Womanguide Skrevet 8. februar 2020 #1 Skrevet 8. februar 2020 Hei! Kanskje et dumt spørsmål. Hvor bør man ha pengene sine, sparekonto eller en brukskonto? Hva blir forskjellen? Hvilken av de kjente bankene? Er det gebyrfritt å føre over store summer fra konto til annen konto, hvis det er samme bank, evntuelt annen bank? På forhånd takk for svar.
NewInTown Skrevet 8. februar 2020 #2 Skrevet 8. februar 2020 Sparekonto om du skal spare pengene over lang tid. Som regel må du betale gebyr om du overfører en visst antall ganger fra sparekonto til andre kontoer. Så det er lurt å vite at du skal la pengene bli stående her. Brukskonto er jo nettopp for bruk - pengene som skal inn og ut av kontoen flere ganger i løpet av kort tid. Som regel er det gebyrfritt å overføre penger fra brukskonto til andre kontoer. Men disse tingene varierer veldig fra bank til bank, og er godt forklart under vilkårene.
Womanguide Skrevet 8. februar 2020 Forfatter #3 Skrevet 8. februar 2020 Takk for svar. Hørte en gang at renta faktisk ofte er bedre på brukskonto. Og man kan jo ha en annen brukskonto enn den man bruker. Vet du om det er stor forskjell på bankene forresten?
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #4 Skrevet 8. februar 2020 Vet at hos dnb er det gebyrer på alt mulig rart, men hos S’banken er det er gratis å ha og bruke alle slags kontoer. Ingen gebyrer på overføringer heller. Hos Sbanken kan man ha 5 gratis sparekontoer hvis jeg ikke husker helt feil. Anonymkode: 7ed92...a2f
Womanguide Skrevet 8. februar 2020 Forfatter #5 Skrevet 8. februar 2020 Vet du om sparebank1 er bedre enn dnb?:)
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #6 Skrevet 8. februar 2020 Å ha sparekonto hos de tradisjonelle bankene I Norge er lite poeng i, dei har så mye kapital at dei ønsker egentlig å resusere innskudd. Av den grunn er renten på sparekonto veldig lav, som regel et sted mellom 1,2 og 1,7% - samt dei har begrenset antall uttak og andre ugunstige begrensninger. Kredittselskaper som Avida Finans og Nordax derimot har 2,3% og helt gebyrfritt, samt fritt antall innskudd og uttak. Dette fordi dei har behov for mer kapital til Utlån. Så skal du ha penger stående på sparekonto, og kan vente 2-3 dager for å overføre pengene til brukskonto så velg dette siste alternativet. Anonymkode: 3b015...649 1
Womanguide Skrevet 8. februar 2020 Forfatter #7 Skrevet 8. februar 2020 Takk! Disse bankene er helt trygge selv om de ikke er så kjent for meg? 😅
Womanguide Skrevet 8. februar 2020 Forfatter #8 Skrevet 8. februar 2020 https://www.google.com/amp/s/www.dinside.no/okonomi/tre-ting-du-ma-vite-for-du-velger-hoyrentekonto/70174494/amp
Sosionomen Skrevet 8. februar 2020 #9 Skrevet 8. februar 2020 Jeg er selv kunde i to anerkjente banker. Hos den ene banken med god sparerente har jeg kun sparekonto. Den legger jeg inn større sum på, og det blir en "glemmesak". Jeg trenger ikke gå inn og se på pengene som står der, og det er enklere å holde kontroll og oppnå langsiktig sparemål. Hos den andre banken (tro det eller ei) har jeg omtrent 10 kontoer. Her har jeg brukskonto som jeg kun har penger på når jeg skal kjøpe noe, eller et pr. hundrelapper utenom dersom jeg måtte innom en butikk eller legge ut for noe. Utenom har jeg fordelt pengene på buffer, regningskonto til diverse utgifter, daglivare konto hvor jeg kun legger inn penger månedlig til matbudsjettet, en fritidskonto, og sparekonto til reise etc. Det gir en god oversikt over pengene man har og hvor mye man har råd til å gå på. Det er selvsagt ikke nødvendig for alle å ha så mange kontoer, men jeg ville aldri lagt sparepenger på en brukskonto av to grunner: på sparekonto får du bedre renter enn på brukskonto. Brukskonto er hovedkontoen til de fleste og når du drar kortet trekkes pengene derifra, pengene forsvinner ofte mye raskere og det er vanskeligere å få en god oversikt.
Womanguide Skrevet 9. februar 2020 Forfatter #10 Skrevet 9. februar 2020 For meg virker det litt rotete å ha så mange forskjellige kontoer, fordi alle pengene jeg har spart opp er til det samme formålet (bolig). Jeg tenkte mer på brukskonto i en annen bank, uten å ha kort til den og ikke røre pengene hvis jeg skal bruke den som sparekonto. Ingen vits hvis det er dårligere rente. Hvordan får man god sparerente i en anerkjent bank?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #11 Skrevet 9. februar 2020 8 timer siden, Womanguide skrev: For meg virker det litt rotete å ha så mange forskjellige kontoer, fordi alle pengene jeg har spart opp er til det samme formålet (bolig). Jeg tenkte mer på brukskonto i en annen bank, uten å ha kort til den og ikke røre pengene hvis jeg skal bruke den som sparekonto. Ingen vits hvis det er dårligere rente. Hvordan får man god sparerente i en anerkjent bank? Hva tenker du på med «anerkjent bank»? Bank er bank, så lenge summen du har der er garantert for. Det er renten som er viktig og at man fritt kan disponere pengene som man vil. Anonymkode: 59056...174 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå