Matas Skrevet 9. februar 2020 #21 Del Skrevet 9. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Får samiske vibber med en gang. Hva betyr det, og hvor kommer det fra? Hvis du vil ha det som ditt eget navn ser jeg ikke noe problem med, men plis ikke kall dattera di det. Anonymkode: 92aa8...b1d Enig, jeg klarer kun å høre det med samisk aksent i hodet mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thepig Skrevet 9. februar 2020 #22 Del Skrevet 9. februar 2020 Bruk det navnet hvis du mener det er bra, ditt liv dine valg! Jeg dømmer deg ikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #23 Del Skrevet 9. februar 2020 Høres ut som et pent navn på åreknuter 😬 Anonymkode: 7fedc...42a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 9. februar 2020 #24 Del Skrevet 9. februar 2020 Årolilja høres ut som et merkelig redskap man har liggende i garasjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #25 Del Skrevet 9. februar 2020 jeg vet ikke helt. Jeg assosierer det så sterkt med middelalderballaden, at jeg synes det blir litt rart å bruke det. Men dette er jo ren magefølelse, for jeg ville ikke nølt med å bruke Bendik. Jeg ville brukt Julie, men ikke Romeo.Kanskje Tristan, men ikke Isolde. Litt usikker på hvordan det egentlig uttales og. Anonymkode: 311c8...2bc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #26 Del Skrevet 9. februar 2020 hva med Kjellfrid Anonymkode: de9b4...dee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 9. februar 2020 #27 Del Skrevet 9. februar 2020 Vel, jeg vurderte det i forbifarten før jeg fikk førstefødte, da det ser veldig fint ut på papiret, men fant ut at det hørtes så sært ut når man skulle rope på barnet og egentlig ikke passet helt i munnen. - Hadde vært festlig når barnet ble tenåring og en bare kunne starte dagen med å synge « Åroli-ilja kvi-i søve du så lenje»😂 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Castor Troy Skrevet 9. februar 2020 #28 Del Skrevet 9. februar 2020 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Yey or ney? Har utrolig lyst til å bruke det. Eventuelt som navn nr 2. Redd det blir for sært. Anonymkode: fc644...054 Det har noe fint over seg. Det er et navn etnisk norske, eksentriske hipster mennesker ville kalt barnet sitt. Ingen av våre nye landsmenn ville kalt barnet sitt noe sånn tror jeg 😂 Endret 9. februar 2020 av Castor Troy 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #29 Del Skrevet 9. februar 2020 Syns det blir for tungt og rart til et menneske, men navnet i seg selv er fint. Om opprinnelse tror jeg at det må ha vært en Lilja som kom fra et sted som het Åro som ble kalt Årolilja. Eller eventuelt at etternavnet hennes var noe annet med År. Åro kan jo også ha vært en bøyning av det opprinnelige etternavnet eller stedsnavnet. Det står på Wikipedia at en versjon av visa fantes i Finnmark, så kanskje den er Samisk...men Bendik er vel ikke et samisk navn. De kjenner også til visa i Danmark, så kanskje Årooilja var kongsdatteren på Årø..? https://no.wikipedia.org/wiki/Bendik_og_Årolilja Anonymkode: bc9a9...c31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurrepurre Skrevet 9. februar 2020 #30 Del Skrevet 9. februar 2020 Jeg liker det! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #31 Del Skrevet 9. februar 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Får samiske vibber med en gang. Hva betyr det, og hvor kommer det fra? Hvis du vil ha det som ditt eget navn ser jeg ikke noe problem med, men plis ikke kall dattera di det. Anonymkode: 92aa8...b1d Det er hentet fra den gamle ridder-/folkevisen "Bendik og Årolilja", som handler om den tragiske kjærligheten mellom de unge turtelduene Bendik og Årolilja som ikke kan få hverandre fordi Åroliljas far ikke synes Bendik er bra nok for datteren sin. Det er egentlig et kjælenavn for Olrun Liljan = Årolilja. Bandet Gåte har en kul sang med tittelen "Bendik og Årolilja". Anonymkode: fc644...054 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #32 Del Skrevet 8. mai 2020 🤞 Anonymkode: fc644...054 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 8. mai 2020 #33 Del Skrevet 8. mai 2020 Hvordan uttales det? Jeg likte det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #34 Del Skrevet 8. mai 2020 Fint på papiret, men tungt å uttale. Anonymkode: 6e4e5...e37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #35 Del Skrevet 9. mai 2020 Nei bare nei. Lilja er fint, da. Anonymkode: c04ff...27c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #36 Del Skrevet 9. mai 2020 Stakars barn er det første jeg tenker. Det andre jeg lurer på er om vi er i Sverige, det høres ut som det ville passet bedre der. Synes ikke det var pent, men nå synes jeg veldig mange går svært lange og drøye veier for å gi barnet sitt et "unikt, spesielt navn". Det mener jeg er totalt feil å gjøre. Anonymkode: b4829...fb1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #37 Del Skrevet 9. mai 2020 Jeg likte det. Synes det har en fin klang når man sier det. Anonymkode: 38a3a...29a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DislayName Skrevet 9. mai 2020 #38 Del Skrevet 9. mai 2020 Nay. Navn for "å se så spesiell jeg/vi er" type navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 9. mai 2020 #39 Del Skrevet 9. mai 2020 På 8.2.2020 den 23.34, AnonymBruker skrev: Får samiske vibber med en gang. Hva betyr det, og hvor kommer det fra? Hvis du vil ha det som ditt eget navn ser jeg ikke noe problem med, men plis ikke kall dattera di det. Anonymkode: 92aa8...b1d Norsk folkevise: https://snl.no/Bendik_og_Årolilja. Ikke noe samisk i det hele tatt. Synes ikke det bør brukes som menneskenavn, altfor teatralsk. Kanskje til en hest? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fredelig Skrevet 9. mai 2020 #40 Del Skrevet 9. mai 2020 Ok på en fjordhest. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå