AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #1 Skrevet 9. februar 2020 Jeg har en sjef som er umulig å jobbe for. Jeg tenker på arbeids situasjonen min natt og dag, og får vondt i magen, blir stressa, fordi min leder gjør min jobb umulig å gjøre med de holdninger vedkommende har. Nesten alle i bedriften jeg jobber i søker andre jobber og får noen av oss en annen mulighet så er vi ute "vipps". Noen av de som søker har nettopp begynt andre har jobbet der i årevis. I bedriften er det en håndfull bra mellomledere og hvis den ene eller den andre forsvinner vil bedriften få store problemer. Det finnes helt uerstattelige mennesker som jeg vet søker og søker for å komme seg bort og det er på grunn av denne sjefen. Jeg er en av de. Bedriften vil slite uten meg etterhvert, men om ikke sjefen endrer din oppførsel og ledelsesmåte, da er jeg ute så snart jeg får en annen mulighet. Problemet er at sjefen ser ikke ut til å forstå dette. Ryktene om alle som søker seg bort når ikke frem til han, og det er mulig han heller ikke bryr seg, kanskje han tror han kan lett erststte oss, men det stemmer ikke. Det er ikke mulig å forklare dette til sjefen uten at han blir provosert fordi han mener han er en fantastisk leder som aldri gjør noe feil. Mens de ansatte blir syke av han. Det et så mange ganger jeg har hatt lyst til å si til sjefen at; vet du, jeg kan ikke ha det slik på jobb, hvis du ikke endrer din oppførsel og styremåte, da slutter jeg ikke å desperat søke andre jobber... Jobben jeg har er på mange måter interessant og hvis jeg ble behandlet bedre og med den respekten jeg fortjener ville jeg ikke ha søkt meg bort. Idag gjør jeg en så god jobb som mulig hovedsaklig fordi det er bra for mitt eget rykte og fordi jeg trenger lønna. Hvordan får man ledren til å forstå at nesten ingen ville ha jobbet for han om de hadde andre muligheter? At han er i ferd med å ødelegge bedriften med måten han styrer på? Og spesifikt det at han ikke er endringsvillig ikke bryr seg om hva folk synes. Han er ikke er mottakelig for kritikk overhode. Det er sikkert først når viktige brikker i bedriften begynner å forsvinne at han vil begynne å forstå. Kanskje.. Det som er synd, er at lederen ikke vet at så mange og hvem søker seg bort og at mange av oss bare jobber der fordi vi ikke har andre muligheter akkurat nå. Alle snakker om dette, men ikke til han. Hva er en bra måte å få sjefen til å forstå situasjonen og at om han vil bedriftens beste er det han som må endre seg. Anonymkode: f6f6a...c58
tangent Skrevet 9. februar 2020 #2 Skrevet 9. februar 2020 Du skriver at han er uimottakelig for kritikk, så da er det jo forsåvidt meningsløst å skaffe seg en uttalt fiende på jobb. Han høres ut som en person som ikke ser ting på den måten, og hvis bedriften går dukken kan du vedde på at det kommer til å være alle andre som har vært uproffe og skyldige i at alt gikk galt. Jeg hadde bare søkt meg vekk og latt han seile sin egen sjø. 7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #3 Skrevet 9. februar 2020 Legg frem en liste over ting som er feil. Bruk eksempler! Jo flere, jo bedre. Så legger dere ned arbeidet. Enten får dere sparken, eller han våkner. Lykke til! Anonymkode: cd99b...3ed
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #4 Skrevet 9. februar 2020 Hva slags bedrift er det, er det et styre som har ansatt han? Anonymkode: dc45d...e1d
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #5 Skrevet 9. februar 2020 Kontakt arbeidstilsynet! Eventuelt styret som har ansatt han. Forklar situasjonen, og at det er uholdbart på jobb på grunn av dette mennesket. Her må man jo jobbe med konflikthåndtering, ikke rømme fra det. Det er åpenbart at denne personen ikke egner seg som leder. Anonymkode: 05afb...148
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #6 Skrevet 9. februar 2020 Har ingen gode råd men sitter i en liknende situasjon som den du beskriver. Hos oss er det ikke så mange som søker seg bort, for de ha for tette bindinger til lokalsamfunnet, men "alle" snakker om det. Jeg merker på mine kolleger at der de før gikk når de var ferdige for dagen så forsvinner alle som dugg for sola når den offisielle arbeidsdagen er over. Der vi før jobbet sammen i flokk og i tillegg hadde det morsomt, uansett hvor problematisk det kunne være, så er det nå mer "hver mann for seg selv". Senest i forrige uke sukket en kollega (på tomannshånd): "Tenk at for tre år siden så var det faktisk morsomt å jobbe her." Og ja, jeg leter ukentlig etter nye jobber som er verdt å søke på. Jeg er en av dem som ikke har så tette bånd at jeg ikke kan tenke meg å flytte på meg. Anonymkode: ecb0d...1e4
petterm Skrevet 9. februar 2020 #7 Skrevet 9. februar 2020 Har dere en tillitsvalgt som kan ta dette med styret? Søk hjelp hos fagforeningen. Håper dere er organisert! Fagforeningen kan hjelpe dere. 1
VARM MELK Skrevet 9. februar 2020 #8 Skrevet 9. februar 2020 Har dere prøvd å ta det opp med tillitsvalgt eller verneombud? Eller sjefens sjef? 1
Gjest Optimo Skrevet 9. februar 2020 #9 Skrevet 9. februar 2020 Ingen er uerstattelig. Bare slutt. Bedriften klarer seg, du klarer deg, det er vinn vinn.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #10 Skrevet 9. februar 2020 24 minutter siden, Guile skrev: Ingen er uerstattelig. Bare slutt. Bedriften klarer seg, du klarer deg, det er vinn vinn. Stemmer det vi er ikke uerstattelige, men hvis bedriften mener det virkelig kan de erstatte oss så blir det til en svært høy kostnad, fordi det er få her i landet som vil akseptere vilkårene og samtidig gjøre en så god jobb ja kanskje ingen... Anonymkode: f6f6a...c58
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #11 Skrevet 9. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva slags bedrift er det, er det et styre som har ansatt han? Anonymkode: dc45d...e1d Dessverre sjefen er eier, så lite vi kan gjøre. Anonymkode: f6f6a...c58
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #12 Skrevet 9. februar 2020 28 minutter siden, Guile skrev: Ingen er uerstattelig. Bare slutt. Bedriften klarer seg, du klarer deg, det er vinn vinn. Hvis 80 % av de ansatte aller helst vil bort. Så er det faktisk rimelig uerstattelig. Tviler på at noen bedrift vinner på at ingen vil jobbe der. Anonymkode: f6f6a...c58
Kitcat Skrevet 9. februar 2020 #13 Skrevet 9. februar 2020 (endret) Du får nok dessverre ikke endret sjefen sin lederstil, og hvis han er eier så er det lite som kan gjøres. Det beste rådet er å finne en annen jobb du vil trives bedre i. Du trenger ikke varsle sjefen om at du søker ny jobb. Endret 9. februar 2020 av Kitcat
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #14 Skrevet 9. februar 2020 Det er gode grunner til at man ikke forteller at man søker ny jobb. Se for deg at du har denne samtalen og så varer det og rekker før du finner noe. Da vil han i tillegg til at han er snurt se på deg som ikke attraktiv for andre arbeidsgivere og tenke at du er på jobb fordi du ikke finner noe bedre. Hold dette for deg selv og finn deg en ny jobb i stillhet. Det kommer ikke noe godt ut av ærlighet i dette tilfellet. Anonymkode: a3286...020 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #15 Skrevet 9. februar 2020 Ikke helt samme situasjon, men jeg hadde en skikkelig dårlig sjef for fire år siden. Han fikk jobben etter at forrige leder gikk av med pensjon. Han viste seg fort å være udugelig, viste liten forståelse for typen arbeidsplass, ville gjøre ting på sin måte (som ikke var i tråd med prosedyrer og instrukser) og laget skikkelig dårlig stemning på jobb. Det gikk ut over arbeidsmiljø, og en god del begynte å mumle om å finne seg annet arbeid. Noen stod opp og tok tak i det, og fikk med seg alle de andre. Det ble gjort gjennom de riktige kanalene, fagforening, interne varslingskanaler, bedriftshelsetjeneste og helt opp til sjefens sjef. Det ble et skikkelig sirkus, med møter, samtaler, arbeidsmiljøundersøkelser og eksterne observatører, og en ganske ubehagelig tid for alle involverte. Men ett år etter at han ble ansatt, var denne sjefen ute igjen. Job well done 😊 Anonymkode: 3338c...12b
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #16 Skrevet 9. februar 2020 Sjefen din kommer til å bli enda mer utrivelig hvis du sier noe. Anonymkode: ea375...fee
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #17 Skrevet 10. februar 2020 Denne sjefen bør du ikke provosere. Da kommer han til å gjøre livet ditt surt. Du bør bare søke deg bort uten å si noe på forhånd. Evt må dere gå til øverste leder i bedriften. Anonymkode: 074a6...28c
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #18 Skrevet 10. februar 2020 Dette er som å lese om min egen situasjon. Sjefen er eneste eier, vi har ikke mulighet til å organisere oss, vi har ingen tillitsvalgt, styret består av han og to kompiser. Jeg ringer arbeidstilsynet jevnlig, søker nye jobber og gruer meg til jobb hver dag. Jeg sier ingenting til sjefen min om at jeg søker ny jobb, det vil jeg ikke anbefale deg å gjøre heller. Anonymkode: 90d9e...692
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå