikke blir full. Hmmm, la oss se... Men hvordan skal denne voldtekten bevises? Er det nok med en påstand for å få ta abort eller må den bevises? Da blir det enten sånn at alle påstår de har blktt voldtatt for å få abort, eller at de som faktisk har blitt voldtatt ikke får abort siden kun 1% av anmeldte voldtekter kan bevises i den grad at det ikke er noen tvil, og ender med dom. Er det mer ønskelig for deg at falske voldtektsanklager vil øke til vildensky? Ja det er et valg å ha samleie men det du altså sier er at kvinner må enten få babyen om uhellet skulle være ute eller velge å ikke ha sex? Hva med alle mennene som ikke tar ansvar for barnet, hvorfor må ikke de avstå fra sex isåfall? Anonymkode: 3a056...0d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå