BritElin Skrevet 7. juni 2005 #1 Skrevet 7. juni 2005 Min lille prins som snart fyller tre år fant plutelig ut han ville slutte med bleie. Det har gått kjempefint, et uhell den dagen han fant det ut og et uhell i dag da han var alene sammen med sine søsken. Jeg er kjempestolt. Vi har vært ute og kjøpt nye guttetruser(elendig utvalg forresten) og han er veldig kry han og. MEN han har problemer med å få til nr to i bleia, vi ser veldig tydelig når han må, han stiller seg rolig i et hjørne (og han er ikke mye rolig til vanlig) og i kveld stakk han seg bort, klarte og "ta han" før det kom i trusa men han nektet plent å sitte på do, ville ha på bleie, noe jeg ga etter for, men etterpå måtte jeg overtale han til å ta på bleie igjen så nå lurer jeg på om jeg skal "tvinge"(overtale) han til å sitte på do eller skal han styre selv med om han vil ha på truse eller bleie. Han bruker ikke bleie om natta heller. Noen med synspunkter/erfaringer?
Gjest Gjesta Skrevet 7. juni 2005 #2 Skrevet 7. juni 2005 .....ville ha på bleie, noe jeg ga etter for, men etterpå måtte jeg overtale han til å ta på bleie igjen Hvorfor måtte du overtale på han bleie igjen...? Hiv alle bleiene, gi gutten en sjanse Lykke til
BritElin Skrevet 7. juni 2005 Forfatter #3 Skrevet 7. juni 2005 Hvorfor måtte du overtale på han bleie igjen...? Hiv alle bleiene, gi gutten en sjanse Lykke til Beklager, skrev feil. Måtte overtale han til å ta på TRUSER igjen. Men hvis jeg hiver bleiene, hva når han må bæsje da??
Gjest Madeline Skrevet 7. juni 2005 #4 Skrevet 7. juni 2005 Du kan oppmuntre gutten din til å gå på do. Ha gjerne et belønningssystem (et klistermerke for hver gang han bæsjer på do f.eks). Nekter han plent så la han bæsje i bleia (men la han få på truse igjen etterpå). Det er helt normalt at det tar lenger tid å ta "store ærend" på do enn det å tisse på do. Tenker at plutselig en dag kommer en stolt gutt og forteller deg at han har bæsjet i do. Ikke stress for mye med dette. Gutten har tatt et stort skritt allerede ved å være tørr både om dagen og natta.
Iskvinnen Skrevet 8. juni 2005 #5 Skrevet 8. juni 2005 Jeg ville ikke innført et belønningsystem i allefall. Oppmuntre han til å bæsje på do, men ikke tving han. La han gjerne bæsje i bleia en stund til. Snart vil han synes det er ekkelt med bæsj i bleia. Da eldste mann slutta med bleia styrte han det helt selv, og vi hadde bare et par uhell.
Gjest EvaL Skrevet 8. juni 2005 #6 Skrevet 8. juni 2005 Behold bleiene til dere er sikkre på at han er helt ferdig med bleier dere. Jeg syns dere skal være fornøyde med det han har oppnådd så langt. Det ser ut til at dere nå er ferdig med dagbleier og nattbleier i hvertfall, selv om dere kanskje må leve med bæsjebleier en stund til. Si til gutten deres at siden han er så flink og har sluttet med dag og nattbleier, så er det helt i orden at han bæsjer i bleie en stund til. Gjør en avtale om at han skal si i fra når han må bæsje slik at dere setter på han en bleie, også skifter dere på han igjen like etterpå, da tilbake til truser igjen.
Totalya Skrevet 8. juni 2005 #7 Skrevet 8. juni 2005 Dette vil jeg tro at går seg til av seg selv. Jeg ville nok beholdt bleiene. Gutten vår har ikke bæsja i bleien på snart 2 år (er 4), men han vil ikke slutte å tisse i bleien. Tror det har å gjøre med at han da må bryte opp i leiken el. Tips?
Thomasine Skrevet 8. juni 2005 #8 Skrevet 8. juni 2005 Vår eldste lillegutt var sen. Han sluttet å tisse i bleia da han var 3,5 år, men nektet å bæsje andre steder enn i bleia fram til han var 4! På slutten der benyttet vi oss av et belønningsystem. Han fikk en bit av en melkerull hver gang han klarte å gjøre det på do. Etter kort tid var bleia borte for godt!! :-) Tror det verste man gjør er å presse noen til å slutte med bleia. Den "indre klokka" deres må være riktig slilt før de er klare, tror jeg. Press kan bare gjøre vondt verre!
millemei Skrevet 8. juni 2005 #9 Skrevet 8. juni 2005 Det viktigste er å ta det med ro og ikke stresse med dette. La barna ta steget når de er klar for det. Tvang er helt utelukket. Belønning fungerer for mange, men som regel så kommer dette helt av seg selv når barnet er modent nok. Stresser man unødvendig kan det føre til at barnet føler skam og tvil og begynner å tisse seg ut igjen. Bare ta tiden til hjelp dere, så ordner det seg nok og skryt masse av ham fordi han er så flink å gå på do
Gjest Gjesta Skrevet 8. juni 2005 #10 Skrevet 8. juni 2005 Hiv bleiene. Ikke bruk belønning men sunn fornuft. Bæsjen kommer ut når den skal stort sett, så lenge ikke foreldrene er overhysteriske. Jeg er med på å dotrene mange barn gjennom hvert eneste barnehageår. Det er det samme som funker hver gang: Snakk til ungen med rolig stemme, bruk sunn fornuft og ikke lag noen stor sak ut av det. Og som foreldre kan dere gjøre en innsats for å gjøre bæsjingen til en naturlig del av livet, ved å bruke ord og eksemplets makt. Fortell at du skal på do og bæsje når du skal det, de gangene det faller naturlig. Les barnebøker sammen med barnet om temaet og snakk mye sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå